Vinterdäcken är generellt okej på tunga fordon

Åkeri. Kraven på vinterdäck för tunga fordon över 3,5 ton behöver inte skärpas ytterligare. Dagens regelverk räcker gott och väl. Den slutsatsen drar forskningsinstitutet VTI och Transportstyrelsen i en utredning, gjord på uppdrag av regeringen.

– Vi har undersökt behovet av skärpta krav på vinterdäck för tunga fordon utifrån ett trafiksäkerhets- och framkomlighetsperspektiv och det regelverk vi har är tillräckligt, säger Transportstyrelsens utredare Omar Bagdadi i ett pressmeddelande.

Myndigheten och Statens väg- och transportsforskningsinstitut (VTI) fick i februari förra året i uppdrag att granska om nuvarande krav på vinterdäck för tungfordon fungerar. Transportstyrelsen och VTI skulle också undersöka hur transportbranschen lever upp till kraven på vinterdäck och ifall perioden för vinterdäck kan behöva förlängas.

Vart tredje år undersöker polisen och Transportstyrelsen hur väl lastbilarna på vägen klarar kraven på vinterdäck. Resultaten från 2015, 2019 och 2023 visar att nästan alla, 98 procent, uppfyller dem.

Myndigheten stöder sig också på studier som visar att däckbyte görs innan vintern kommer. Någon skillnad när det gäller antal olyckor i halt väglag under november jämfört med övriga vintermånader märks inte heller, uppger Transportstyrelsen.

Tidigare vinterdäck behövs inte

Den utvärdering av regeländringen från 2019, som regeringen också beställt, visar inte heller på någon större förändring. Kraven som infördes då innebar att inte bara drivaxeln utan alla hjulaxlar på tunga fordon ska förses med vinterdäck. Granskningar tyder på att däck för vinterväglag användes till stor del redan före 2019.

Transportstyrelsen bedömning är också att perioden för vinterdäck inte behöver läggas tidigare än nu.

Transportstyrelsens Omar Bagdadi betonar att däcken självklart har betydelse för trafiksäkerheten. Men i och med att de generellt sett är så bra så får andra orsaker större betydelse, om olyckan är framme.

– Ofta har det brustit på ett eller flera ställen i en lång händelsekedja där många faktorer spelar in. Orsaken kan till exempel vara en annan trafikant eller dålig hastighetsanpassning av en förare, säger han.

Undanröja sämsta däcken

Dagens regler är tillräckliga, instämmer VTI.

– Med detta sagt finns det fortfarande skäl att förbättra vinterdäcken för tunga fordon. Men sådana förändringar måste göras i samarbete med däckindustrin och inom ramen för det europeiska standardiseringsarbetet, säger institutets forskningsledare Mattias Hjort.

Han lyfter fram en önskvärd höjning av den undre gränsen för driv- och bromsgrepp på snö (så kallat 3PSMF-test). Det skulle, enligt Hjort, undanröja de sämsta däcken från marknaden. Mattias Hjort föreslår även att ett test för sidgrepp på snö ska utvecklas. Detta för att kunna ställa objektiva krav på släpvagnars stabilitet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    4 december, 2023

    Som pensionerad åkare rekommenderar jag att man lägger på vinterdäcken i god tid innan den första halkan för det är bättre att köra med nya vinterdäck från slutet av September eller början av Oktober än att vänta till slutet av November.För de flesta håller däcken i åtminstone ca 1 år med en körsträcka på 1000 -1200 mil/månad.

Lästips:

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Långtradare på väg mot Göteborg. Foto: Justina Öster

”Okej att bara testa alkoholberoende chaufförer”

Trafik. Det är okej som Transportstyrelsen föreslår nu, att bara förare med alkoholproblem ska testas för alkoholberoende. Så reagerar en lastbilschaufför som kör i västra delen av Sverige och vill vara anonym. Innan förslaget kom var han fly förbannad.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.