Bussen som styrs av ett digitalt staket.
Close
Bussen styrs av ett digitalt staket.
Close

Vi har åkt buss som styrs av digitala staket

Ny teknik. Efter terrorattacken på Drottninggatan inleddes en diskussion om satellitstyrda staket – kallat geofencing. Under måndagen berättade inblandade parter att framtiden är rätt så nära. Till viss del är den redan här.

Längst fram i bussen är platserna reserverade. Där sitter infrastrukturministern, hans folk och representanter från Volvo lastvagnar. Bussen är en elhybrid och går tyst. Det hänger stora skärmar i mitten, längst fram och så en framåtriktad längst bak. Skärmarna visar det som gps-signalerna säger till bussen. Alltså de regler som det satellitstyrda staketet angett.

En sväng till höger och chauffören kör helt utan begränsningar. Bilen kan, om föraren vill, gå över till dieselmotorn och det tryck han sätter på pedalen avgör hur fort det ska gå. Bussen åker in på en vändplats och kör tillbaka.

Men så närmar vi oss en zon som börjar vid ett vitt hus på vänster sida av Drottning Kristinas väg, mitt i Kungliga tekniska högskolans område i Stockholm. Föraren slår plattan i botten, det kan vi se på de där skärmarna. Men vi rör oss ändå i exakt 20 kilometer i timmen. Ett 100-tal meter framåt ser vi en skylt som varnar om ett gångtrafikområde. Bilen saktar in och väl inne på området ser vi att föraren fortfarande gasar allt han kan, men nu är vi nere i fem kilometer i timmen.

Sedan är det roliga slut.

Provturen med den geofencade bussen var avslutningen av ett större spektakel. Trafikverket hade bjudit in till en pressträff för att berätta mer om hur arbetet går när det gäller uppkopplad styrning av yrkesfordon i landets städer.

För lite mer än ett år sedan fick myndigheten i uppdrag av dåvarande infrastrukturminister Anna Johansson (S) att leda ett arbete kring den nya tekniken. Men hon fick som bekant gå efter problem med it-säkerheten på Transportstyrelsen. Hennes efterträdare Tomas Eneroth (S) fick inleda tillställningen med att säga några ord om det arbete som pågår. Det handlar om många inblandade. Tungviktare från svensk fordonsindustri var också där: Vi pratar både Volvo, Scania och fordonselektronikföretaget Veoneer.

– Jag vill att Sverige ska vara en permanent världsutställning för ny teknik, sa Eneroth.

Maria Krafft, måldirektör på Trafikverket, berättade att den påskyndade diskussionen om digitala staket började med terrorattentatet på Drottninggatan förra året. Men att de säkerhetsvinster som kan komma lika mycket handlar om allmän trafiksäkerhet och möjligheter att minska utsläppen. Trafiksäkerhet genom att ingen förare ska kunna köra för fort. Miljötänket handlar om att kommunerna ska kunna ställa vissa krav för att fordon ska kunna köras i vissa områden i städerna.

– Vi kan börja med ett frivilligt system. Det finns många vinster att plocka hem direkt. Industrin har tekniken, och många transportföretag vill ha den, sa Krafft.

Daniel Helldén, miljöpartistisk trafikborgarråd i Stockholm, berättade att staden infört möjligheter för företag att leverera gods på natten om bilarna kör på el, för att minska störande buller. Han hoppades att geofencing gör att det ska gå att se till att åkerier och chaufförer följer de uppsatta reglerna. Dessutom ska det kunna minska riskerna för terror.

Men vad det verkade på dem som talade är detta en bit bort. Industriföreträdarna talade om att tekniken överlag redan finns. Men det handlar om att få fordonsköparna att betala för sig. Själva tekniken är inte så dyr, men utvecklingskostnaderna kostar desto mer. Den teknik som finns har redan i dag en precision på ungefär 20 centimeter. Däremot tror få att det går att förmå åkerier att installera system med geofencing på de fordon som finns i flottan. Snarare handlar det om att ge morötter för att nya bilar ska ha utrustningen.

Men det finns fortfarande många frågetecken. Till exempel: Vad ska hända när eller om ett fordon tappar kontakten med satelliten?

Den som lever får se. I höst ska Trafikverket presentera en handlingsplan för verklig implementering.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

Anamaria Lara Sjögren kör kranväxlare och är med i långköraren Svenska Truckers på TV3. Programmet är nu inne på sin nionde säsong.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Plånbok med pengar

Här är årets nya löner

Avtal. Nu har halva 2024 gått och nästan alla Transports grupper har fått nya löner. Här är några av dem.

Omöjliga körtider pressar förare

Servicetrafik. Det är fortsatt stora problem med det nya bokningssystem som införts i Östergötland. Värst är de orealistiska körtiderna. Färdtjänstförare upplever att stressen hotar att knäcka dem – och offra säkerheten.

Kabinpersonalens klubbar
Lou Fermisson, ordförande på Transportklubben vid AAP, Danijel Kovacic, ordförande för Norwegians Transportklubb och Ekaterina Parenkova som håller i klubban på Eurowings kraftsamlar för att förbättra arbetsvillkoren för kabinpersonalen.

”Vi vill att företagen ska lyssna på oss”

Flyg. Höjd lön efter sänkningen under pandemin. Att företaget lyssnar på oss och behandlar oss rättvist. Bättre scheman och mindre helgjobb. Rätt till ob-­ersättning. Det är några av frågorna som de fackligt engagerade vid Transports nya kabinklubbar vill driva.

Flygplan som lyfter

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.