Close
Johan Danielsson hade kavlat upp ärmarna när han talade på LO:s valupptaktsmöte på torsdagskvällen. Han är andranamn på Socialdemokraternas lista till Europavalet.
Close

Valkampanj inför EU-valet inledd

EU. LO har dragit igång sin kampanj inför valet till Europaparlamentet med ett digitalt möte i Teams. Kamp mot arbetslivskriminalitet och ökad trygghet för vanligt folk var något som flera talare lyfte.

– Vi måste reglera marknaden för att få ordning och reda på arbetsmarknaden och trycka undan skitföretagen. Det måste bli svårare att fuska och kosta mer att utnyttja arbetare i Sverige – och Europa, sa Johan Danielsson ­som kandiderar för Socialdemokraterna i det kommande valet till Europaparlamentet.

Han var en av talarna under den digitala valupptakten som sändes via Teams den 7 mars, med möjligheter att ställa frågor till panelen.

Över 300 personer anslöt – glädjande, enligt Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson som inledde med ett längre tal.

Magdalena Andersson tog flera gånger upp politikens möjlighet att skapa ett säkrare och tryggare Europa. Och Europaparlamentets behov av folk som kan kavla upp ärmarna och förhandla:

Magdalena Andersson. (Skärmbild)

– Är det något Bryssel behöver är det fler med facklig bakgrund, sa hon.

– Valet till Europaparlamentet är ett val om Europas framtid. Vi lever i en tid med krig i vårt närområde, med krig i Gaza och med ett brutalt gängvåld. Samtidigt har vi en bister ekonomisk verklighet. Det finns en oro för att det blir fattigare och farligare, men det är viktigt att säga att det inte på något vis är ödesbestämt utan går att påverka.

Magdalena Andersson pekade också tydligt ut Sverigedemokraterna som huvudmotståndare i valet, ett parti som vill splittra och ställa grupp mot grupp mot varandra.

Under kvällen talade också LO:s avgående Susanna Gideonsson och ungsekreteraren Elsa Alm. Gideonsson, som avgår i samband med kongressen i maj, inledde med att tala om varför EU-valet är så viktigt för förhållandena där människor lever och arbetar.

Som konkret exempel tog Gideonsson betydelsen av samarbetet inom unionen under covidpandemin.

Åhörarna som följde talen digitalt via Teams hade också möjlighet att ställa frågor till talarna. Störst verkade intresset vara för att höra vad ”fackets man” Johan Danielsson hade att säga. LO:s kandidat till Europaparlamentet står som tvåa på S-listan, efter Heléne Fritzon.

Danielsson lyfte bland annat kampen mot arbetslivkriminalitet och en politik som tar en nollvision på allvar då det gäller arbetsolyckor:

– Människor ska inte behöva dö på våra arbetsplatser, betonade Danielsson.

Samtidigt lyfte han att det finns saker som Europaparlamentarikerna lyckats ändra på, som införandet av mobilitetspaketet som lett till att svenska kollektivavtal gäller på svenska vägar.

– Men det gäller också att skärpa olika typer av regler. Ett exempel, som vi tar upp i vår valplattform, är de långa kedjorna av underleverantörer som går från vitt, över grått till svart. Ska vi rädda svensk arbetsmarknad från fuskare och brottslingar måste det bli stopp på den svenska undfallenheten gentemot EU.

Under den digitala upptakten underströks även det gemensamma i arbetarrörelsen inför EU-valet; att det handlar om en facklig gren och en en politisk gren i kampanjen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Skolskjutsar är en viktig del av den upphandlade trafiken.

Vägen till säkrare upphandlingar

Servicetrafik. Myndigheter riskerar att bidra till lönedumpning och dåliga arbetsvillkor genom att inte ställa arbetsrättsliga krav vid upphandling, visar Riksrevisionens granskning.

Transportarbetarens logga

Mindre pengar för kamp mot kriminalitet

A-krim. Fack och arbetsgivarorganisationer får klara projekt mot arbetslivskriminalitet med lägre anslag. Regeringen har aviserat mer än en halvering av statsbidragen de närmaste åren.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.