Close
Torkel Holst, med slangen, jobbar på Leksands kommun som fritidschef. Men han är också markägare. Han har avbrutit semestern för att hjälpa till att släcka en stor brand mellan Leksand och Dala-Järna.
Close

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Extremväder. Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Röken ligger som ett dis i dalsänkorna. En frän lukt sticker i halsen. Tre män med sotiga kläder och ansikten går med tunga steg nerför det 500 meter höga Jerkersbodsberget, som ligger i oländig terräng mitt mellan Leksand och Dala-Järna.

De nickar, jag nickar tillbaka och vet ännu inte att de är tre vitryssar som jobbat hela natten med brandsläckningen. Som frivilliga.

Jag följer slangen uppför, uppför, uppför och svettas i den 28-gradiga värmen. Omkring två kilometer slang är utrullad från skogsvägen till brandplatsen. Sju timmar tog det att nå fram till brandhärden, får jag senare veta.

Högst upp på kullen förvandlats den täta skogen. Det är surrealistiskt. En kolsvart stinkande värld. Avbrunna träd reser sig ur det som en gång var mossa och blåbärsris. Värmen från marken känns genom gympaskorna. Det pyr här och var. Små rökslingor som avslöjar att glöden finns kvar i rotsystemen.

– Bara det inte börjar blåsa. Då kommer branden garanterat att blossa upp igen, säger Torkel Holst.

Till vardags är han fritidschef i Leksands kommun. Nu har han avbrutit semestern för att göra debut som brandman. Fast det går inte som han vill. Trycket i slangen försvinner undan för undan och den räcker heller inte fram till de ställen han behöver vattenbegjuta.

En man från räddningstjänsten kommer fram. Han förklarar att branden gått djupt ner i den snustorra marken.

– Jag gissar att vi måste bevaka platsen i uppåt 14 dagar, säger han och ser frågande ut när jag undrar om han sett till några väktare.

Nere på skogsvägen ökar aktiviteten. Räddningstjänstens tankbil för sällskap av en spolbil från åkeriet Hedemora Miljö, som kör för Maserfrakt. Föraren, Kjell Arvidsson, har precis kommit med tolv kubikmeter vatten.

Nu ska spolbilen trycka upp det till fritidschefen och hans kommunala kompisar på den avbrända kullen.

Fast det blir problem. Slangen spricker, vattnet sprutar och Transportarbetarens kamera får en rejäl dusch. Kjell Arvidsson skär av slangen och fixar en nya klämma.

En stund senare är han nere på landsvägen, vid en liten skogstjärn där räddningstjänsten hämtat vatten ända sedan i lördags då branden bröt ut.

Kjell får igång det mobila pumpaggregat som står nerbackat vid tjärnens mörka vattenspegel.

– Jag har precis kommit tillbaka från semestern. Det här var ett annorlunda uppdrag. Normalt tömmer jag brunnar och sådant, säger han.

Väktarna då?

Transportarbetaren lyckas aldrig få klarhet i vilket bolag som eventuellt får ta sig an Jerkersbodberget. Ett samtal till Securitas ger vid handen att det i vart fall inte är det företaget.

Joachim Källsholm, vd för Securitas Sverige, säger:

– Vi har ganska många branduppdrag. Både skogsbränder och byggnader som eldhärjats och spärrats av, av polisen. Just nu har vi personal i Sveg som bevakar en fabriksanläggning i närheten av en brand där. På rak arm vet jag inte om vi finns på fler ställen just nu.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Alexandras krönika. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Alexandras krönika. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

”Vi har inte fått någon ursäkt”

Bevakning. (UPPDATERAD 25-09-30) ”Vi har inte fått någon som helst återkoppling eller ursäkt från företaget”, säger en väktare. Han var testförare i Securitas pilotprojekt med kameror i bilarna som registrerade hur de anställda körde.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.