Snabbkoll: Strejk Illustration: Mattias Käll
Snabbkoll

Vad gäller vid strejk?

Konflikt. Strejk, blockad, varsel och lockout – självklara ord i tider av konflikt, mindre självklart vad de betyder i praktiken. Här kommer grundfakta.

1. Varsel

Är en förvarning om stridsåtgärd. Både fack och arbetsgivare kan lägga varsel. Varslar facket om strejk måste det gå en viss tid innan den bryter ut. Både arbetsgivaren och statliga Medlingsinstitutet ska meddelas minst sju arbetsdagar i förväg. Nås en uppgörelse blir konflikten avblåst.

2. Info om konflikt

Facket informerar om vad som gäller för en arbetsplats inför en hotande konflikt. Och går direkt ut med information när den är avblåst. Under en strejk har facket dock inte tillträde till arbetsplatsen. Arbetsgivaren ska också informera om vad som gäller vid strejk/lockout på arbetsplatsen. Till exempel när det gäller tillträde, löneutbetalningar och ersättning, samt hur arbetet ska återupptas efter konflikten.

3. Strejk

På de arbetsplatser som är uttagna läggs arbetet ned helt, eller begränsas till ett minimum av nödvändiga arbetsuppgifter. Det är Transports förbundsstyrelse som bestämmer på vilka arbetsplatser de anställda ska tas ut i strejk.

4. Blockad

Fackets åtgärd för att försvåra för arbetsgivaren ekonomiskt, genom att stoppa vissa former av arbete. Vid strejk tas vapnet fram först efter att förhandlingar misslyckats, och ett varsel lagts. I samband med strejk är det också vanligt att samtidigt varsla om blockad. Exempel på olika former är arbetsplatsblockad, övertidsblockad, blockad mot nyanställningar och inhyrning av personal, samt blockad av mertid för deltidsanställda.

5. Var med!

Det är inte olagligt att utföra arbetsuppgifter under en strejk. Men enligt Transports, och andra fackförbunds, stadgar är medlemmar skyldiga att delta i en varslad konflikt. Om en medlem trots det väljer att arbeta kan hen uteslutas. Det är vanligt att facket ställer ut strejkvakter under en pågående konflikt.

6. Strejkkassa

Bara medlemmar har rätt till ersättning ur förbundets strejkkassa. Hur stor den blir bestäms av förbundsstyrelsen. Beslut om det tas vid varje konflikt.

7. Lön

Tidigare intjänad lön betalas ut som vanligt. För dagarna strejken pågår betalas ingen lön. Under en övertidsblockad betalar arbetsgivaren ut ”vanlig” lön. Någon konfliktersättning för förlorad övertidsersättning blir det däremot inte.

8. Lockout

Arbetsgivarens motvapen. Anställda stängs då ute från arbetsplatsen. Vid en partiell lockout drabbas bara organiserad arbetskraft, de som är med i facket. I annat fall stängs alla anställda ute från arbetsplatsen utan lön, vilket betyder att de som inte är med i facket blir utan inkomst.

9. Risk för strejkbryteri

De som inte är medlemmar omfattas inte av fackets varsel. Facket kan bara vädja till deras solidaritet. De har rätt att följa stridsåtgärderna utan att ”bestraffas” på något vis av arbetsgivaren, men riskerar att behöva agera strejkbrytare.

10. Fredsplikt

Inga stridsåtgärder är tillåtna under den tid ett avtal löper. Fredsplikten bygger på en överenskommelse mellan fack och arbetsgivare. Vilda strejker är aktioner i strid med reglerna för arbetsnedläggelse. En variant är att arbetare strejkar utan fackförbundets godkännande. En annan variant är en varslad strejk som strider mot fredsplikten i kollektivavtalet.

11. Sympatiåtgärder

Ett fackförbund som självt inte är part i en tvist kan med stridsåtgärder stödja en annan facklig part i dess konflikt. Förutsättningen är att den stridsåtgärd som sympatistrejken stödjer är tillåten. Ett exempel är konflikten vid den amerikanska leksaksjätten Toys-r-us, som öppnade butiker i Sverige på 1990-talet. Handels tog ut sina medlemmar i strejk då företaget vägrade teckna kollektivavtal. Flera andra fackförbund utlyste då sympatiåtgärder. Transports medlemmar vägrade lämna varor till Toys-r-us.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Snabbkoll om stridsåtgärder/konflikter. Illustration: Mattias Käll

Det här händer vid strejk

Konflikt. Transports förbundsordförande har varnat för en tuff avtalsrörelse och utesluter inte stridsåtgärder. Men vad är egentligen strejk och lockout?

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Helsingborgs hamn varslar 42 personer

Hamn. Minskad orderingång och olönsam lagerverksamhet är det som ligger bakom varslen i Helsingborgs hamn, enligt vd Bart Steijaert.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Märket, pensionsålder och hållbart arbetsliv

Ledare. I Frankrike protesterade facken mot höjd pensionsålder när regeringen Macron vill höja från 62 år till 64 år. Det fick landets hamnarbetare, lastbilsförare, tågarbetare, bussförare, lärare, anställda vid kärnkraftverk, oljeraffinaderier och kommunal sophämtning med flera andra att strejka.

Kultur
Högakustenbron, Sveriges svar på Golden Gate – och nästan lika lång. Hängbron över Ångermanälven, nära mynningen, öppnade 1997 och kortar E4:ans sträckning med nära en mil. Foto: John Antonsson

Sverige är rikt på broar

Förbindelser. Broar binder samman land, förkortar vägen och gör det möjligt att gå eller cykla under stora trafikleder. De riktiga långsträckarna tjänar också ofta som symboler för sin hemtrakt. Och Sverige är rikt på broar.

Snabbkoll
Snabbkoll om stridsåtgärder/konflikter. Illustration: Mattias Käll

Det här händer vid strejk

Konflikt. Transports förbundsordförande har varnat för en tuff avtalsrörelse och utesluter inte stridsåtgärder. Men vad är egentligen strejk och lockout?

Ett fritt och omväxlande jobb med trevliga kollegor och shysta arbetsvillkor. Magnus Birgersson trivs med att köra bärgningsbil för ett litet åkeri. Transportarbetaren följde med honom en dag på jobbet. Foto: Pernilla Ahlsén

En dag i bärgningsbilen

Arbetsmiljö. Ett fritt och omväxlande jobb med trevliga kollegor och shysta arbetsvillkor. Magnus Birgersson trivs med att köra bärgningsbil för ett litet åkeri. Transportarbetaren följde med honom en dag på jobbet.

Snabbkoll
Snabbkoll: Avtalsrörelse Illustration: Mattias Käll

Vägen till din nya lön

Avtalsrörelse. I år ska Transport förhandla fram nya avtal för sina medlemmar. Här är några saker som är bra att veta.

Arbetsmiljö
Procentsatserna bygger på svar från chaufförer på samtliga arbetsorter. Om enbart svar från de större städerna i Östergötland, Linköping och Norrköping, räknas med blir vissa resultat andra. Så är det en högre andel, 94 procent, av dem som kör i de stora städerna som anger att de ofta eller ibland känner stress på grund av körtiderna (fråga 6) och hela 86 procent som svarar att körtiderna inte är tillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert sätt, jämfört med 72 procent om svaren från samtliga arbetsorter tas med (fråga 1.) Grafik: Petrus Iggström

Fackets enkät gav svart på vitt om körtid och stress

Transport. De visste att det var problem. Men också att förändring krävde fakta. Linköpingsavdelningen gjorde en enkät som svart på vitt visar hur pressade arbetsförhållanden är för färdtjänstförare. Så vill arbetsgivare, regionens trafikbolag och politiker nu förändra villkoren.

Arben Pepi, Transportombud, och Patrik Emanuelson, skyddsombud, utanför Vikbolands taxi i Linköping. Foto: Lilly Hallberg

”Enkäten speglar verkligheten vi lever i”

Stressigt. – Många nya upplever att det är för stressigt och slutar, fast alla skulle tjäna på en erfaren yrkeskår, säger färdtjänsföraren Patrik Emanuelson.

Det regionala trafikbolaget Östgötatrafiken upphandlar servicetrafik för hela regionen och har även uppdrag i angränsande län, vilket bland annat innebär sjuktransporter till angränsande län. Genrebild. Foto: Lilly Hallberg

Så vill facket gå vidare

Uppföljning. Redan första sittningen med åkerierna gav resultat: Muntligt löfte att färdtjänstförare ska få betald lunch vid körningar till annan ort. Något inte ens hälften kan räkna med i dag.

Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken.

Östgötatrafiken: ”Vi fortsätter dialogen”

Upphandlaren. Förarnas arbetstid, fordonsschema och raster måste facket först reda ut med arbetsgivarna, åkerierna. Först sedan kan det bli tal om möte i grupp med upphandlaren av serviceresor, Östgötatrafiken. Nu är det dags.

Jan-Owe Larsson (M) är ordförande och Annsofi Ramevik (S) är andre vice ordförande i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd.

Hallå politiker, vad kan och vill ni göra?

5 frågor. Transportarbetaren har ställt fem frågor till två politiker i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd, som tagit del av Transports enkät Körtider och stress.

Biljettkontroll i busväder

Bevakning. I snålblåst eller sol. Väktarna som kontrollerar biljetter i Östergötland är ute varenda dag och ser till att resenärerna betalar.

Kultur
Stora bilden: Ove Allansson på besök i Göteborgs hamn i slutet av juli 1967 (Foto: SvD/TT). Med boken Afton i Ilhéus och andra noveller av Ove Allansson uppmärksammar Ove Allanssonsällskapet att författaren skulle ha fyllt 90 år under 2022.

Ove Allansson – sjöfolkets främsta skildrare

Böcker. Ove Allansson skrev om sjöfolket. 2022 skulle han ha fyllt 90 år och i en ny samling väljer svenska arbetarförfattare ut sina favoriter av hans berättelser.

Snabbkoll
Snabbkoll: Tillbud. Illustration: Mattias Käll

Rapportera om nästan-olyckor

Tillbud. Oj, det kunde gått illa. Du kunde ha klämt handen och ser dig snabbt om, hoppas att ingen såg att du var nära att ”klanta till det”. Tänk tvärtom! Var rädd om dina kollegor och rapportera om risker i arbetsmiljön så att arbetsgivaren kan förebygga, åtgärda och förhindra olyckor.

Stefan Gidlöf tittar ut över Norviks hamnområde. Han är fortfarande besviken över att arbetarkollektivet inte fick vara med och tycka till om utformningen.

Det blåser upp vid hamnen i Nynäshamn

Hamn. En råkall dag vid färjehamnen i Nynäshamn. Transportarbetaren möter Stefan Gidlöf. Fulltatuerad hamnarbetare som vill att facket tänker nytt.

Diskriminering.

Gamla unkna ideal drabbar unga män

Jämställdhet. Va, vabb? Var är mamman? Arbetsgivares förvåning och missnöje när anställda försöker dela ansvar för barn och hem med en partner slår olika. Unga pappor upplever att de är mer utsatta när det gäller att utnyttja sin lagstadgade rätt att vara hemma för vård av sjukt barn.