Snabbkoll: Riskbedömning corona. Illustration: Mattias Käll
Snabbkoll

Är din arbetsplats coronasäker?

Riskbedömning. Jag jobbar på ungefär som vanligt, trots corona. Inte oroar jag mig varje dag, men tanken finns där ändå: Tänk om jag drar hem smittan? Min chef verkar inte ta så allvarligt på covid-19. Vad ska jag göra? Vad kan jag begära av min arbetsgivare?

1. Arbetsgivaren ansvarar för arbetsmiljön

Det är arbetsgivarens ansvar att se till att du inte blir sjuk, skadad eller dör på jobbet. Prata med chefen, om du känner dig orolig. Företaget ska bedriva systematiskt arbetsmiljöarbete och ha rutiner för att undersöka och förebygga olyckor, tillbud och smitta. Företaget ansvarar även för den psykosociala arbetsmiljön, som omfattar oro och stress.

2. Kontakta ditt fackliga skyddsombud

Om du inte får gehör hos arbetsgivaren kan du kontakta ditt fackliga skyddsombud. Har ni inget på arbetsplatsen? Ta kontakt med det regionala skyddsombudet (RSO) på din Transportavdelning. Kolla på transport.se och gå till ”Avdelningar” eller ring 010-480 30 00.

3. Skyddsombudet gör en riskbedömning

Skyddsombudet eller regionala skyddsombudet ska steg för steg gå igenom arbetsmiljön ihop med arbetsgivaren. När det gäller att förebygga corona är inriktningen att titta på vilka arbetsmoment som kan innebära risk för smitta, och genom olika förebyggande åtgärder minska risken.

4. Var finns risk för smitta?

Har du som taxi- och färdtjänstförare tillräckligt avstånd till passagerarna? Hur är det när du spänner fast resenärer? Kan du tvätta händerna? Har du handsprit? Visir? Kan du lämna varor med säkert avstånd hos kunderna? Sitter ni för trångt ihop i lunchrummet?

5. Om jag tillhör en riskgrupp

Du är inte skyldig att berätta att du tillhör en riskgrupp. Men om du gör det och säger att du är orolig måste arbetsgivaren ta hänsyn till det och så långt som möjligt anpassa arbetet. Det kan innebära ändrade rutiner, andra arbetsuppgifter eller arbetstider, skyddsutrustning med mera.

6. Hur går en riskbedömning till?

Arbetsledare och skyddsombud går tillsammans igenom och listar alla arbetsmoment som kan innebära risk för smitta. Gå runt på arbetsplatsen och besök eller kontakta kunder. Tänk också på smittorisk mellan kollegor. Är lunchrummet för trångt? Ät på olika tider.

7. Jag jobbar mest ute bland kunder

Arbetsgivaren är skyldig att kolla upp, även med kundföretagen, att du har en säker och trygg arbetsmiljö, att riskbedömningar görs.
Arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljön kvarstår, även om du jobbar i någon annans lokaler.

8. Om någon blir smittad?

Rutiner för vad som ska göras, om någon antas ha smittats på jobbet, ska ha tagits fram. Exempelvis en plan om vem som säger vad till vem. Covid-19 räknas som ”allvarligt tillbud”.
Om en person spottar en ordningsvakt i ansiktet eller en färdtjänstförare ovetandes kör en smittad passagerare, utan skyddsutrustning, är arbetsgivaren skyldig att anmäla det till Arbetsmiljöverket (anmalarbetsskada.se).
Anmälan ska göras, oavsett om personalen smittas eller ej.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Marko Juvonen, RSO avdelning 17 Skövde-Borås. Foto: John Antonsson

Arbete och graviditet – Bya och Tya vill ge information

Information. – Många arbetsgivare har inte koll på vad som gäller för gravida och ammande arbetstagare, säger Marko Juvonen, regionalt skyddsombud på avdelning 17.

Nilsbuss-kollage

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Vad hände sedan?
Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Snabbkoll
Snabbkoll: Så blir du blåst på lönen

Så blir du blåst på lönen

Dina pengar. Arbetsgivare kan blåsa anställda på lön på många sätt. Här är några exempel att vara vaksam mot. Hämtade från verkligheten.

Högt pris för samhällsbetald trafik

Ingen utväg mot bättre villkor?

Upphandlingar. Fusk med raster, brister på utrustning och jour utan betalning med konstruktionen ”flexbank”. Nilsbuss är ett annat bolag som facket i flera år försökt förmå följa avtal – och uppdraget från regionerna.

Högt pris för samhällsbetald trafik
Bristen på förare som kör färdtjänst och annan upphandlad servicetrafik är stor. Även Ronnie Persson i Värmland funderar på att sluta sedan det blev klart att regionen åter har gett hårt kritiserade Trendtaxi avtal. Foto: Lilly Hallberg

Skandalbolagen vinner viktig servicetrafik

Upphandlingar. De är ökända, har fått avtal hävda och tvingats betala miljonbelopp i vite. Ändå kör flera stora bolag vidare efter att ha vunnit nya upphandlingar av färdtjänst, sjuktransporter och skolskjutsar. Förlorare blir ofta förarna.