Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.
Close
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.
Close
Döden på jobbet

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Den 19 januari 2023 kolliderar två lastbilar på riksväg 26/47 utanför Mullsjö. En man i 60-årsåldern omkommer. Det är den första av tio dödliga arbetsplatsolyckor för arbetare bakom lastbilsratten under 2023.

Statistiken är preliminär och exakt vad det beror på är för tidigt att säga.

Vad vi vet är att 2023 är det dödligaste året för yrkeschaufförer i den tunga trafiken sedan 2019 och sett till hela arbetsmarknaden var 2023 det dödligaste för arbetare sedan 2008.

Att köra lastbil är ett av de mest skadedrabbade och dödligaste yrkena i Sverige. Det ser vi i Transportarbetarens genomgång av alla dödsolyckor mellan 2008 och 2023 och det bekräftas av Arbetsmiljöverkets rapport Arbetsolyckor med dödlig utgång som gäller 2011–2020.

Här räknas även förare av sopbil och ­chaufförer som kör ­gods­trans­port där Arbetsmiljöverkets beskrivning inte anger vilken typ av fordon det ­handlade om. Vi har också räknat in utländsk arbetskraft som dog i ­Sverige. Grafik: Christina Ahlund / Källa: Arbetsmiljöverket
Här räknas även förare av sopbil och ­chaufförer som kör ­gods­trans­port där Arbetsmiljöverkets beskrivning inte anger vilken typ av fordon det ­handlade om. Vi har också räknat in utländsk arbetskraft som dog i ­Sverige. Grafik: Christina Ahlund / Källa: Arbetsmiljöverket

Arbetsmiljöverkets rapport visade att 66 lastbilschaufförer dog på jobbet under den uppmätta tioårsperioden.

Varför så många människor avled på jobbet under 2023 är för tidigt att säga någonting om. Men rent generellt finns det flera olika samverkande orsaker bakom att chaufförsyrket är så olycksdrabbat. Det berättar Richard Wester som är sakområdesansvarig för transportbranschen på Arbetsmiljöverkets regelavdelning.

– Jag jobbade själv som yrkeschaufför i nästan 20 år och det går inte att säga en sak om vad riskerna beror på, utan det beror på en räcka av saker som samverkar. Men en sak är att vi jobbar med stora och tunga grejer. Händer något så händer mycket, det är samma sak på järnvägen, säger Richard Wester.

En faktor som är viktig är också stress. Det är vardag för många lastbilschaufförer. Man ska lasta och lossa på nya ställen och varorna ska vara framme vid exakta tidpunkter.

– Min arbetsgivare kanske inte har koll på vilka risker som finns på det nya lossningsstället och kan därför inte instruera mig som chaufför om hur jag ska jobba på säkrast möjliga sätt, säger Richard Wester.

Att bedöma risker kallas för riskanalys och är en central del av arbetsmiljöarbetet. När Arbetsmiljöverket gör inspektioner behöver arbetsgivaren ofta förbättra det systematiska arbetsmiljöarbetet, berättar Richard Wester.

– Det handlar om att hela tiden ha koll på vilka risker som finns och göra något åt dem.

Siffrorna kommer från Arbetsmiljöverket. Vi har valt att också räkna med kategorin ”övriga” där bland annat utländska arbetare som omkommit i Sverige, praktikanter och elever ingår. Grafik: Christina Ahlund / Källa: Arbetsmiljöverket
Siffrorna kommer från Arbetsmiljöverket. Vi har valt att också räkna med kategorin ”övriga” där bland annat utländska arbetare som omkommit i Sverige, praktikanter och elever ingår. Grafik: Christina Ahlund / Källa: Arbetsmiljöverket

För lastbilschaufförer sker ungefär hälften av de dödliga olyckorna i vägtrafiken, efter det är det vanligaste att föremål rasar av föremål. Något som oftast sker vid lastning och lossning.

– Tittar man på lagen och föreskrifterna är det arbetsgivaren som ska ha kontroll på vilka risker arbetstagare utsätts för, oavsett om det sker mellan fyra väggar eller vid rörligt arbete. Åtgärderna för att minska riskerna för dödsolyckor i trafiken kan bland annat vara att köra bra fordon. Ha rätt utbildning för att framföra fordonskombinationen, anpassa hastigheter, hålla avstånd och inte köra då man är trött.

Vad krävs för att få ner dödstalen?

– Lagstiftningen är tydlig och säger att varje arbetsgivare är ansvarig att se till att minska riskerna för sina egna anställda, så varje enskild åkare är det första svaret. Men sedan är det också så att när lastbilschauffören kommer till en Ica-butik har arbetsgivaren där ett samordningsansvar och ska se till att det är en schyst arbetsmiljö både för sin egen personal och för lastbilschauffören, säger Richard Wester.

På vissa platser delas ansvaret. Richard Wester tar upp industriområden som exempel. Det är oftast där som kollisioner mellan tåg och lastbil sker. Då ska den med rådighetsansvar se till att det finns barriärer och allt annat som behövs för att en olycka inte ska få hända. Det ska också finnas instruktioner för både chaufför och lokförare.

– Och som arbetstagare finns det så klart alltid ett ansvar att följa de instruktioner jag fått till mig.

Du jobbade som arbetsmiljöinspektör mellan 2006 och 2021. Vilka skillnader såg du i transportbranschen?

– Vad gäller kunskaper och förståelse för att man behöver få in systematiskt arbetsmiljöarbete i den dagliga verksamheten har det sett likadant ut hela tiden.Många åkare är småföretagare som har mycket att stå i och utför många gånger samma arbetsuppgifter som arbetstagarna. Så det är svårt att hinna med, men jag tror att det finns mer hjälp och information att få i dag jämfört med förr.

– Men det har också blivit stressigare och det har inte gjort något lättare, säger Richard Wester.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael Hagström:
    15 februari, 2024

    Varför utreds inte yrkestrafik olyckor som arbetsolyckor?
    Så skulle det förmodligen sätta press på Trafikverket och deras mutkolvar.

  2. Aleksandar:
    15 februari, 2024

    Jag har upplevt en annan situation som är kopplat till stress och det är när transportledare påtvingar mig att lasta 23-24 pallar på en 21 pallsbil vilket innebär försenad avgång samt försenad ankomst hos kunden. Den andra faktor är kopplad till pallar som är bokade för utkörning men dem finns inte på terminalen. Man tappar tid för att leta efter dem och till slut för man besked att pallar har inte kommit till terminalen. Helt galet.

Lästips:

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.

Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra. Foto: Justina Öster

Flytt med flyt

Flyttarbetare. 60 anställda, 50 rum, hundratals kartonger – för många på arbetsplatsen innebär flytten en stor omställning. För killarna från Flyttbolaget är det bara en dag som andra på jobbet, fysiskt en ny arbetsplats. Kanske lite mer organiserad än den genomsnittliga kontorsflytten.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.