Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Lastbilschauffören Mats Fredlund kör ett lass jord på vägen mellan Kiruna och Luleå när Transportarbetaren ringer upp. För en månad sedan var han en av två sverigedemokrater som valdes in i Kirunas fullmäktige. I fredags fick han den skriftliga uteslutningen från Svenska Transportarbetareförbundet – och han är arg:

– Det är oerhört kränkande, säger han om beskedet från Transport.

Hans inställning är att fackförbunden inte ska ägna sig åt politik.

– Facket ska skydda mig som arbetstagare. Och när jag blir utesluten av politiska skäl finns det varken demokrati, jämlikhet eller yttrandefrihet.

Transport lutar sig mot ett kongressbeslut från 2007 som säger att den som har ett politiskt uppdrag för Sverigedemokraterna (SD) ska uteslutas ur fackförbundet.

– Det står jag för och det är jag stolt över, kommenterar förbundssekreterare Lars Mikaelsson och hänvisar till SD:s ”uppenbart antifackliga och rasistiska hållning”.

Transports driver den hårdaste linjen mot Sverigedemokraterna bland fackförbunden. Flera andra LO-fack väljer en mildare modell som går ut på att aktiva SD:are inte får ha fackliga uppdrag.

Lars Mikaelsson förklarar förbundets hållning med att det inte är en demokratisk rättighet att vara med i en organisation. Han påpekar att Transport också har uteslutit medlemmar från andra partier än SD, på både höger- och vänsterkanten i svensk politik. I stadgarna formuleras bakgrunden för att utesluta medlemmar med att de ”stödjer sådan verksamhet som är oförenlig med organisationens ändamål eller på annat sätt uppträder illojalt”.

– Vi har vår fulla rättighet att utesluta dem som strider mot våra värderingar och som vi anser har för avsikt att motarbeta förbundet. Så gör många andra organisationer också. Till exempel Sverigedemokraterna som själva utesluter personer som agerar så att det strider mot partiets värderingar, kommenterar Lars Mikaelsson.

På ett tåg med svajig telefonuppkoppling når vi Joakim Nergelius, professor i rättsvetenskap vid Örebro universitet och expert på Europakonventionen, som gör en annan tolkning av rättsläget. Han har nyligen intervjuats i tidningen Lag & Avtal och berättar vidare om sin analys av uteslutningarna.

– Det här är en riktigt komplicerad fråga, säger han.

Han förstår att aktiva sverigedemokrater kan vara ett problem för en facklig organisation, men anser att Transport borde analysera sin linje lite djupare:

– För att uteslutas ut en förening krävs att medlemmen antingen beter sig på ett sätt som strider mot föreningens stadgar eller har begått ett grovt brott. Transports allmänna formuleringar i stadgarna räcker inte för att ligga till grund för en uteslutning.

– Det är vagt och opreciserat, alldeles för allmänt hållet, hävdar Joakim Nergelius.

Hans slutsats är att uteslutningarna kan strida mot rätten att tillhöra en förening, som beskrivs både i Europakonventionen och vår grundlag,

– Frågan borde testas i domstol, men jag vet i dag inte om det skulle vara i Arbetsdomstolen eller en vanlig tingsrätt, säger professor Joakim Nergelius.

Sverigedemokraten och lastbilsföraren Mats Fredlund i Kiruna överväger att försöka driva sitt fall till Europadomstolen.

Fotnot: Den som röstar på SD eller sympatiserar med partiet, utan att företräda det, blir inte utesluten ur Transport. Ingen åsiktsregistrering bedrivs. Mats Fredlund och andra SD-aktiva blir inte uteslutna ur Transports a-kassa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Niklas Alin:
    13 januari, 2020

    "Den som röstar på SD eller sympatiserar med partiet, utan att företräda det, blir inte utesluten ur Transport."
    Självklart måste facket (transport) utesluta alla medlemmar som kan misstänkas sympatisera med SD. Det är exakt det de säger med sin skrivning. Allt annat är skenheligt.

  2. Oskar Rehn:
    2 januari, 2020

    Lojaliteten till S är ju hedervärd, betydligt viktigare än lojaliteten till betalande medlemmar.
    Vad är problemet? :P
    Klart som fan att facken tappar medlemmar.

  3. Oskar Rehn:
    2 januari, 2020

    Lojaliteten till S är ju hedervärd, betydligt viktigare än lojaliteten till betalande medlemmar.
    Vad är problemet? :P
    Klart som fan att transport tappar medlemmar.

  4. robert johansson:
    2 januari, 2020

    Horribelt beteende, är själv transportarbetare men har lämnat förbundet trots att jag varken är politiskt aktiv eller ens röstar på SD (även om man börjar fundera på det när man läser artiklar som denna, Snart måste man väl rösta på SD för att inte vara fascist)

    Jag lämnade för att jag aldrig kommer stödja odemokratiska partier eller föreningar och när föreningen som ska skydda mig på arbetet ställer krav på vad jag ska tycka,tänka och göra då är det hög tid att gå ur.

    Jag finner det högst beklagligt att vi i Sverige överhuvudtaget låter detta försätta, finns gott om exempel där politiska föreningar och statsöverhuvuden tvingat medlemmar/befolkning att tycka och tänka på ett visst sätt med hänvisningen till att dom vet bäst, gissa hur det brukar sluta....

  5. Klaus:
    2 januari, 2020

    Rena Stasi-metoder. LO som är sossarnas knähund och har samlat flera organisationer under sig kör med Stasi-metoder! Demokrati som är en av viktigaste stödbenen i stadgarna förbises helt!

  6. Björn Sjögren:
    29 januari, 2019

    Jag tycker att Sverigedemokraterna borde starta ett eget förbund, dom har ju redan 20% av Sveriges befolkning och jag tror inte att Transport har lika många medlemmar. Transport borde tänka både 1 och 2 gånger vad dom håller på med, detta som jag har läst om är oerhört trågigt för jag tror inte att transport har något som helst att göra med politik!

  7. Örjan Torpe:
    20 oktober, 2018

    Transport är ingen politisk förening, att utesluta medlemmar som inte ställer upp på de politiska värderingar ett parti har är en helt annan sak. Det enklaste för Transports del är att registrera sig som en politisk förening. Då blir det lättare att utesluta de medlemmar som företräder "fel åsikt". En stadga är underordnad lag. Om föreningsrätten är en övergripande lag inom EU så undanröjer inte en föreningsstadga denna lag. Hur "demokratisk" stadgan än må vara. Principiellt är det ett problem med att utesluta kommun-eller Riksdagskandidater med ett så diffust begrepp som "värdegrund". Eftersom Sverige har som princip att avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare skall skötas av arbetsmarknadens parter så utgör facket ett visst skydd för enskild medlem därvidlag. Därför är Transports värdegrundsstadgar
    en form av diskriminering. I andra länder där arbetsrätten huvudsakligen består av lag har fackföreningen en mindre betydelse. Det är väl dithän vi måste gå, men då har Transport krattat manegen för detta systemskifte, vilket är synnerligen onödigt.

  8. Lennart:
    19 oktober, 2018

    Det finns fler politiska partier som är fientliga mot fackföreningar så hur gör transport mot politiskt aktiva från Alliansen. Hela LO kollektivet har en politisk agenda att motarbeta SD med alla medel men då måste man nog även göra det mot andra politiskt aktiva från Allianssidan annars är det ju knappast trovärdigt det man håller på med eftersom den politiska agendan är likvärdig mellan SD och Alliansen.
    https://arbetet.se/2018/03/27/sa-hotar-hogern-strejkratten/

  9. vermello:
    17 oktober, 2018

    Vi lever i en demokrati. Medlemmarna i en förening måste genom demokratiskt fattade beslut kunna vara herrar i sina egna hus. Liksom att SD utesluter medlemmar i mängder, som inte lever upp till de i den organisationen av dess medlemmar demokratiskt antagna stadgarna, måste Transport kunna utesluta medlemmar, som aktivt och medvetet bryter mot de i Transport av dess medlemmar demokratiskt antagna stadgarna i Transport. Allt annat vore orimligt.

  10. Daniel:
    16 oktober, 2018

    Självklart att utesluta de som verkar för att sätta arbetare mot arbetare. Vår kamp är mot kapitalet, inte mot arbetare med annan hudfärg

  11. Per-anders Näsström:
    13 oktober, 2018

    Är på väg att dumpa transport efter 30 år i facket och har varit både fackombud och skyddsombud pga att de bara nog vill ha sossar som medlemmar 😱 funderar lite över helgen en gång till men som det känns nu så är det tack å hej

  12. nils berg:
    10 oktober, 2018

    Transport borde skämmas för sitt agerande som ärbåde kränkande och strider emot grundlagen ! Ett åtal för diskriminering vore på sin plats och utdömas ett stort skadestånd för kränkning av hans rättigheter !

  13. Anders Öhlund:
    10 oktober, 2018

    Elisabeth Nilsson vi springer inte maktens ärende, vi skyddar oss och våra medlemmar från att ha människor i organisationen som står för att motverka vår existens. Därför togs ett beslut att utesluta dem som är medlem i en politisk organisation och är politiskt aktiv i den organisationen och som bland annat har syfte att motverka fackets existens.
    Helt logiskt Elisabeth, varför ha människor som vill lägga ner organisationen med i organisationen, men att gnälla att man inte få vara med är ju bara patetiskt, dem har ju ändå inget att vara medlem i om deras politik skulle få laga kraft, för då kommer facket att monteras ner sakta men säkert och bakom står näringslivet och applåderar.

  14. PAKA:
    9 oktober, 2018

    Helt rätt att utesluta. Det skulle personerna i artikeln tagit med i beräkningen från början. Men som vanligt vill folk både äta och ha kakan kvar...

  15. peter bergqvist:
    9 oktober, 2018

    Vi lever i en demokrati ! Dvs alla har rätt till en åsikt o den ska respekteras även om andra tycker det är fel. Är ganska trött på detta pk tänk, låt folk tycka vad dom vill ,,,tillsammans är vi ändå starka trots olika åsikter. Obs innan ni som gärna anklagar andra så är jag inte för sd men demokrat i hjärtat.

  16. Elisabet Nilsson:
    9 oktober, 2018

    Det är beklagligt när fackförbund är så hårt länkade till ett politiskt parti så att fackförbundet springer maktens ärenden. Det andas inte demokrati utan det andas ledband från makten

  17. Micke Nyström:
    9 oktober, 2018

    Helt rätt. Sd är ju emot allt vad facken står för. Så går du in o tar ett förtroende uppdrag för Sd så har du ju verkligen tagit deras parti mot facken.

Lästips:

Unga transportare på LO:s forum: August Mossberg, Lucas Fredriksen, Alve Bladin, Manar Abda, Sandra Franzén Nyström och Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Unga fackliga vill göra skillnad på arbetsplatserna

Fackligt arbete. Starka röster – gemensam kraft. Det var temat när unga fackligt engagerade samlades på Runö kursgård i Roslagen för LO:s Ungforum 2024.

Insänt logga

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Den 9 juni är det val till EU-parlamentet i Sverige.

Så röstar svenska politiker i Bryssel

Politik. Den 9 juni går Sverige till EU-val. Transportarbetaren har gått igenom hur svenska partier röstar i EU-parlamentet. Inte likadant som i Sverige, visar det sig.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.