”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

I veckan demonstrerade ett tusental bevakningsanställda, städare och livsmedelsarbetare i Bryssel mot nuvarande EU-regler vid offentliga upphandlingar. Manifestationen samlade deltagare från nio länder i Europa och anordnades av den fackliga federationen UNI Europa.

EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen har deklarerat att en översyn av EU:s direktiv om offentlig upphandling ska göras. Därför passade facken på att kräva att ”offentliga kontrakt bara ska ges till företag som respekterar kollektivavtal”, skriver UNI Europa på sin webbsida.

Jobbade under covidpandemin

Förutom låga löner och dåliga arbetsvillkor lyfter facken fram bristen på erkännande för de många anställda som jobbade på och höll samhället i gång under covidpandemin.

UNI Europa pekar på forskning som visar att ”hälften av alla offentliga anbud i hela EU tilldelas enbart baserat på lägsta pris, ofta på grund av upphandlingsregler”. Reglerna tar inte hänsyn till de sociala kostnaderna, menar UNI som efterlyser nya bestämmelser som stödjer ”rättvisa löner, goda arbetsvillkor, utbildning och rättvisa jobbövergångar för arbetstagare”

Respektera kollektivavtal

UNI Europas regionala sekreterare säger i ett uttalande:

– EU:s nuvarande regler för offentlig upphandling tvingar företag att konkurrera om lägsta pris, ofta på bekostnad av sina anställda. Offentliga medel borde i stället vara en investering i bra jobb och rena, säkra och hälsosamma samhällen.

– Nu kom viktiga arbetstagare till Bryssel för att kräva just detta: offentliga kontrakt måste respektera kollektivförhandlingar. Genom att ändra EU:s regler för offentlig upphandling kan vi börja sätta stopp för kapplöpningen mot botten.

Demonstrationen hölls dagen efter att 100 ledande ekonomer, däribland Thomas Piketty, runt om i världen i ett öppet brev efterlyste ”en reform av EU:s regler för offentlig upphandling som stärker kollektivförhandlingarna och förbättrar arbetsvillkoren i arbetsintensiva sektorer som städning, säkerhet och mattjänster”, berättar UNI Europa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn Molin:
    4 oktober, 2024

    Dagens regelverk kring offentlig upphandling är dysfunktionellt. Reglerna skapar ängslighet hos politiker i kommuner och regioner och hos upphandlande myndigheter, vilket gör att lägst anbud vinner upphandlingen. Detta fenomen gynnar enbart oseriösa aktörer som därför konkurrerar ut företag med kollektivavtal. Våra skattepengar hamnar i fickorna på syniska ägare, medan arbetarna får betala med usla arbetsvillkor och undermålig arbetsmiljö.

Lästips:

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.