Uber och Bolt delar branschen – Taxiunionen manar till enighet

Taxi. Målet är lön som det går att leva på och bättre villkor. På Taxiunionens fullsatt möte blev det uppenbart att förbättringar är angelägna – men också att splittringen är stor i synen på hur det ska göras.

Taxiunionen bildades av åkare och förare för att förändra en utsatt bransch.När föreningen kallade till träff i Folkets hus i Solna på onsdagskvällen den 29 oktober var det fullsatt i stora salen. Många var också med via länk.

Det var första gången som Taxiunionen också välkomnade icke-medlemmar på ett möte: Förare som kör för plattformsföretagen Uber och Bolt, åkare med flera anställda, representanter för mindre taxibolag, arbetskraftsinvandrare som hotas av avvisning med nya inkomstkrav.

Många olika viljor och åsikter kom till uttryck, liksom olika erfarenheter. Något som också speglas i inlägg på sociala medier, vilket Taxiunionens ordförande Nasar Khan talade om inledningsvis:

– Det här är mer ett möte för taxibranschen än ett möte för Taxiunionen, sa Khan.

– Jag har märkt att det drar åt olika håll. Vi kan inte bara skylla på att branschen slits sönder om vi själva är delaktiga i det.

Taxiunionen manar till enighet

Ordföranden Nasar Khan betonade flera gånger vikten av enighet och organisering. Och att politikern Kadir Kasirga (S), som sitter i riksdagens trafikutskott, inte kommit för att stå till svars för läget och utvecklingen i branschen.

– Jag har kommit för att lyssna på er och ta med frågor och funderingar till ansvarigt statsråd i riksdagen, sa Kasirga själv.

– Tack för inbjudan! Jag har tidigare träffat Nasar och kollegor som tar upp problemen som finns i taxibranschen. Det skrivs mycket i media, och jag hör från olika grupper. Då måste politiken agera!

Innan frågor och tal från dem som samlats frågade ordföranden om hur många som känner till EU:s plattformsdirektiv, tänkt att förbättra villkoren för gigarbetare. Det var två av ett femtiotal som räckte upp handen.

– Vi som jobbar för Uber och Bolt jobbar för plattformsföretag. I EU finns 43 miljoner som gigarbetare, med arbetsgivare som försöker runda också svenska arbetsmarknadsregler, sa Nasar Khan.

Han talade också om den svenska modellen, där arbetsmarknadens parter förhandlar fram avtal och regler. Fack och arbetsgivare, inte politiker.

– Vi lever i en partsmodell men vi har ingen motpart.

Många ville komma till tals, här är något av det som sades under mötet som höll på att dra ut över tiden:

”Försörjningskravet gör folk desperata. Folk kör som galna för att dra in pengar, folk har blivit påkörda.”

”Problemet att folk tvingas bli egenföretagare är inte nytt, men ingen brydde sig innan Bolt och Uber kom till Sverige. Taxichaufförer har varit lågavlönade sedan 90-talet, överetableringen är extrem.”

”Allt har förändrats genom Uber och Bolt. Vi blir utskällda hela tiden, av polis och vakter. Platserna där det inte går att stanna blir bara fler.”

”Det kostar för mycket att ansluta till de traditionella bolagen, som Taxi Stockholm.”
”Det finns enorma fördelar med att köra för Bolt och Uber, det är bara att släcka appen så är man fri utan uppsägningstid.”

”Ska man förändra något måste man vara eniga.”

”De bara stängde av min app, jag är chockad. Har inte fått svar på varför riktigt.”

”Sluta köra? Det kan vi inte. Jag måste köra 10, 12 timmar varje dag, 18 timmar ibland, annars har jag inte råd att leva.”

Taxiunionen fick mycket uppmärksamhet då föreningen nyligen startat. Förare som körde för de stora appbolagen demonstrerade ute på Stockholms gator i januari 2021.

Föreningen krävde också att bli accepterade som samtalspart, något som direkt tillbakavisades av Uber.

I dagsläget har Taxiunionen dialog med Transport. Även Transportstyrelsen har hört av sig för möte, berättade Taxiunionens företrädare på höstmötet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Skolskjutsar är en viktig del av den upphandlade trafiken.

Vägen till säkrare upphandlingar

Servicetrafik. Myndigheter riskerar att bidra till lönedumpning och dåliga arbetsvillkor genom att inte ställa arbetsrättsliga krav vid upphandling, visar Riksrevisionens granskning.

Domstol stoppar Bolt i Sigtuna

Servicetrafik. Förvaltningsrätten underkänner upphandlingen av färdtjänst och skolskjutsar. Sigtuna kommun kontrollerade inte vinnande bolaget Bolts anbud tillräckligt noga och diskvalificerar det, enligt en aktuell dom.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.