Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hon talar om Örnsköldsviks Allehanda och Tidningen Ångermanland, som en hel del prenumeranter fick klara sig utan till morgonkaffet. Besvärligast är situationen på landsbygden, utanför centrala Örnsköldsvik.

– Det är fruktansvärt mycket blåst och då blir det snödrev. Våra distributörer har gjort vad de kunnat, men de som inte lyckats ta sig ut i dag får köra i morgon. Om det är plogat och framkomligt, säger Karin Näslund.

Hon följer utvecklingen på SMHI:s och Örnsköldsviks Allehandas webbsidor och konstaterar efter en promenad att det fortfarande blåser ”hur mycket som helst”. SMHI har utfärdat klass 1-varningar för både vind och snöfall i Ångermanland och östra Medelpad. Där kan vindbyar på upp till 21 meter per sekund uppstå. Styrkor som kan knäcka grenar,  enstaka träd och dessutom ställa till problem för höga fordon och lastbilstrafik.

– Det är inte så där riktigt roligt, konstaterar Karin Näslund som haft kontakt med många av tidningsbuden.

Kollegorna i Kiruna och Gällivare kommuner hade också en tuff natt och morgon med försenade leveranser, rapporterar Norrbottens-Kuriren. I Tärendö i Pajala kommun, Norrbotten, körde en distributör fast i snön och fick invänta bärgare.

Så illa tycks det inte ha gått för buden kring Örnsköldsvik. Karin Näslund beskriver dem som oerhört plikttrogna, utan behov av förhållningsregler för när de ska ge sig ut i vinterväglaget och när de bör stanna hemma.

– Det avgör buden själva. Vi kan inte alla sträckor och buden är så erfarna och vana att köra. De vet oftast var det kan vara problem. Den här vintern har varit jättetuff, så här mycket snö har vi inte haft på flera år. Väghållningen är en stor diskussion bland distributörerna.

Klagomål på utebliven tidning når inte Karin Näslund utan kommer till företagets kundcenter, men hon tror att prenumeranterna har förståelse.

– Det står ju i tidningen att vi haft problem. Hur det går i morgon beror på vädret och väghållningen, om det plogas eller inte. Det kan ju också falla träd över vägen.

Uppmanar ni tidningsbuden att ta med sig särskild utrustning som snöskyfflar, varm dryck och filtar till exempel?

– Det är många som tar det med sig, men det är inget som vi säger ska finnas, svarar Karin Näslund.

Vädret har ställt till problem på fler håll. På tisdagsmorgonen skrev Sundsvalls Tidning om en olycka på E14 i Ånge kommun. Ett lastbilssläp touchade en taxibil som körde av vägen och ner i diket, enligt räddningstjänsten. Inblandade personer fördes till Bräcke vårdcentral och vägen stängdes av under bärgningsarbetet.

Polisen uppmanar i olika medier trafikanter att inte stressa, hålla avstånd och anpassa farten efter väglaget. Många av Transports yrkesgrupper berörs. I Grums påtalar exempelvis kommunen på sin hemsida att snö och blåst kan göra det svårt för sopbilar att ta sig fram, skriver Nya Wermlands-Tidningen.

En rad olyckor har också inträffat på vägarna i Skåne under natten och morgonen och Trafikverket och polisen varnar för halt väglag. Vid 1.30-tiden körde en lastbilschaufför av vägen och ner i diket från E22 vid Eslöv och några timmar senare råkade ännu en lastbilsförare ut för samma sak på E4 mellan Nyvång och Kropp, rapporterar ystad.lokaltidningen.se.

Trafikverket skriver på sin webb att SMHI utfärdat klass 1-varning i stora delar av landet och klass 2-varning i Jämtland och Norrbottens län. ”De närmaste dagarna väntas hårda vindbyar i kombination med snö eller blötsnö i större delen av landet.”

Besvärligt väglag mot norska gränsen tas också upp ”med kolonnkörning på E10 som följd”.

 

Fotnot. Klass 1-varning: Besvärlig utveckling av vädret som kan innebära vissa risker för allmänheten och störningar för en del samhällsfunktioner.

Klass 2-varning: Vädret kan utvecklas så att det uppstår fara för allmänheten, stora materiella skador och störningar i viktiga samhällsfunktioner. Allmänheten uppmanas att hålla koll på ny information via internet, radio och tidningar.

(Karin Näslund på Tidningstjänst har samma namn som chefredaktör Karin Näslund på Örnsköldsviks Allehanda, men det är alltså två olika personer).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Janne:
    18 januari, 2018

    Vad är annat att förvänta eftersom vinterväghållningen är på väg ett helt eller delvis nedmonteras.
    Numera ska dessutom plogbilen lämna några cm snö kvar på vägbanan därefter pytsa ut lite saltvatten, i förväntan om att bilisterna ska blåsa bort denna sörja. Istället återfryser snömodden och det blir blixthalka - helt oförståeligt enligt expertisen, men det är ändå ett faktum.
    Plogbilen ska ha elden med sig varpå han sedan strör ut 15 gram salt/m2 = halkfri vägbana.

Lästips:

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.