Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hon talar om Örnsköldsviks Allehanda och Tidningen Ångermanland, som en hel del prenumeranter fick klara sig utan till morgonkaffet. Besvärligast är situationen på landsbygden, utanför centrala Örnsköldsvik.

– Det är fruktansvärt mycket blåst och då blir det snödrev. Våra distributörer har gjort vad de kunnat, men de som inte lyckats ta sig ut i dag får köra i morgon. Om det är plogat och framkomligt, säger Karin Näslund.

Hon följer utvecklingen på SMHI:s och Örnsköldsviks Allehandas webbsidor och konstaterar efter en promenad att det fortfarande blåser ”hur mycket som helst”. SMHI har utfärdat klass 1-varningar för både vind och snöfall i Ångermanland och östra Medelpad. Där kan vindbyar på upp till 21 meter per sekund uppstå. Styrkor som kan knäcka grenar,  enstaka träd och dessutom ställa till problem för höga fordon och lastbilstrafik.

– Det är inte så där riktigt roligt, konstaterar Karin Näslund som haft kontakt med många av tidningsbuden.

Kollegorna i Kiruna och Gällivare kommuner hade också en tuff natt och morgon med försenade leveranser, rapporterar Norrbottens-Kuriren. I Tärendö i Pajala kommun, Norrbotten, körde en distributör fast i snön och fick invänta bärgare.

Så illa tycks det inte ha gått för buden kring Örnsköldsvik. Karin Näslund beskriver dem som oerhört plikttrogna, utan behov av förhållningsregler för när de ska ge sig ut i vinterväglaget och när de bör stanna hemma.

– Det avgör buden själva. Vi kan inte alla sträckor och buden är så erfarna och vana att köra. De vet oftast var det kan vara problem. Den här vintern har varit jättetuff, så här mycket snö har vi inte haft på flera år. Väghållningen är en stor diskussion bland distributörerna.

Klagomål på utebliven tidning når inte Karin Näslund utan kommer till företagets kundcenter, men hon tror att prenumeranterna har förståelse.

– Det står ju i tidningen att vi haft problem. Hur det går i morgon beror på vädret och väghållningen, om det plogas eller inte. Det kan ju också falla träd över vägen.

Uppmanar ni tidningsbuden att ta med sig särskild utrustning som snöskyfflar, varm dryck och filtar till exempel?

– Det är många som tar det med sig, men det är inget som vi säger ska finnas, svarar Karin Näslund.

Vädret har ställt till problem på fler håll. På tisdagsmorgonen skrev Sundsvalls Tidning om en olycka på E14 i Ånge kommun. Ett lastbilssläp touchade en taxibil som körde av vägen och ner i diket, enligt räddningstjänsten. Inblandade personer fördes till Bräcke vårdcentral och vägen stängdes av under bärgningsarbetet.

Polisen uppmanar i olika medier trafikanter att inte stressa, hålla avstånd och anpassa farten efter väglaget. Många av Transports yrkesgrupper berörs. I Grums påtalar exempelvis kommunen på sin hemsida att snö och blåst kan göra det svårt för sopbilar att ta sig fram, skriver Nya Wermlands-Tidningen.

En rad olyckor har också inträffat på vägarna i Skåne under natten och morgonen och Trafikverket och polisen varnar för halt väglag. Vid 1.30-tiden körde en lastbilschaufför av vägen och ner i diket från E22 vid Eslöv och några timmar senare råkade ännu en lastbilsförare ut för samma sak på E4 mellan Nyvång och Kropp, rapporterar ystad.lokaltidningen.se.

Trafikverket skriver på sin webb att SMHI utfärdat klass 1-varning i stora delar av landet och klass 2-varning i Jämtland och Norrbottens län. ”De närmaste dagarna väntas hårda vindbyar i kombination med snö eller blötsnö i större delen av landet.”

Besvärligt väglag mot norska gränsen tas också upp ”med kolonnkörning på E10 som följd”.

 

Fotnot. Klass 1-varning: Besvärlig utveckling av vädret som kan innebära vissa risker för allmänheten och störningar för en del samhällsfunktioner.

Klass 2-varning: Vädret kan utvecklas så att det uppstår fara för allmänheten, stora materiella skador och störningar i viktiga samhällsfunktioner. Allmänheten uppmanas att hålla koll på ny information via internet, radio och tidningar.

(Karin Näslund på Tidningstjänst har samma namn som chefredaktör Karin Näslund på Örnsköldsviks Allehanda, men det är alltså två olika personer).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Janne:
    18 januari, 2018

    Vad är annat att förvänta eftersom vinterväghållningen är på väg ett helt eller delvis nedmonteras.
    Numera ska dessutom plogbilen lämna några cm snö kvar på vägbanan därefter pytsa ut lite saltvatten, i förväntan om att bilisterna ska blåsa bort denna sörja. Istället återfryser snömodden och det blir blixthalka - helt oförståeligt enligt expertisen, men det är ändå ett faktum.
    Plogbilen ska ha elden med sig varpå han sedan strör ut 15 gram salt/m2 = halkfri vägbana.

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Genrebild tidningsbud

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?