Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Tisdag. Klockan 07:00 samlas fyra poliser och två bilinspektörer i Eskilstuna. De kör tre bilar och en motorcykel till två kontrollplatser på väg 55, just utanför Malmköping.

Klockan 08:00 är de igång. Tre lastbilsekipage vinkas in. Två av dragbilarna ägs av Samskip, vars huvudsäte finns i Holland. Stora delar av åkeriverksamheten är registrerad i Lettland. Den tredje dragbilen, som är klarblå, körs av ett annat åkeri, men på trailern står det Samskip.

Vid tiosnåret står dragbilarna fortfarande kvar på kontrollplatsen. Den tredje bilen, från som ett mindre lettiskt åkeri, har en del svårlästa fraktsedlar. Till slut kommer bilinspektören Patrick Zetterberg och polismannen Admir Djuderija fram till att den pågående transporten är olaga cabotage. Det vill säga en otillåten inrikestransport. Godset i fråga har skickats från Gävle mot Katrineholm.

Patrick Zetterberg, bilinspektör sedan 13 år tillbaka, gör först sitt detektivarbete i alla svårlästa fraktsedlar. Han mäter upp sträckan i Google-maps och ringer Transportstyrelsen. Zetterberg ser nästan ut att mysa när han går igenom alla papper. Han tycker att det är roligt att gräva och det blir ganska snabbt tydligt att kollegorna litar på hans kunskaper.

– När han ringer till Transportstyrelsen vet alla vem han är, säger Admir Djuderija.

Patrick Zetterberg, bilinspektör. Foto: John Antonsson

Myndigheten ger klartecken till sanktionsavgiften. Ett papper skrivs ut och Admir Djuderija lämnar över det till chauffören.

Kort därpå kommer den vitryske föraren, med arbetstillstånd i Lettland (det kollas också upp), tillbaka med en telefon i högsta hugg. En av hans chefer vill prata. Patrick Zetterberg tar samtalet och förklarar att sträckan är för lång. Det går inte att hävda att gods som skickas från Gävle till Katrineholm med lastbil är en kombitransport.

– Det finns en kombiterminal i Gävle, säger Zetterberg.

Företaget lovar att betala. Bilinspektörens mejladress och kontouppgifter förmedlas. Nu ska pengarna bara komma in. Det kallas formellt för förskottsbetalning av sanktionsavgift. Om åkeriet inte klarar av att hosta upp 40 000 kronor på en förmiddag klampas bilen fast.

I regel behövs inte det. När det rör sig om större åkerier och speditörer betalas sanktionsavgiften oftast illa kvickt, enligt poliserna och bilinspektörerna som Transportarbetaren träffar.

I det här fallet är sanktionsavgiften betald någon gång mellan kaffe och sen lunch. 40 000 kronor landar på Transportstyrelsens konto. Godset lämnas kvar på kontrollplatsen. Chauffören som brutit mot cabotagereglerna måste genast lämna landet med sin dragbil.

– Svårare än så är det inte, det tar bara lite tid, säger Patrick Zetterberg.

På andra sidan 55:an står de andra två ekipagen som stoppats. Bägge åker dit för bristfällig dokumentation. 80 000 kronor för två bilar. Från Samskip, till Transportstyrelsen. Betalningen går fort. Företaget har koll på rutinerna. Det verkar nästan som att de har någon som sitter och väntar, säger en polis.

Gruppen gör sig redo för att ta en bild till polisregionens Facebook-sida. Foto: John Antonsson

Exakt så här stort fokus på internationella transporter är det inte en vanlig vecka. Polisen har just nu en pågående insatsvecka där man valt att granska den internationella godstrafiken.

Björn Thunblad och Tomas Bonn. Foto: John Antonsson

Björn Thunblad är gruppchef för trafikpoliserna:

– Som du ser tar det en del tid med varje bil. Vi kan ta in tre åt gången. Då klarar vi kanske nio på en arbetsdag. En vanlig lastbilskontroll tar kanske 20-25 minuter. Då hinner vi göra betydligt fler.

I bilen, till vänster om Thunblad, sitter MC-polisen Tomas Bonn, som frågar sig varför vi i Sverige inte klarar av att hindra fusket på vägarna:

– Det är klart att det är bra med fri rörlighet och konkurrens i EU. Men då ska det vara på lika villkor. Företagen sätter det i system. Vi har varnat för det här hur länge som helst, men det händer nästan ingenting.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ulf Hedlund:
    21 oktober, 2020

    9x40 000=360 000 om dagen. 1.8 miljoner på en normal femdagarsvecka. Gör man sedan detta 48 veckor om åtet så har man in 86 miljoner på ett år. På en tunggrupp.

    Gissa varför dansken har 16 grupper. Hur mycket skulle plastpåseskatten generera? På hur många administratörer? Dags för finansministern att vakna till tror jag!

  2. Göran Halvarsson:
    20 oktober, 2020

    Tycker nog att det följer ett mönster, vi har en helvetes massa lagar, överenskommelser, EU bestämmelser men inget är anpassat för den veklighet vi lever i.

Uppsägningarna vid Gate gourmet togs upp i Arbetsdomstolen

Flyg. I dag möttes Transport och cateringbolaget Gate gourmet för en förberedande förhandling i Arbetsdomstolen. Många frågetecken behövde rätas ut och fler återstår efter att facket stämt bolaget för uppsägningen av ett 60-tal anställda Transportmedlemmar.

Förare av ”skenande” lastbil dragen till domstol

Åkeri. Rättegången är inledd mot den lastbilschaufför som orsakade kaos på E20 i maj för två år sedan. Han larmade om att lastbilen inte gick att bromsa. En större räddningsinsats krävdes innan färden slutade på en åker. Nu har chauffören hamnat i Skaraborgs tingsrätt, åtalad för grovt falskt larm.

Taxiåkare organiserar sig och vill samverka med Transport

Taxi. En grupp åkare på Cabonline vill organisera landets alla taxiåkare. De har bildat en ny transportörsförening, TAF, som är öppen för alla åkerier. Oavsett beställningscentral. – Vi vill organisera så många som möjligt. Det finns tusentals enbilsåkare, de är lika utsatta som förarna, säger Michael Harvey, nyvald ordförande.

Dyrt att försäkra egen bil för tidningsbud

E-handel. Numera kör tidningsbuden ut såväl paket som morgontidningar. Därför måste buden som kör egen bil ha trafiktillstånd för godstrafik. För vissa innebär det rejält höjd försäkringspremie.

Åkerier kör avfall – men hur är det med tillstånden?

Uppdaterad. Från Norrköpings hamn kör Skaraslättens Transport importerat avfall till Tekniska verken i Linköping. Men minst ett av åkerierna som företaget hyr in har inte tillstånd att köra avfall. Det är en åkare som dessutom är dömd för ekobrott och saknar trafiktillstånd.

Så kan kontrollerna av yrkestrafiken förbättras

Åkeri. Under onsdagen presenterades en utredning om hur kontrollerna av yrkestrafik kan förbättras. Utredaren vill inte ha en ny myndighet, däremot ett tydligare uppdrag för polisen.

Transport uteslöt SD-politiker – nu prövas tvisten i hovrätten

Facket. Svea hovrätt kommer att ta upp målet om Transports uteslutning av SD-politikern Mats Fredlund. Fredlund stämde förbundet och fick rätt i Stockholms tingsrätt. Transport överklagade och på måndagen beviljade hovrätten så kallat prövningstillstånd.

Stor andel av medlemmarna hotade på jobbet

Arbetsmiljö. Många Transportmedlemmar i Östergötland har utsatts för hot det senaste året. Det visar en undersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort.

Avtal 2021
Kalmar flygplats

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Böter för brott mot kör- och vilotider ska betalas på plats

Åkeri. Utländska åkerier ska betala sanktionsavgift direkt på plats vid polisens vägkontroller om chaufförer brutit mot kör- och vilotiderna. I dag fattade regeringen beslut om strängare regler, med utgångspunkt från EU:s stora vägpaket.

Regeringen vill lägga ner Bromma flygplats

Flyg. Flygtrafiken vid Bromma flygplats ska så snart som möjligt flyttas över till Arlanda. Främsta skälet är överkapacitet för inrikesflyg, enligt regeringen.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.