Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Tisdag. Klockan 07:00 samlas fyra poliser och två bilinspektörer i Eskilstuna. De kör tre bilar och en motorcykel till två kontrollplatser på väg 55, just utanför Malmköping.

Klockan 08:00 är de igång. Tre lastbilsekipage vinkas in. Två av dragbilarna ägs av Samskip, vars huvudsäte finns i Holland. Stora delar av åkeriverksamheten är registrerad i Lettland. Den tredje dragbilen, som är klarblå, körs av ett annat åkeri, men på trailern står det Samskip.

Vid tiosnåret står dragbilarna fortfarande kvar på kontrollplatsen. Den tredje bilen, från som ett mindre lettiskt åkeri, har en del svårlästa fraktsedlar. Till slut kommer bilinspektören Patrick Zetterberg och polismannen Admir Djuderija fram till att den pågående transporten är olaga cabotage. Det vill säga en otillåten inrikestransport. Godset i fråga har skickats från Gävle mot Katrineholm.

Patrick Zetterberg, bilinspektör sedan 13 år tillbaka, gör först sitt detektivarbete i alla svårlästa fraktsedlar. Han mäter upp sträckan i Google-maps och ringer Transportstyrelsen. Zetterberg ser nästan ut att mysa när han går igenom alla papper. Han tycker att det är roligt att gräva och det blir ganska snabbt tydligt att kollegorna litar på hans kunskaper.

– När han ringer till Transportstyrelsen vet alla vem han är, säger Admir Djuderija.

Patrick Zetterberg, bilinspektör. Foto: John Antonsson

Myndigheten ger klartecken till sanktionsavgiften. Ett papper skrivs ut och Admir Djuderija lämnar över det till chauffören.

Kort därpå kommer den vitryske föraren, med arbetstillstånd i Lettland (det kollas också upp), tillbaka med en telefon i högsta hugg. En av hans chefer vill prata. Patrick Zetterberg tar samtalet och förklarar att sträckan är för lång. Det går inte att hävda att gods som skickas från Gävle till Katrineholm med lastbil är en kombitransport.

– Det finns en kombiterminal i Gävle, säger Zetterberg.

Företaget lovar att betala. Bilinspektörens mejladress och kontouppgifter förmedlas. Nu ska pengarna bara komma in. Det kallas formellt för förskottsbetalning av sanktionsavgift. Om åkeriet inte klarar av att hosta upp 40 000 kronor på en förmiddag klampas bilen fast.

I regel behövs inte det. När det rör sig om större åkerier och speditörer betalas sanktionsavgiften oftast illa kvickt, enligt poliserna och bilinspektörerna som Transportarbetaren träffar.

I det här fallet är sanktionsavgiften betald någon gång mellan kaffe och sen lunch. 40 000 kronor landar på Transportstyrelsens konto. Godset lämnas kvar på kontrollplatsen. Chauffören som brutit mot cabotagereglerna måste genast lämna landet med sin dragbil.

– Svårare än så är det inte, det tar bara lite tid, säger Patrick Zetterberg.

På andra sidan 55:an står de andra två ekipagen som stoppats. Bägge åker dit för bristfällig dokumentation. 80 000 kronor för två bilar. Från Samskip, till Transportstyrelsen. Betalningen går fort. Företaget har koll på rutinerna. Det verkar nästan som att de har någon som sitter och väntar, säger en polis.

Gruppen gör sig redo för att ta en bild till polisregionens Facebook-sida. Foto: John Antonsson

Exakt så här stort fokus på internationella transporter är det inte en vanlig vecka. Polisen har just nu en pågående insatsvecka där man valt att granska den internationella godstrafiken.

Björn Thunblad och Tomas Bonn. Foto: John Antonsson

Björn Thunblad är gruppchef för trafikpoliserna:

– Som du ser tar det en del tid med varje bil. Vi kan ta in tre åt gången. Då klarar vi kanske nio på en arbetsdag. En vanlig lastbilskontroll tar kanske 20-25 minuter. Då hinner vi göra betydligt fler.

I bilen, till vänster om Thunblad, sitter MC-polisen Tomas Bonn, som frågar sig varför vi i Sverige inte klarar av att hindra fusket på vägarna:

– Det är klart att det är bra med fri rörlighet och konkurrens i EU. Men då ska det vara på lika villkor. Företagen sätter det i system. Vi har varnat för det här hur länge som helst, men det händer nästan ingenting.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ulf Hedlund:
    21 oktober, 2020

    9x40 000=360 000 om dagen. 1.8 miljoner på en normal femdagarsvecka. Gör man sedan detta 48 veckor om åtet så har man in 86 miljoner på ett år. På en tunggrupp.

    Gissa varför dansken har 16 grupper. Hur mycket skulle plastpåseskatten generera? På hur många administratörer? Dags för finansministern att vakna till tror jag!

  2. Göran Halvarsson:
    20 oktober, 2020

    Tycker nog att det följer ett mönster, vi har en helvetes massa lagar, överenskommelser, EU bestämmelser men inget är anpassat för den veklighet vi lever i.

las

Annonserar mot las-uppgörelse i Kommunals och Metalls tidningar

Las. Sex av Transports avdelningar riktar skarp kritik mot uppgörelsen om las. Och de gör det på betald annonsplats, helsidor i Dagens Arbete och Kommunalarbetaren. Motivering: Att nå medlemmar i de förbund som svek solidariteten inom arbetarrörelsen.

Taxipanel

De talar om tillståndet för taxi

Taxi. Oron inom branschen är stor. På måndagen samtalade politiker och fackliga företrädare om den svåra situationen för taxinäringen. Se livesändningen på Transports Stockholmsavdelnings Facebook.

Securitas om fejkade covidintygen: ”Felaktig hantering”

Bevakning Avslöjandet om de fejkade covid-intygen har uppenbarligen skakat Securitas. I ett pressmeddelande går företaget ut med nya uppgifter som i praktiken innebär att man medger namnförfalskningar. Ett misstag, hävdar Securitas. Väktare som Transportarbetaren talat med beskriver stämningen som mycket dålig i Gävle.

Avtalsrörelsen

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtalsrörelsen

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covidintygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.