Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Tisdag. Klockan 07:00 samlas fyra poliser och två bilinspektörer i Eskilstuna. De kör tre bilar och en motorcykel till två kontrollplatser på väg 55, just utanför Malmköping.

Klockan 08:00 är de igång. Tre lastbilsekipage vinkas in. Två av dragbilarna ägs av Samskip, vars huvudsäte finns i Holland. Stora delar av åkeriverksamheten är registrerad i Lettland. Den tredje dragbilen, som är klarblå, körs av ett annat åkeri, men på trailern står det Samskip.

Vid tiosnåret står dragbilarna fortfarande kvar på kontrollplatsen. Den tredje bilen, från som ett mindre lettiskt åkeri, har en del svårlästa fraktsedlar. Till slut kommer bilinspektören Patrick Zetterberg och polismannen Admir Djuderija fram till att den pågående transporten är olaga cabotage. Det vill säga en otillåten inrikestransport. Godset i fråga har skickats från Gävle mot Katrineholm.

Patrick Zetterberg, bilinspektör sedan 13 år tillbaka, gör först sitt detektivarbete i alla svårlästa fraktsedlar. Han mäter upp sträckan i Google-maps och ringer Transportstyrelsen. Zetterberg ser nästan ut att mysa när han går igenom alla papper. Han tycker att det är roligt att gräva och det blir ganska snabbt tydligt att kollegorna litar på hans kunskaper.

– När han ringer till Transportstyrelsen vet alla vem han är, säger Admir Djuderija.

Patrick Zetterberg, bilinspektör. Foto: John Antonsson

Myndigheten ger klartecken till sanktionsavgiften. Ett papper skrivs ut och Admir Djuderija lämnar över det till chauffören.

Kort därpå kommer den vitryske föraren, med arbetstillstånd i Lettland (det kollas också upp), tillbaka med en telefon i högsta hugg. En av hans chefer vill prata. Patrick Zetterberg tar samtalet och förklarar att sträckan är för lång. Det går inte att hävda att gods som skickas från Gävle till Katrineholm med lastbil är en kombitransport.

– Det finns en kombiterminal i Gävle, säger Zetterberg.

Företaget lovar att betala. Bilinspektörens mejladress och kontouppgifter förmedlas. Nu ska pengarna bara komma in. Det kallas formellt för förskottsbetalning av sanktionsavgift. Om åkeriet inte klarar av att hosta upp 40 000 kronor på en förmiddag klampas bilen fast.

I regel behövs inte det. När det rör sig om större åkerier och speditörer betalas sanktionsavgiften oftast illa kvickt, enligt poliserna och bilinspektörerna som Transportarbetaren träffar.

I det här fallet är sanktionsavgiften betald någon gång mellan kaffe och sen lunch. 40 000 kronor landar på Transportstyrelsens konto. Godset lämnas kvar på kontrollplatsen. Chauffören som brutit mot cabotagereglerna måste genast lämna landet med sin dragbil.

– Svårare än så är det inte, det tar bara lite tid, säger Patrick Zetterberg.

På andra sidan 55:an står de andra två ekipagen som stoppats. Bägge åker dit för bristfällig dokumentation. 80 000 kronor för två bilar. Från Samskip, till Transportstyrelsen. Betalningen går fort. Företaget har koll på rutinerna. Det verkar nästan som att de har någon som sitter och väntar, säger en polis.

Gruppen gör sig redo för att ta en bild till polisregionens Facebook-sida. Foto: John Antonsson

Exakt så här stort fokus på internationella transporter är det inte en vanlig vecka. Polisen har just nu en pågående insatsvecka där man valt att granska den internationella godstrafiken.

Björn Thunblad och Tomas Bonn. Foto: John Antonsson

Björn Thunblad är gruppchef för trafikpoliserna:

– Som du ser tar det en del tid med varje bil. Vi kan ta in tre åt gången. Då klarar vi kanske nio på en arbetsdag. En vanlig lastbilskontroll tar kanske 20-25 minuter. Då hinner vi göra betydligt fler.

I bilen, till vänster om Thunblad, sitter MC-polisen Tomas Bonn, som frågar sig varför vi i Sverige inte klarar av att hindra fusket på vägarna:

– Det är klart att det är bra med fri rörlighet och konkurrens i EU. Men då ska det vara på lika villkor. Företagen sätter det i system. Vi har varnat för det här hur länge som helst, men det händer nästan ingenting.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ulf Hedlund:
    21 oktober, 2020

    9x40 000=360 000 om dagen. 1.8 miljoner på en normal femdagarsvecka. Gör man sedan detta 48 veckor om åtet så har man in 86 miljoner på ett år. På en tunggrupp.

    Gissa varför dansken har 16 grupper. Hur mycket skulle plastpåseskatten generera? På hur många administratörer? Dags för finansministern att vakna till tror jag!

  2. Göran Halvarsson:
    20 oktober, 2020

    Tycker nog att det följer ett mönster, vi har en helvetes massa lagar, överenskommelser, EU bestämmelser men inget är anpassat för den veklighet vi lever i.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.