Close
Per Kågeson (t.h på scenen) presentar sin statliga rapport, Klimatmål på villovägar.
Close

Transportsektorns klimatmål – en politisk önskedröm?

Klimathotet. Nästa år lägger Postnord ned posttågen till Sundsvall och flyttar över brevsäckarna på lastbil. Det går stick i stäv med Postnords eget miljöprogram och mot politiska mål som säger att mer gods ska gå på järnväg. Beskedet ger näring åt miljöforskaren Per Kågesons slutsats. Att Sverige inte kommer att klara det uppställda klimatmålet för transportsektorn till 2030.

Flera medier rapporterar om Postnords beslut att lägga ner posttåget. Det statliga bolaget försvarar sig med att brevskörden minskar och att det blir billigare med lastbil. Ett argument som också lyfts fram är att merparten av breven fortfarande åker tåg, samtidigt som flygfrakten krympt.

Per Kågeson är miljödebattör och professor vid Kungliga tekniska högskolan (KTH). På försommaren släppte han en rapport som skaver rejält bland de som hoppas att Sverige ska klara målet om 70 procent minskade klimatutsläpp från transportsektorn till år 2030.

Rapporten heter Klimatmål på villovägar. I början av juli fanns Kågeson på plats i Almedalen och presenterade en besk medicin – om Sverige ska ha en chans att nå målet. Det skulle bland annat kräva en snabb utbyggnad av elvägar och en fördubbling av diesel- och bensinpriset på mackarna redan nu.

I rapporten konstaterar Kågeson att vägtrafikens koldioxidutsläpp fram till 2018 minskat med 18 procent. Det mesta återstår alltså att göra. Och i de 18 procenten räknar myndigheterna in arbetsmaskiner som minskat klimatavtrycket genom användning av biodrivmedel.

– Tittar man på vägtrafiken specifikt är siffran bara 15 procents reduktion, förklarade Per Kågeson för Almedalslyssnarna.

Hans analys pekar på att med den väg som Sverige slagit in på kommer vi i bästa fall att nå 30 procents reduktion av klimatutsläppen från trafiken till 2030.

Ytterligare 15 procent är möjliga att nå, anser han. Men det skulle i så fall kräva långtgående åtgärder. Som höjda skatter, en snabb elektrifiering av alla fordonsslag och en rejäl utbyggnad av laddkapaciteten för elbilar.

Per Kågeson går noggrant igenom alla de faktorer som påverkar transporternas utsläpp. Han konstaterar bland annat att:

  • antalet lätta fordon (personbilar och lätta lastbilar) fortsätter växa snabbare än befolkningen. Och det sker trots att många av nysvenskarna inte hunnit ta körkort och fått ekonomiska förutsättningar att köpa bil.
  • Fler resor med kollektiva färdmedel pekas ut som en nödvändighet. Och kollektivresorna ökar. Fast det är mest på regionaltågen och kostnaden har ökat dubbelt så mycket som själva resandet.
  • Bilpooler i stället för privatägd bil anges som en framtida lösning. Här sker en tillväxt, men fortfarande utgör bilarna i poolerna mindre än en halv promille av bilbeståndet.
  • Cyklingen ökar, också det något positivt i miljösammanhang. Fast ökningen sker bara i de inre delarna av storstäderna. I landet som helhet har cyklingen minskat med 10 procent sedan år 2000.
  • Några stora förändringar är inte att vänta när det gäller godstransporterna. Fördelningen mellan de olika transportslagen (tåg, lastbil, sjöfart, flyg) har varit stabil under lång tid.

För att en minskning på 45 procent ska klaras listar Per Kågeson en rad nödvändiga åtgärder. Som skärpt beskattning, bland annat på förmånsbilar och förmånsparkeringar. Ökad samdistribution av varor och skärpt polisövervakning för att få ner hastigheterna på vägarna.

Men den viktigaste åtgärden är elektrifiering av transporterna. Enligt Kågeson behöver 60 procent av personbilsparken vara batteridriven år 2030. Här förutspår han samtidigt en brist på batterimetaller, främst kobolt.

Tunga lastbilar måste till 20 procent drivas av el och för bussflottan gäller 30 procent. Ska det uppnås anser Kågeson att staten måste gå in med subventioner till tunga el-fordon. Staten måste också ta ansvar för att laddinfrastrukturen byggs ut och bekosta elektrifierade motorvägar, så att de kan tas i bruk senaste år 2025.

Biodrivmedel – och det politiska beslutet att gradvis blanda i mer och mer biobränsle i den vanliga bensinen och dieseln – ser Per Kågeson som bekymmersamt.

En del av de framtida transporterna kan rulla på biodrivmedel, men inte så mycket som många hoppas på. Det skulle kräva att Sverige fortsätter importera stora mängder HVO (biodiesel) och etanol/metanol (biobensin). Bränslen som enligt många bedömare ger upphov till större koldioxidutsläpp än de sparar, vid produktionen.

I rapporten skriver Kågeson:

”Att fortsätta dammsuga Europa och världen på råvaror för framställning av HVO gör inte Sverige till en förebild för andra.”

När elektrifieringen väl slagit igenom med full kraft under 2030-talet kommer våra inhemska råvaror med marginal räckta till för det kvarvarande behovet av biobränsle, anför författaren. Vid seminariet i Almedalen sa han:

– Politikerna har låtit sig vilseledas. Det vore bättre om riksdagen sänkte ribban från 70 till minus 45 procent till 2030.

Enligt KTH-professorn har Sverige i så fall goda möjligheter att uppnå en helt fossilfri transportsektor till år 2040, alltså tio år senare. Detta tack vare elektrifieringen som då slagit igenom på allvar.

I rapporten jämför Kågeson Sverige med Norge. I grannlandet förväntas klimatutsläppen från vägtrafiken minska med 26 procent mellan 2005 och 2030. En ännu mer radikal miljöpolitik än dagens norska bedöms kunna ge en reduktion på högst 40 procent.

I Almedalen tillfrågades Per Kågeson om hur hans rapport mottagits när den kom på försommaren. Han sa:

– Blandat. Andra forskare är positiva, politikerna tysta.

En uppföljande fråga gällde hans syn på Miljöpartiets nya utspel om en helt fossilfri transportsektor redan till 2030.

– Det får man kalla dårskap, svarade Kågeson.

På plats vid seminariet fanns också trafikforskaren Maria Börjesson, på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI). Hon gav Per Kågesons rapport högsta betyg.

– De politiska målen är önskedrömmar, sa hon. Om man vill minska Sveriges koldioxidutsläpp snabbt är det faktiskt billigare att göra det utanför transportsektorn.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt statligt stöd till lätta ellastbilar införs

Klimat. (UPPDATERAD) Regeringen inför ett nytt tillfälligt stöd för inköp av lätta ellastbilar, som efterfrågats av transportbranschen. Små och medelstora åkerier som satsar på tunga miljölastbilar ska också kunna få utökat ekonomiskt stöd. Syftet är att skynda på omställningen till eldrivna fordon.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Vilket samhälle vill du ha?

Ledare. Nu har Transports kongress nyligen avslutats och kongressombuden valt en ny förbundsledning. Det har diskuterats, kompromissats och beslutats om en massa olika motioner. Redaktionen var så klart på plats och du kan läsa mer om kongressen här på webben.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Solidaritet, kamrater, solidaritet

Ordförandeord. Det var inte så här jag hade tänkt att maj 2022 skulle vara. Planen var att planera inför Transports kongress 2022, driva förbundets frågor i valrörelsen och som inledning på valrörelsen ta en tur till Almedalsveckan nu när pandemin lugnat ner sig.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.