Ledare

Transportarbetarna förtjänar bättre

Ledare. Efter två år med en pandemi som lamslagit stora delar av samhället blir det allt klarare vad som är vår välfärds kärna. Skola, vård och omsorg ska bara fungera, oavsett sjukfrånvaro och karantän. Men för allt fler blir det nu också tydligt att en annan bransch och dess medarbetare är oumbärlig i ett väl fungerande samhälle: Transportarbetarna, du och dina arbetskamrater.

Det har sagts för, och det förtjänas att upprepas, utan Transports medlemmar stannar Sverige.

Under pandemin har vi alla uppmanats att arbeta hemifrån och visst, tjänstemän av olika digniteter har flyttat hem jobbdatorn och sin sittriktiga stol. Enligt en undersökning som SCB gjort på uppdrag av TCO har fler än hälften av alla tjänstemän helt eller delvis arbetat hemifrån under pandemin. I Stockholm så många som sju av tio.

Väl hemma beställer de hämtmat till lunch som de förutsätter ska levereras för en billig penning till dörren. Och veckans matkasse kommer ju som planerat också den till dörren. Och julklapparna som beställdes från när och fjärran ska transporteras etcetera etcetera.

Enligt en undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av LO har en (1) procent av arbetarna inom transportsektorn kunnat arbeta hemifrån någon gång under pandemin. En procent, var hundrade transportarbetare. Precis som sjuksköterskor, läkare, undersköterskor, skolpersonal i för- och grundskolan, är transportarbetarna och er fysiska närvaro på jobbet nödvändiga för välfärden. Men syns det i lönekuverten?

2022 är det inga centrala löneförhandlingar, men på flera håll förbereds redan nu 2023 års avtalsrörelse. Ska det bli som vanligt att tjänstemännen inom industrin sätter sitt märke på hur stora/små löneökningar alla andra ska få? Precis som när Privattjänstemannakartellen PTK gjort upp med Svenskt Näringsliv om LAS-uppgörelsen? Slutna rum långt bort från stora delar av löntagarna, uppgörelser som sedan ska bli norm för dig och dina arbetskamrater.

Är det inte dags att vi får en modern syn på lönesättning som inte styrs av förra millenniets idéer om exportindustrin? En lönesättning som styrs av det vi tycker är viktigast? Hur vore det om skola, vård, omsorg och transportsektorn blev löneledande?

Efter ett drygt århundrade med industri och varuproduktion i fokus är det hög tid att prioritera välfärd och service. Det är inte längre Volvo, Bofors, Ericsson och SKF som ska vara normen när din lön ska sättas. Det borde i stället vara välfärdens och logistikens medarbetare som ska vara normbildande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    1 februari, 2022

    Det är helt rätt att det blir de som utför arbeten inom service och välfärd får bättre betalt.Jag valde att pensionera mig 2018 när jag var 52 år som en tyst protest mot en enligt mig alldeles för låg lön som anställd CE-Chaufför med drygt 30 års erfarenhet.Att jag hade råd att pensionera mig vid 52 års ålder beror på att jag prioriterade stora inbetalningar till min tjänstepension med 35% av min lön under de första 7-8 år av de 20 åren som jag var egen åkare.

Lästips:

Plånbok med pengar

Facken inom industrin kräver 4,2 procent i löneökning

Löner. LO ställer sig bakom Facken inom industrins lönekrav på 4,2 procent i ett ettårigt avtal. Transports ordförande Tommy Wreeth tycker att det var för lågt och röstade nej.

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Sutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.

En svårhanterad avtalsrörelse väntar

Ordförandeord. Jag tror att det blåser upp till en rätt rörig och svårsamordnad avtalsrörelse 2025. Avtalsrörelsen är, som många av er vet, perioden då vi fastställer villkoren i våra kollektivavtal. Och frågan är om vi ska vara med i en samordnad avtalsrörelse med LO eller inte.