Close
Tisdagen den 28 november bildade ett tiotal Transportmedlemmar en egen fackklubb i hamnen i Karlshamn. Nyvalde klubbordföranden Lasse Olsson sitter skymd vid bordsänden.
Close

Transport vinner terräng i Karlshamns hamn

Stuveri. På kort tid har Transport gått från en enda medlem i Karlshamns hamn till omkring tio. Nu har transportarna bildat en egen fackklubb. Mot sig har de ett hamnbolag som vant sig vid att det funnits en motpart. Ett fackförbund utan kollektivavtal.

– I flera hamnar som länge varit starka fästen för Hamnarbetarförbundet går anställda över till oss. Tidigare i höstas bildade vi en fackklubb i Halmstad också, säger Transports ombudsman Jörgen Johansson.

En hård sydvind blåser in över Karlshamns färjeläge. Längre ut på kajen ligger rören som blivit ett jättelyft för hamnen. Det handlar om den ryska gasledningen som ska läggas på botten av Östersjön och som är tänkt att förse Europa med naturgas.

Projektet är omdiskuterat, men i Karlshamn har det hur som helst betytt omkring 40 nya hamnjobb. Och en del av de nyanställda väljer nu att gå med i Transport, inte Hamnarbetarförbundet som i decennier dominerat i Karlshamn.

Ombudsman Jörgen Johansson är mer än nöjd:

– Det började med att vi fick en medlem, Lasse Olsson. I och med det var isen bruten, säger han.

Lasse Olsson garvar:

– Transport har ökat med 900 procent, inte dåligt!

Det är tisdag kväll och transportmedlemmarna är samlade för att formellt bilda klubben. Lasse Olsson har precis blivit vald till ordförande.

Jörgen Johansson får ordet och förklarar att det kan vara tungt att driva klubbarbetet ensam. Är det fler som kan tänka sig att ingå i styrelsen?

Flera hamnarbetare anmäler intresse och på mötet väljs två övriga ledamöter och en försäkringsinformatör.

Den nya klubben kan räkna med en del motvind. Fortfarande är en majoritet av hamnpersonalen med i Hamnarbetarförbundet (HF). Under årens lopp har arbetsgivaren, Karlshamns hamn AB, givit HF långtgående fackliga rättigheter. Som att arbeta fackligt på betald arbetstid.

Det är rättigheter som normalt kräver att parterna tecknar kollektivavtal. Hamnarbetarförbundet har inget avtal.

Nu kommer ett fack med kollektivavtal. Transport har redan klargjort att man vill ha samma status och samma fackliga rättigheter i Karlshamn som förbundet har i andra hamnar.

– Det är inte öppna famnen som gäller. I hamnbolaget är de oroliga för konsekvenserna när vi begär vår rätt, förklarar ombudsman Jörgen Johansson.

Transport har flera representanter på plats denna möteskväll. Linda Wilhelmsson är försäkringsinformatör och just nu projektanställd av stuveriavdelningen för att åka runt i hamnarna och berätta om de fackliga försäkringarna.

– Många medlemmar går tyvärr miste om ersättning som de är berättigade till. Om det är svårt att komma ihåg alla försäkringarna, så finns en enkel tumregel: Skadar du dig eller blir långtidssjuk, kontakta avdelningen!

Roger Jönsson är regionalt skyddsombud i stuveriavdelning 2. När Transport inte har kunnat utse vanliga skyddsombud i hamnarna är det han som tar på sig rollen. Jönsson förklarar att ingen anställd i någon hamn ska behöva känna obehag för att man valt att vara med i facket. Eller i ett visst fackförbund.

– Om någon av er får gliringar eller blir trakasserade, så hör omedelbart av er till avdelningen. Det är inte ens okej att arbetskamrater slutar hälsa, poängterar han.

Transport har två stuveriavdelningar. I båda vittnar man om att konflikten i Göteborgs hamn skapat oro bland hamnarbetarna. Det har lett till att en del anställda väljer att gå med i det fackförbund som tecknar kollektivavtalet med arbetsgivarna.

Halmstad var tidigare ett starkt HF-fäste. Där har Transport ökat från ett par medlemmar till tolv, berättar ombudsman Jörgen Johansson.

– Vi får positiva signaler från Norrlandskusten också. Stuveribranschen står inför en omfattande omstrukturering som kan innebära förlorade jobb. Det är olyckligt att hamnarbetarna är splittrade i två fackförbund.

Hur ska Karlshamns hamn hantera den nya situationen med två fack? Transportarbetaren har sökt bolagets vd Mats Olsson, utan att lyckas nå honom.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.