Avtalsrörelsen

Transport vill ha lika löner i hela Sverige

Taxitelefonister. Lönen är inte bara låg för taxitelefonisterna. Nivåerna i avtalet varierar dessutom mellan storstäder och landsort. Det vill Transport helst ändra på.

Mats Andersson
Mats Andersson, Transportombudsman med ansvar för taxiavtalen.  Foto: John Antonsson

Fast det är en svår nöt att knäcka förklarar Mats Andersson, ny central ombudsman med ansvar för taxiavtalen:

– Likvärdiga löner är viktigt. Bolagen ska inte kunna spara pengar på att flytta beställningscentraler från storstäderna. Men samtidigt är det bekymmersamt om anställda i bland annat Stockholm får lägre löneökningar än andra i den här avtalsrörelsen.

Löneskillnaden är inte milsvid. I topp ligger Stockholm och jämfört med landsorten skiljer det som mest 426 kronor i månaden (beroende på år i yrket). Även i Göteborg och Malmö ligger grundlönerna ett par, tre hundralappar över övriga Sverige.

I januari hade Transport kallat samman förhandlingsdelegationen för att gå igenom kraven som ska drivas på taxiområdet. Mats Andersson väntar med att presentera detaljer. Fack och arbetsgivare ska utbyta krav först i april, innan förhandlingarna startar. Preliminärt blir det i mitten av maj för hyrverksförare och taxitelefonister. Och i början av juni för chaufförerna.

Mats Andersson har jobbat i 15 år med taxifrågor på Transport Göteborgsavdelning. Vilka förändringar ser han för telefonisterna?

– Det är en krympande skara. I Göteborg har Cabonline lagt ner beställningscentralen och flyttat verksamheten till Lund. Trots att man innan lagt under sig både Taxi Jönköpings och Taxi Borås växlar.

– Kanske är telefonisterna en grupp som får en renässans, om och när det kommer självkörande bilar. Fordonen måste styras och övervakas på något sätt.

Vad vill taxitelefonisterna ändra på i avtalet, utöver lönenivån och bättre ob?

– Arbetstiderna står högt på dagordningen. Framför allt rätt till fler lediga helger. I dag kan en telefonist schemaläggas tre helger av fem.

– Stressen och rasterna är ett annat problem som vi kommer att lyfta i avtalsförhandlingarna. Många tvingas sitta och äta, samtidigt som de jobbar.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Namnet lever kvar i utbildningscentret, som ligger i Varbergs utkant. Åkeriet startade utbildning av yrkesförare redan i början av 1980-talet. Sedan mitten av 1990-talet driver C-R Utbildning trafikskola och, på entreprenad för kommunen, gymnasiets transportprogram.

Vad hände med C-R Johanssons åkeri?

Åkeri. Anrika C-R Johansson var ett av Hallands största, obundna åkerier med kunder som Arla och Posten. För jätten GDL skulle köpet av familjebolaget bli en förstärkning i Västsverige. Knappt tre år senare återstår en bråkdel. Och den sista mars fick ytterligare 13 anställda gå.

Las & rätt
Enigt i LO i juni förra året. Dåvarande ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, IF Metalls Marie Nilsson och Kommunals Tobias Baudin på presskonferens där las-utredningen totalsågades.

Las – omstridd från start

Arbetsrätt. Förändrad, ”moderniserad”, arbetsrätt var ett krav från Centern och Liberalerna. Utan deras stöd hade Stefan Löfven inte kunnat bilda regering efter valet 2018. Januariavtalet mellan partierna innebär bland annat att turordningsreglerna i anställningsskyddet ses över.

Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.

”Anställningsskyddet är redan försvagat”

Arbetsrätt. Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.

Nedförsbacke mot Rättvik, där några av Hedemora Miljös spol- och slambilar är stationerade.

Fulspel i Dalarna

Renhållning. Slambilar med kraftiga överlass. Trycktankar som inte besiktigats enligt reglerna. Dålig med skyddsutrustning. Efter att Peter Söderström påtalat grava brister fick han sparken från Hedemora Miljö.

I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).

”Förändringarna måste komma underifrån”

Taxi. I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).

Snabbkoll
Snabbkollen – Nyanställd

Ny på jobbet – tänk på det här

Nyanställd. Ny arbetsplats i år? Det finns mycket att tänka på. Här är några tips som är bra att ha i bakhuvudet.

Kultur
Collage till Motordublar (film)

Motordubblar

Film. På engelska finns något som heter double feature. Två filmer som ses i följd. En riktigt bra double feature hänger ihop på något sätt. Filmerna för en slags dialog och ger varandra nya perspektiv. Här är tre motordubblar som passar lika fint ihop som popcorn och cola.