Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard
Close
Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard anser att färdtjänstförare borde ha minst 28 000 kronor som slutlön.
Close
Avtalsrörelsen

Färdtjänstförare kämpar vidare för eget avtal

Färdtjänstförare. I mer än tio år har taxiförarna i Transports Jönköpingsavdelning kämpat för bättre villkor. I första hand ett separat kollektivavtal för samhällsbetalda körningar. Vid förra avtalsrörelsen togs ett steg på vägen.

– Ett litet. Men vi är absolut inte nöjda. Situationen i branschen blir bara värre och värre, säger Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard samstämmigt.

Transportarbetaren träffar Sven-Erik och Jens i Eksjö. Lena Axelsson, som också är fackligt aktiv i avdelningens taxisektion, finns med via mobiltelefonen.

Alla tre är bekymrade inför de kommande avtalsförhandlingarna. De tycker inte att Transport satsat tillräckligt mycket på taxiförarna under tidigare avtalsrörelser.

– Vi upplever nästan att det finns ett motstånd mot att driva färdtjänstfrågor. Att köra samhällsbetald trafik är något helt annat än vanlig taxi, säger Sven-Åke Österberg. Han ingår i den fackliga delegation som ska förhandla med arbetsgivarna i vår.

Jätteproblem

Alla tre som intervjuas är medvetna om att den låga fackliga organisationsgraden i taxi är ett jätteproblem för Transport. All facklig kamp och styrka bygger på att det finns medlemmar. Medlemmar som i slutänden ställer upp – om förbundet tvingas varsla om stridsåtgärder.

I avtalsförhandlingarna 2017 vann Transport en delseger som förbättrade villkoren för dem som kör upphandlade resor. Men de fackligt aktiva förarna i Jönköping vill ändå ha ett eget avtal för färdtjänst, sjukresor och skolskjuts. Ett avtal som är i paritet med bussavalet, minst.

– I dag är våra löner skamligt låga, säger Jens Östergaard.

De dåliga villkoren har skapat kaos i branschen, anser alla tre och radar upp exempel. Som havererade upphandlingar, stor personalomsättning, förare som är klart olämpliga för yrket, stress, hälsoproblem, dåligt trafikbeteende.

– Läget förvärras av beställningscentralerna, säger Lena Axelsson. Det är ofta för knappt om tid för körningarna och det leder till förseningar och ännu mera stress. Jag upplever det varje dag. Fler och fler förare går in i väggen.

– Jag frågar mig varför jag inte ger upp och slutar. Men, det är fortfarande ett fritt yrke och jag träffar så många trevliga människor.

Minst 28 000

Jens, Sven-Åke och Lena anser att färdtjänstförare borde ha åtminstone 28 000 kronor som slutlön. Och gärna kompetenstillägg till dem som exempelvis kör trappklättrare.

Branschen måste också ställa högre krav på åkare och förare, bland annat när det gäller utbildning, servicetänkande och språkkunskaper, anser de.

– I dag får vi in chaufförer som inte vet hur man kopplar fast en rullstol. Det är inte hållbart. Alla parter – fack, arbetsgivare, brukarorganisationer, myndigheter – måste hjälpas åt att sanera branschen, anser Sven-Åke Österberg.

Transport har ett stort ansvar i de kommande avtalsförhandlingarna, poängterar alla tre. Sven-Åke säger:

– Händer inget avgörande den här gången, vet jag inte om jag orkar fortsätta jobba fackligt. Det är elfte timmen nu.

 

Läs mer!

Taxi – en sjuk bransch

”Procentlönen måste bort!”

”Procentlönen är en orättvis löneform”

Taxitelefonist – ett låglönejobb

Transport vill ha lika löner i hela Sverige

”Taxiförarna vill ha procentlönen kvar”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per eric Iarsson:
    31 maj, 2020

    Strejka
    Så kanske andra liknande yrken sympatistrejkar

  2. Per eric Iarsson:
    30 maj, 2020

    Säg till statsminister att han ska förbjuda ackordslöner I trafiken

  3. Jan:
    3 februari, 2020

    Märkligt system när taxichaufförers lön blir lägre vid avtalspriser t.ex färdtjänst. Procentlönen borde i rimlighetens namn beräknas på ordinarie pris.
    Vad skulle en expedit på H&M säga om de fick lägre lön när butiken har REA?
    Jag håller med - det verkar sjukt

  4. Per eric Iarsson:
    1 februari, 2020

    Förbjud ackordet

Lästips:

Transportarbetarens logga

Annonserar mot las-uppgörelse i Kommunals och Metalls tidningar

Las. Sex av Transports avdelningar riktar skarp kritik mot uppgörelsen om las. Och de gör det på betald annonsplats, helsidor i Dagens Arbete och Kommunalarbetaren. Motivering: Att nå medlemmar i de förbund som svek solidariteten inom arbetarrörelsen.

Transports logga

De talar om tillståndet för taxi

Taxi. Oron inom branschen är stor. På måndagen samtalade politiker och fackliga företrädare om den svåra situationen för taxinäringen. Se livesändningen på Transports Stockholmsavdelnings Facebook.

Engagerade. Nermin Pudic i Transporttältet under ett uppsökeri som taxisektionerna i avdelning 9 Örebro och 6 Värmland hade förra hösten. I år är det fokus på digitalt samarbete – över avdelningsgränserna. Foto: Lilly Hallberg

Avdelningar väver nätverk

Fackligt samarbete. Ordning och reda inom taxi och färdtjänst. Det är målet och namnet för nätverket som knyts runt om i landet. Behoven är stora – och väldigt olika.

Kultur
Influencern Therése Lindgren intervjuar statsministern i ett avsnitt av ”We are the future” på Youtube.

Influerad av en influencer?

De nya inflytesrika. De som sägs styra världen genom sociala medier, som älskas och följs av miljoner. Och drar in miljoner. Influencers. Vår tids opinionsbildare? I alla fall allt mer utnyttjade av traditionella makthavare för att sprida politiska budskap och information.

Våld på jobbet
Sparkande väktare

”Alla är inte gjorda för det här jobbet”

Bevakning. I maj 2019 griper Boban och hans väktarkollegor en misstänkt snattare. En månad senare dyker en filmsekvens upp. I den ser det ut som att en av väktarna sparkar snattaren, som sitter i handbojor, i huvudet. I januari kommer fallet att prövas i domstol.

Alexander Tilly är psykolog. Han har specialiserat sig på att jobba med utbildningar som rör hot och våld. Bland hans uppdragsgivare finns bland andra bevakningsbranschen och Polisen. Foto: John Antonsson

Vad är det som triggar fram våld?

Konflikthantering. Alexander Tilly är psykolog med bakgrund som ordningsvakt. Han jobbar med att utbilda allt från ordningsvakter till busschaufförer i att hantera situationer med hot och våld. Tilly anser att personal behöver mer träning i att hantera konfliktsituationer.

Kultur
Uppsala domkyrka hösten 2020. En ständigt pågående renovering.

Dom sticker upp

Landmärken. Genom seklen har de stora katedralerna hälsat resande på landsvägar och till sjöss. Högt över andra byggnader och synliga på mils avstånd – välbekanta och kanske lugnande för den som färdats genom mörka skogar eller stormiga hav. Eller bästa landmärket att tävla om att se först från bilen.

Snabbkoll
Snabbkoll: Strejk Illustration: Mattias Käll

Vad gäller vid strejk?

Konflikt. Strejk, blockad, varsel och lockout – självklara ord i tider av konflikt, mindre självklart vad de betyder i praktiken. Här kommer grundfakta.

Röster från Tjärna Ängar
Viktor Oharanja utanför gallerian Kupolen i Borlänge. Han vill inte träffas i sitt gamla utdelningsdistrikt Tjärna Ängar, och känner sig fortfarande otrygg efter överfallet i området.

Rånade tidningsbudet känner fortfarande rädsla

Brottsoffer. När Viktor Oharanja var ute på sin utdelningsrunda omringades han av ungdomar. Han blev hotad och rånad på sin tidningsbil. Det skapade diskussion om Tjärna Ängar i hela landet.

Röster från Tjärna Ängar
”Vårt uppdrag som fackförbund är att se till att arbetsgivarna säkrar arbetsmiljön för de anställda”, säger ombudsman Kent Christensen och regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt på Transports Dala-avdelning.

”Våra medlemmar ska inte utsättas för risker”

Transport. Knivbråk och stök. Tidningsbudet som omringades och rånades på sin bil blev droppen för Kent Christensen och Joakim Hejenstedt på Transports avdelning 88 i Borlänge. De började kontakta företagen med verksamhet i Tjärna ängar.

Röster från Tjärna Ängar
Kamrater som trivs på Trollskogens förskola. Storasyster Ahlaam och mamma Djir Jamiilo (i bakrunden) är med vid hämtning. Lillebror Ibrahim leker med kompisen Anas. Föräldrarna är mycket nöjda med förskolans verksamhet, men vill att de äldre barnen går i skolan i andra områden.

Granne med Paradiset

Röster. Tjärna Ängar väcker känslor. Bostadsområdet är landets nordligaste på Polisens lista över utsatta områden. Transportarbetaren åkte till Borlänge för att få en bild av verkligheten. Det blev många olika bilder. ”Se det från två håll” uppmanar en trygghetsvärd. Vi gör ett försök.

Röster från Tjärna Ängar
”Bilden av ett område i fritt fall stämmer inte”, säger Borlänges starke man, Jan Bohman (S).

”Tjärna Ängar har blivit ett begrepp”

Politik. Socialdemokraten Jan Bohman är Borlänges starke man. Han är kommunstyrelsens ordförande. Och har själv bott tre år på Tjärna Ängar.

Röster från Tjärna Ängar
Två hotfulla incidenter när han skulle leverera gods, har gjort Anders Nygren Forssling försiktig. ”Jag får inte råka illa ut. Två av mina barn har bara mig”, säger han. Fackkompisen Janne Kirkhaug har aldrig upplevt något bråk i Tjärna Ängar.

”Jag var skiträdd!”

Chaufförer. Åkeriförarna Janne ”Kirre” Kirkhaug och Anders Nygren Forssling är kompisar genom facket. Kirre har kört mat till Tjärna centrum utan incidenter. Anders har råkat illa ut två gånger, men inte där.