Mats Andersson
Close
Mats Andersson är ny central ombudsman på taxiområdet.
Close
Avtalsrörelsen: Taxi

”Procentlönen är en orättvis löneform”

Transport. I många år var Mats Andersson taxiombudsman på Transport i Göteborg. I höstas värvades han som central ombudsman till förbundskontoret. Nu får han en nyckelroll i förhandlingarna om nya avtal för förare och telefonister.

Hur har taxi utvecklats de senaste åren?

– Det är stora skillnader geografiskt. I min hemmaregion, Göteborg, kör chaufförerna inte samhälls­betald trafik på procent. I Stockholm gör man det i stor utsträckning fortfarande.

– I vissa delar av landet tjänar man faktiskt pengar genom procentlönen. På Västkusten har vi enstaka förare, med bra skolkörningar, som kommit upp i 30 000–35 000 kronor i månaden. Andra får bara hälften. Procent är i grunden en orättvis löneform.

Blev 2017 års avtal den framgång Transport hoppades på?

– Jag tror inte att uppgörelsen har fått fullt genomslag än. Vi har problem med att upphandlare inte ställer korrekta krav. Det gör att taxiföretagen i vissa fall kunnat fortsätta konkurrera med procentlöner.

Mats Andersson anser att taxi är en bransch med stora utmaningar, bland annat överetablering och låg kundbeläggning i bilarna.

– Arbetstiderna är ett stort dilemma förstås. Många av samtalen till Transport handlar om det. Fast de flesta klagar inte över för många timmar, utan för låg lön. Fast de sakerna är ju sammankopplade.

– Över lag är min bild att taxichaufförer kör in mindre per timme än garantinivån på drygt 118 kronor. Men många är väldigt lojala med sina åkare. En symbios som gör att förarna inte begär garantilön, även om de har rätt till det. Det blir problem för Transport när medlemmar inte kräver sin rätt.

Svenska Taxiförbundet har länge kritiserat Uber och andra så kallade plattformsföretag. Vad säger Transport?

– Tidigare, med Uber Pop, var det ju uppenbart fusk. Men i dag är bilden annorlunda. Uber är en taxiaktör bland andra. På Transport får vi inte många samtal från Uberförare. Företaget har främst lockat till sig friåkare.

 

Läs mer!

Taxi – en sjuk bransch

”Procentlönen måste bort!”

Färdtjänstförare kämpar vidare för eget avtal

Taxitelefonist – ett låglönejobb

Transport vill ha lika löner i hela Sverige

”Taxiförarna vill ha procentlönen kvar”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

Transportarbetarens logga

Taxiväxelns flytt hotar jobben för 15 anställda

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – 15 personer har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?