Stefan Looström
Close
”Den låga lönen gör att många ser taxitelefonist som ett genomgångsjobb”, säger Stefan Looström, ordförande i taxitelefonisternas fackklubb på Samtrans i Stockholm.
Close
Avtalsrörelsen

Taxitelefonist – ett låglönejobb

Taxitelefonister. Högre lön. Fler lediga helger. Bättre ob. Det handlar om avtalskrav från taxitelefonisterna. En yrkesgrupp som ofta hamnar i skymundan när allt ljus riktas mot förarnas omdebatterade villkor.

– Lönenivån är det som diskuteras mest bland mina medlemmar. 25 000 till 26 000 kronor för heltid gör att många ser telefonist som ett genomgångsjobb, säger Stefan Looström. Han är ordförande i Transports fackklubb på Samtrans beställningscentral i Stockholm.

Efter tre år i yrket har taxitelefonister mindre än 25 000 kronor i grundlön. Jämfört med andra Transportgrupper är de lågavlönade. Får LO-förbunden igenom de gemensamma avtalskraven kan telefonisterna se fram mot en låglönesatsning. I praktiken ett påslag i kronor som ger lite mer i plånboken än de vanliga ”procenten”.

Stefan Looström berättar att Samtrans i huvudsak kör upphandlade samhällsbetalda resor, plus en och annan ”privat” resa. Exempelvis rullstolsburna turister på Stockholmsbesök.

Till växeln kommer två huvudkategorier av beställningar. Den ena är färdtjänst, den andra skol- och arbetsresor. Telefonister som tar båda får ett tillägg – något som gjort att merparten av de anställda ligger en bit över avtalets lägstalön.

– Fast lönen är ändå en jätteviktig fråga för många, särskilt de som jobbar deltid. De försöker ofta ta extrapass på helgerna och då blir höjd ob-ersättning extra viktigt, säger Looström.

Precis som många andra beställningscentraler har Samtrans inga egna förare eller bilar. De finns i stället hos anslutna åkare. Telefonisterna får in beställningar både digitalt och via telefon.

Stefan Looström säger:

– Skolskjuts och skolresor ska alltid beställas via nätet. Men en stor majoritet av färdtjänstkunderna ringer fortfarande. Servicen och det personliga bemötandet blir väldigt viktigt.

Samtrans bil
Samtrans växel ligger i Solna. Foto: Jan Lindkvist

På Samtrans ser klubben hur digitaliseringen ökar. Utvecklingen, förklarar han, går mot att alla anställda ska kunna allt.

Samtrans är numera uppköpt av trafikföretaget Nobina. Med nya ägare kom också nya affärsidéer.

– En hel del av dem är bra, säger Stefan Looström, som ändå ser en del problem som klubben måste jobba med.

– För telefonister finns alltid hotet om outsourcing. Att beställningscentralen flyttas någonstans där lönerna är lägre. Det är inget Samtrans pratar om nu, men det finns ändå i mitt bakhuvud. Så blir det i en bransch som helt bygger på lägsta pris.

Fackklubben satsar på rekrytering och utbildning för medlemmar och de förtroendevalda i styrelsen. På dagordningen finns små stridsfrågor – som att arbetsgivaren tog bort havremjölken ur kylskåpet. (Samtrans backade efter påstötningar från klubben.) Bland de större som medlemmarna vill lyfta i avtalsrörelsen finns själva portalparagrafen i kollektivavtalet. Arbetsgivarens ensidiga rätt att leda och fördela arbetet.

– Många medlemmar har svårt att acceptera att arbetsgivarna i praktiken bestämmer allting, säger Stefan Looström.

Ökad anställningstrygghet finns också på fackklubbens kravlista. Exempelvis genom kortare provanställning och slopande av den kritiserade anställningsformen allmän visstid.

Helena Gullmarstam
Helena Gullerstam  Foto: Justina Öster

Helena Gullmarstam är taxitelefonist i Norrtälje. Hon jobbar numera mest med administration, men hoppar även in i växeln.

– Digitaliseringen och datoriseringen ökar hela tiden. Min bild är att renodlade taxitelefonister bara finns kvar i storstäderna. På landsorten blir man trafikledare, med fler arbetsuppgifter. Bland annat att se till att det finns tillräckligt många bilar.

– När det gäller avtalet skulle jag säga att det viktigaste är ob-ersättningen. Den måste höjas.

I Lycksele har taxianställda ett udda problem, berättar taxiföraren Simon Johansson. Han ingår i Transports förhandlingsdelegation.

På natten finns inga telefonister i tjänst. Då ska kundsamtal och trafikdirigering skötas av den förare som bemannar nattbilen. Kommer det in många uppdrag är det nattförarens ansvar att ringa in fler chaufförer.

– Det kan bli jäkligt stressigt om det kommer samtal när man har kund i bilen. Passageraren blir inte alltid glad när jag måste stanna för att göra noteringar, samtidigt som taxametern tickar på.

– Sekretessen blir också ett bekymmer. Det kan komma färdtjänst- eller sjukresor med känsliga personuppgifter. Hela upplägget är tveksamt, men vi borde åtminstone ha telefonistlön på nätterna. Den är högre än chaufförslönen.

Kultur
Dimmornas bro (Waterloo Bridge) med Vivien Leigh och Robert Taylor från 1940. Foto: Mary Evans/AF Archive / TT Nyhetsbyrån

Det våras för nostalgin

Trendig känsla. Från medicinsk diagnos till varma känslor inför anblicken av försvunna glassar på GB:s karta eller Putins dödliga fantasier om ett förlorat imperium. Nostalgi tar sig många uttryck. Under långa perioder ett hånat känslouttryck. Men det verkar våras för nostalgin igen.

Transportarbetaren testar
Transportarbetaren testade sex termosar för att se hur de klarade att hålla värmen under en hel arbetsdag. Foto: Pernilla Ahlsén

Dyraste termosen inte alltid bäst

Test. En bra termos är ett måste för dig som vill ha med dig varm dryck på jobbet. Men vilken ska man välja? Är en dyrare termos nödvändigtvis bättre? Nej, inte alltid, visar vårt termostest. Här guidar vi dig till den bästa termosen utifrån dina behov.

Respekttrappan
Respekttrappan. Illustration: Mattias Käll

Sju steg mot en schystare arbetsplats

Arbetsmiljö. Har ni fördomar på jobbet? Är ni arbetskamrater schysta mot varandra? Det kan alltid bli bättre. Med Respekttrappan är tanken att ni ska ta sju steg mot en mer inkluderande arbetsplats.

Olivera Pobra. Foto: Lilly Hallberg

Det ska inte vara valfritt att följa värdegrunden på arbetsplatsen

Regionala skyddsombudet. Olivera Pobra är regionalt skyddsombud på Stockholmsavdelningen. Hon kan tänka sig att arbeta med ett verktyg som Respekttrappan. Och tycker att det är självklart att alla ska delta i sådana aktiviteter om de erbjuds på jobbet.

Respektfullt bemötande och diskrimineringsfrågor ingår som en del i Byas introduktionsutbildning för blivande väktare. Foto: Bya

”Syna fördomar genom att prata om dem”

Bya. Bevakningsbranschen ska förmedla trygghet, därför är det extra viktigt med ett respektfullt och likvärdigt bemötande. Det framhåller Ronny Fredriksson, chef för arbetsmiljöenheten på Bya, Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Gustaf Järsberg

”Vi använder redan olika modeller i arbetsmiljöarbetet”

Transport. När medlemmar hör av sig till sin avdelning eller sina skyddsombud är arbetsmiljöproblemet ofta redan stort och infekterat. Gustaf Järsberg är central arbetsmiljösamordnare på Transport och berättar att det finns flera modeller att ta till hjälp.

Kriget i Ukraina
Hryhorij Varunok är chaufför och hjälper till att lasta ur en minivan med förnödenheter från Frankrike. Foto: Tadeusz Rawa

Chaufförerna krigets tysta hjältar

Hjälparbetare. De är de tysta hjältarna i krigets Ukraina. Chaufförer som kör lastbilar, bussar, minivans och personbilar. De ser till att humanitär hjälp kommer fram till krigsdrabbade områden och att flyende människor kan ta sig därifrån. Journalisten Tadeusz Rawa har för Transportarbetaren träffat några av dem.

Kultur
Ljudbokslyssnarna är lite mer svårflörtade än de som läser vanliga böcker. Om berättelsen inte fångar deras intresse från början är risken stor att de tröttnar och börjar lyssna på något annat i stället, konstaterar Daniel Åberg. Foto: Shutterstock

”En ljudbok måste fånga lyssnaren redan från början”

Berättare. Med den dystopiska ljudbokserien Virus blev Daniel Åberg en av de första svenska författarna att skriva direkt för ljudbokspubliken. Nu undervisar han andra författare i konsten att skriva berättelser som går hem i lurarna.

Snabbkoll
Två kvinnliga hemvärnssoldater bevakar kaj.

Hemvärnet för dig som är anställd

Försvar. Rekordmånga söker till hemvärnet och frivilligkårerna just nu. Men vad är det egentligen som gäller för dig som har ett jobb? Hemvärnet är halva försvaret. Den som är med kan när som helst kallas in för att hjälpa till vid kris eller för att skydda Sverige vid angrepp.

Möte med makten
Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin pratar valår med Transportarbetarens reporter John Antonsson. Foto: Pernilla Ahlsén

”Det har varit en tuff tid”

Val 2022. Den 11 september är det val i Sverige. LO kommer att satsa rekordmycket resurser på en socialdemokratisk valvinst. Men vad gör Socialdemokraterna för att förtjäna stödet? Partisekreterare Tobias Baudin lovar ett parti som visar Sveriges arbetare respekt och försvarar samtidigt svängningen i LAS-frågan.

Vägsträckan
Jätten Vist med Visingsö i sina händer. Konstnären Calle Örnemark (1933–2015) uppförde träskulpturen i Huskvarna i början av 1970-talet. Foto: Lilly Hallberg

På väg med svindlande utsikt

Vätterleden. Den har kallats Sveriges vackraste väg, också före namnbytet till E4 och innan epitetet ”motor” lades till – leden som sträcker sig utmed Vätterns djupa vatten. Häromåret firade första delen av Vätterleden 60 år.