Close
2022 års medlemskalender blev Transports sista.
Close

Transport slutar skicka ut almanackor

Medlemmar. Nyårets fyrverkerier har tystnat och många hör av sig och frågar: Vart tog almanackan för 2023 vägen? Svaret är att Transportarbetareförbundet inte längre kommer att skicka ut kalendrar med medlemstidningen Transportarbetaren.

Både Transportarbetaren och Transport får nu många samtal från medlemmar som undrar varför de inte fått Transports almanacka, som brukar skickas ut tillsammans med årets sista tidning. Förbundssekreterare Lars Mikaelsson förklarar beslutet att upphöra med medlemskalendrar:

– Jag är glad att almanackorna har haft så stort värde för våra medlemmar och kan bara beklaga att tekniken sprungit ifrån oss. Egentligen borde vi nog ha slutat med utskicken för flera år sedan, men behöll kalendrarna för att vi visste att de var populära.

Almanackorna kom ursprungligen till genom ett samarbete 14 LO-förbund emellan. Under åren som gått har det ena förbundet efter det andra hoppat av och till slut återstod bara fem fackförbund. Det betydde att kostnaden och arbetsinsatsen ökade för att ta fram en unik medlemskalender med Transportomslag och facklig information i inledningen, berättar Lars Mikaelsson.

– För mycket jobb och för dyrt helt enkelt. Och ovanpå det kom det höjda priset på papper som ju också drabbar Transportarbetaren.

Mikaelsson hänvisar till den ökade digitaliseringen i samhället som innebär att fler går över till enbart digitala kalendrar. Beslutet är inte direkt kopplat till att Transports budget går med underskott, säger han.

– Vi tog beslutet att sluta med kalendrarna i våras och jag beklagar att vi inte kommunicerade ut det till våra medlemmar tidigare.

Byggnadsarbetareförbundet har tryckt upp almanackor som deras medlemmar kan köpa. Kommer Transport att ha kalendrar i sin webbshop?

– Nej, ska en ha den så ska alla få den. Det skulle fortfarande bli väldigt mycket jobb för ett litet antal. Jag är ändå glad att det här är en fråga som berör folk i vardagen. Det är där vi vill vara, men tyvärr har tiden sprungit ifrån oss.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Emily Johansson:
    22 januari, 2023

    Jättetråkigt att ni inte skickar ut almanackan längre. Jag använder den dagligen.
    Insåg att ni gett ut stadgar för svenska Transportförbundet i en större variant av almanackan.
    Och den kunde ni ha gett ut digitalt i stället!!!

    Ledsen medlem med utesluten almanacka

  2. Thomas Mattsson:
    9 januari, 2023

    Hej, jag är fortfarande medlem som pensionerat tidningsbud, detta sedan ett drygt år tillbaka. Har ändock fått "Stadgar för Svenska Transportarbetareförbundet" (61-sidig påkostad produkt gällande 2023) i min brevlåda. Men som pensionär har man väl knappast längre nån nytta av att lusläsa dessa paragrafer?
    Förslag: Skrota detta utskick till oss seniora medlemmar!
    Önskemål: De månadskalendrar som man förr hängde på väggen blir allt sällsyntare. En sådan skulle uppskattas!
    Mvh Thomas GBG

  3. Michael Eisengarten:
    7 januari, 2023

    Hej
    Jag och min fru med flera vi saknar våra almanackor som vi fått i MÅNGA år och att man inte gör någon form av medlemsundersökning i tex våran medlemstidning att ni tänker att bort denna känns väldigt underligt?
    Då hade man fått någon form av info om vilket intresse det finns för almanackorna och eventuellt förslag på hur vi skulle kunna fortsätta med den för de som vill ha den.
    Inte någon som helst information att den ska plockas bort utan ni kör ert eget race och bryr er inte om oss medlemmar känns det som!
    Sen till min förvåning så får vi en liten bok om våra stadgar?
    Vad har vi medlemmar för behov av våra stadgar?
    Var denna gratis att trycka upp?
    Vi är många som saknar våran almanacka och som sagt tillsammans är vi mäktiga!

Lästips:

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Transportarbetarens logga

Kollegahjälpen – ett kvartssekel med kamratstöd

Arbetsmiljö. För 25 år sedan startade Kollegahjälpen, ett kostnadsfritt stöd till lastbilschaufförer som råkat ut för en trafikolycka eller andra svåra händelser i jobbet.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.