Close
Transports ordförande Tommy Wreeth talade på avtalsrådet för bevakning och flyg den 1 november.
Close

Transport röstade nej till LO:s löneförslag

Avtal 2022. LO:s styrelse har röstat ja till att utgå från 4,4 procents löneökning i nästa års avtalsrörelse. Transports ordförande röstade nej till samordningen.

Förra veckan hade LO:s styrelse enats om ett första steg i samordning inför lönerörelsen. Då handlade det om en särskild satsning på lägstalöner och ett avtal som är 12 månader.

– Nästa steg är att siffersätta och det är en betydligt svårare nöt att knäcka, sa Transports förbundsordförande Tommy Wreeth då.

En vecka senare. Tisdagen den 1 november träffas Transports avtalsråd för bevakning och flyg på en konferensanläggning nära Arlanda i Stockholm.

Dagen före hade Facken inom industrin presenterat sina krav i förhandlingen. Det rörde sig om ett 12 månader långt avtal med löneökning på 4,4 procent, en låglönesatsning och mer pengar till en typ av pensionslösning som finns inom industrin.

LO:s styrelse sa under måndagen ja till förslaget. Transports förbundsordförande Tommy Wreeth röstade som enda ledamot nej.

Transport har tittat på ett avtal för tyska metallarbetare som landade på 6,5 procent under 18 månader och en engångsutbetalning på ett antal tusenlappar. Vilket skulle vara ungefär 4,5 procent i lönepåslag och en möjlig engångsbetalning utöver det.

– Om man tittar förhandlingsresultaten tidigare år har Facken inom industrin fått ut ungefär 70-80 procent av vad de har krävt. Om man får 75 procent landar vi på en löneökning på 3,3 procent och det är inte bra nog, säger Tommy Wreeth.

Vid avtalskonferens deltog också Bevakningsföretagen från Almega och Transportföretagen. Deras representanter var tydliga med att hela arbetsgivarsidan under Svenskt Näringsliv står bakom det märke som fack och arbetsgivare inom industrin ställer sig bakom.

– Varje gång vi går in i en avtalsrörelse är det katastrof för de svenska företagen och vi måste stå tillbaka. Jag kan konstatera att många företag inom bevakning och åkeri går väldigt bra och har gjort det en lång tid, också under pandemin, säger Tommy Wreeth och fortsätter:

– Svenska åkerier har ofta en klausul som gör att de får bättre betalt när dieselpriserna går upp. Men arbetarna har ingen liknande klausul som höjer lönerna när deras utgifter går upp.

Hur är stämningen i LO-styrelsen nu?

– Flera ledamöter uttryckte att siffran vi landade i är för låg. Men det var 13 av 14 som röstade ja. Jag röstade nej.

Nästa steg är att alla LO-förbund ska lämna in ett skriftligt ställningstagande till LO senast den 9 december.

– Jag har röstat nej i LO-styrelsen. Men det är Transports förbundsstyrelse som fattar det slutgiltiga beslutet om hur vi ställer oss, säger Tommy Wreeth.

Som det ser ut nu kommer Transport att gå fram ensamma med lönekrav som ligger högre än de andra LO-förbunden.

– Allt beror så klart på var märket till slut landar. Det blir tufft att knäcka märket ensamma men jag tycker nog att vi är skyldiga våra medlemmar att försöka att få ut mer pengar eller andra värden i avtalsrörelsen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Zeljko Plavsic:
    7 januari, 2023

    De erbjuder löneökning på 4,4 %!!! Iinflationen är minst 20 % och mer. Skam!!!

  2. Väktaren:
    3 november, 2022

    BRA, tack! Ni visar vägen för oss transportare! All Respekt!

Lästips:

Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Alexandras krönika. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Robert Savela och Ulf Karlander. Foto: Privat

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.