Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock
Avtal 2025

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

Det var i november förra året Facken inom industrin presenterade sitt lönekrav i 2025 års avtalsrörelse. Facken inom industrin krävde 4,2 procents löneökning i ett ettårigt avtal. LO valde att gå fram med samma krav. Transport valde då att ställa sig utanför LO-samordningen och gå fram med egna avtalskrav.  

På tisdagen den 14 januari växlade Transport och Transportföretagen avtalskrav för transportavtalet och miljöarbetaravtalet. Transport krävde då 4,5 procents löneökning i ett ettårigt avtal, de förde också fram andra avtalskrav som innefattade bland annat bättre varseltid gällande schemaläggning, höjda ob-tillägg, arbetstidsförkortning och lönetillägg för vissa behörigheter och kompetenser.

– Vi pratar om både tillägg för erfarenhet och kompetens, det kan vara både ren yrkesvana men också olika kompetenser i körkort och övriga behörigheter och expertkunskaper, säger Transports ordförande Tommy Wreeth och fortsätter:

– Vi kräver inte mer i löneökning än andra, men vi vill ha kompensation för den löneglidning som ofta förekommer inom industrin, men i princip är omöjlig att få ut i tjänstesektorn.

Ni har träffat arbetsgivarna för att växla krav. Du har ju varit med under tidigare avtalsrörelser. Upplever du att ni ligger närmare eller längre bort från varandra än vanligt?

– Det är nog lite ”som vanligt” i den frågan. Det blir inte skarpt läge förrän vi börjar de konkreta förhandlingarna. Vill arbetsgivarna hitta lösningar så kommer vi att göra det, vill dom ha trassel och tjafs så är vi beredda på det också, säger Wreeth.

Hur högt det så kallade märket blir är ännu inte fastställt. Det avgörs i förhandlingarna mellan Facken inom industrin och Industriarbetsgivarna. Industrins parter växlade sina krav innan jul. Då avfärdades fackens lönekrav på 4,2 procent som orealistiska.  

Industrins parter har som mål att industriavtalet ska vara klart senast den 31 mars 2025.  

Transportföretagen vill följa märket

 Transportföretagens vd Marcus Dahlsten har inga planer på att låta Transport spräcka industrin märke: 

– Vi kommer att följa märket, precis som förra gången. Det är avgörande för Sveriges konkurrenskraft och för att möjliggöra reallöneökningar. Transports lönekrav om att få mer än märket bygger på en feltolkning av hur lönerna sätts inom industrin. Deras krav skulle leda till högre lönekostnader för våra medlemsföretag än för övriga arbetsmarknaden. Det klarar inte företagen i transportbranschen. I övrigt är det för tidigt att kommentera de enskilda förslagen eller kraven, det sker i förhandlingarna, säger Dahlsten till Transportarbetaren. 

Hur ser era avtalskrav ut? Vilka är högt prioriterade från era medlemsföretag? 

– Det är viktigt att vi gemensamt finner en fungerande väg för att säkerställa företagens konkurrenskraft. Bara då kan branschen skapa ökad produktivitet. Detta är grunden för att trygga både dagens och morgondagens arbetstillfällen och grunden för goda villkor för dagens och framtidens medarbetare. I övrigt är det för tidigt att kommentera de enskilda förslagen eller kraven, det sker i förhandlingarna. 

Artikeln uppdaterades klockan 13:03 den 16/1-25.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    16 januari, 2025

    Transport har varit alldeles för dåliga på att förhandla fram löner som gör det attraktivt att arbeta som chaufför. Transport kommer antagligen aldrig att klara av att förhandla fram löner som kommer ikapp övriga arbetsmarknaden för transporter skall vara billiga enligt kunderna. Så länge kunderna inte utför sina transporter i egen regi så är transporterna alldeles för billiga med dåligt betalda chaufförer. Det är dags att sätta hårt mot hårt och inte låta kunderna vara de som dikterar lönerna för chaufförer.Tyvärr så är kollektivavtalet ett tak istället för ett golv för chaufförers löner.Det brukar vara tillgång och efterfrågan som bestämmer priset på en vara eller arbetskraft, men det verkar inte gälla i transportbranschen då det i väldigt många år påståtts att det saknas chaufförer och det kommer bli värre i framtiden, men ändå så ökar inte lönerna då ingen arbetsgivare/kund vill betala mer än avtalslön.Lönen behöver öka med minst 25% för att komma ikapp övriga arbetstagare på arbetsmarknaden.Varje år tappar chaufförer i köpkraft då lönehöjningen baseras på en låg lön från början så det är egentligen dags att börja prata om hur många tusenlappar lönen skall höjas inte i procent på en redan för låg lön.De arbetstagare som har högre löner än chaufförer kommer varje år att öka sitt lönegap i förhållande till chaufförer om lönerna höjs med samma procentsats vilket kommer att göra chaufförerna allt sämre avlönade än andra på arbetsmarknaden.Varför skall chaufför vara ett låglönearbete???!!!

  2. Magnus Hedman:
    16 januari, 2025

    Jag tycker att transport skall stå på sig och inte ge efter utan ta till strejk. Det är dags att chaufför yrket få ett rejält lönelyft så att det lockar in ungt blod i branschen för om ni tycker att det saknas chaufförer nu så är det inget inget var det kommer att göra om några år.

  3. John Antonsson:
    16 januari, 2025

    Hej igen Martin! Jag har varit i kontakt med Transports ordförande och uppdaterat artikeln. Kanske klarnar det lite för dig om du läser Wreeths svar.
    /John, reporter.

  4. Martin:
    16 januari, 2025

    Hej! Vad är det för behörigheter och kompetenser som syftas i artikeln gällande lönetillägg?

  5. John Antonsson:
    16 januari, 2025

    Hej Martin!
    Det är faktiskt en bra fråga som jag tyvärr inte kan svara på. Jag måste kolla upp om det finns några fler detaljer att få.
    /John, reporter

Lästips:

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.