Transport kräver hårdare straff för arbetsmiljöbrott

Politik. Tolv personer har hittills i år omkommit på jobbet. Redan den 1 januari dog en lastbilschaufför när han skulle lasta bilen. I dag träffade Transport arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) – och krävde tydligare lagar och skarpare straff.

Med på träffen var fack och arbetsgivare i de mest olycksdrabbade branscherna. Även experter från Arbetsmiljöverket medverkade.

– Vi och nästan alla de andra organisationerna var kritiska till Arbetsmiljöverket, säger Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport, när han kommer ut från mötet på arbetsmarknadsdepartementet.

– Verkets inspektörer har inte kunskap om branscherna och de ger inte tillräckligt stöd till skyddsombuden.

Martin Miljeteig och förbundets ordförande Tommy Wreeth representerade Transport på träffen. De fick, som övriga parter, fem minuter på sig att beskriva sina viktigaste tankar och krav.

– Vi tog upp alltifrån vikten att jobba förebyggande med arbetsmiljön och ge skyddsombuden rätt förutsättningar – till att lagar, regler och straff kopplade till arbetsmiljölagen behöver skärpas, säger Martin Miljeteig.

Upphandlingar som inte tillåter konkurrens med dålig arbetsmiljö, var ett annat av Transports teman. Liksom vikten av att ge arbetarna rätt förutsättningar att sköta sitt jobb utan farlig stress.

– En anställd måste våga säga nej om arbetet är för farligt,.

Januari blev den värsta månaden på tio år, när antalet dödsolyckor i arbetslivet räknas samman. Nio personer omkom enligt Arbetsmiljöverkets officiella statistik, bland dem två chaufförer. Till dem kommer ytterligare en chaufför, anställd vid ett utländskt företag, som körde av vägen utanför Kalix.

I februari omkom två personer på jobbet. Och så sent som i dag dog en man på sin gård, i en olycka med tjurar.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson tackade för informationen från fack och arbetsgivare när mötet vid 17-tiden gick mot sitt slut.

– Varje dödsfall är ett misslyckande för arbetsgivaren och samhället, sa hon i ett pressmeddelande som också berättar att sex olika statsråd med ansvar för frågor kopplade till de mest olycksdrabbade branscherna tillsammans ska lyfta arbetet mot dödsolyckor i arbetslivet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per Olof Lundin:
    5 mars, 2019

    Slopa "nattlossningar" vid obemannade butiker/lager! En ensam chaufför mitt i natten på ett butikslager i ex.vis Norrland eller i ett fryslager i Skandiahamnen med -25 grader har mycket små möjligheter att larma på hjälp 02:45 på natten när han ligger med en pall över sig!! I det andra fallet så fryser han ihjäl innan personal kommer på morgonen !!!!

  2. Peter Jansson:
    5 mars, 2019

    Visserligen är det bra med hårdare straff för arbetsmiljöbrott,men jag anser att det istället skall ställas krav på hur lossning och lastningsplatser ser ut hos de kunder som beställer eller tar emot gods/ transporter.Det är för mig förvånande att stora matbutiker inte har krav på att godset SKALL lossas/lastas via en väder tätad och halkfri lastbrygga!Jag har själv ramlat ner ifrån en bakgavellift i samband med lossning hos en matbutik som dagligen tar emot 24 meters ekipage på löpande band.Men,det är väl som vanligt att arbetare är utbytbara och när något sker så är det inte den som är ansvarig för den bristande arbetsmiljön som blir "straffad" utan den som skadar sig eller avlider som får ta "straffet".(Jag klarade mig undan vid mitt fall med lite ont i kroppen och en nyttig påminnelse i hur vansinnigt det är att lossa fullastade långtradare via bakgavellift. Valde strax därefter att byta arbete och arbetsgivare till ett med säkrare lossning/lastningssätt.)

Lästips:

coronavirus, Covid 19

Så starkt skydd ger vaccinet mot covid-19

Corona. Samhället börjar öppnas upp igen efter ett och ett halvt år av coronarestriktioner. Öppningen sker efter att runt 75 procent av alla över 16 år fått två doser vaccin. Men hur skyddade är vi egentligen?

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.