Transport fördömer krigföring i Gaza
Internationellt. Svenska Transportarbetareförbundet kräver ett omedelbart stopp på våldet. Förbundsstyrelsen fördömer i ett uttalande den israeliska regeringens folkmord i Gaza.
UPPDATERAD 2025–08-27
I slutet av förra veckan inledde israelisk militär utrymningen av Gaza stad. Situationen i det palestinska territoriet var redan tidigare katastrofal. Över en halv miljon människor beräknas vara drabbade av svår svält.
Transports förbundsstyrelse gjorde måndagen den 25 augusti ett uttalande, byggt på den fackliga grundtanken om alla människors lika värde: ”Utifrån det fördömer vi den israeliska regeringens folkmord och krigföring i Gaza” heter det i uttalandet.
– Jag tycker att det känns angeläget att vi som förbund visar solidaritet och stöd, både till de människor som utsätts för folkmord och för de hjälparbetare som hindras, säger ombudsman Linda Svensson, ledamot i Transports förbundsstyrelse.
– Uttalandet är tydligt, och det känns nödvändigt. Över hela världen pågår enorma protester, även inne i Israel riktat mot högerkrafterna som styr landet. När regeringar, som den svenska, länge agerat så pass lågmält och passivt måste andra kliva in.
Linda Svensson, ombudsman på Malmöavdelningen, ser ingen motsättning i att lägga kraft på internationella frågor och sådant som kanske oftare ses som ”traditionellt” fackligt arbete, som att förhandla för högre lön. Tvärtom:
– Internationell solidaritet är prioriterad i våra stadgar. Och historiskt har det varit centralt inom fackföreningsrörelsen, liksom arbete för fred och demokrati, säger hon.
Transport kräver stopp för fördrivningen av Gazas befolkning och att nödhjälp omedelbart tillåts komma in.
Uttalandet lyfter situationen för hjälparbetarna, som med risk för eget liv försöker utföra sitt uppdrag: ”Som fackförbund kan vi heller inte undgå situationen som råder för transportarbetarna i Gaza. Genom transportarbetarna kan försörjning av livsviktiga varor som mat, vatten, mediciner och förnödenheter nå den krigsdrabbade befolkningen. Även humanitär hjälp möjliggörs via transporter. Att genomföra dessa transporter handlar om liv och död, både för chaufförerna och befolkningen. Om transporterna blockeras och chaufförerna inte kör – då stoppas hjälpen som befolkningen behöver för att överleva. Om chaufförerna kör – då riskerar de livet.”
Transport riktar sig även till den svenska regeringen med krav på att den med all sin kraft gör allt för att stoppa den israeliska regeringens brott. Det betyder stopp för all vapenexport till Israel och även att återuppta biståndet via FN-organet UNRWA.
Det aktuella uttalandet från Transports förbundsstyrelse har rubriken ”Det är nog nu!”
Redan för ett år sedan, i augusti 2024, uttalade Transportarbetareförbundet oro och upprördhet över kriget i Gaza.
För att visa solidaritet med det palestinska folket gav förbundet 90 000 kronor ur Transports Internationella Solidaritetsfond, som främst gick till den Internationella Transportarbetarefederationens (ITF:s) solidaritetsfond för Palestina.
ITF:s fond samlar in pengar till lastbilar som används vid nödleveranserna till Gaza.
Transport drev från 2017 även ett projekt för att organisera yrkesförare i Palestina, främst lastbils-, buss- och taxichaufförer på Västbanken, det andra palestinska territoriet.
Palestinaprojektet initierades gemensamt av Transport och ITF, och drevs genom Union to Union och Sida. Det svenska biståndsorganet drog dock in anslagen för två år sedan och när Sida åter öppnade upp var den avtalade perioden redan över.
I dag är även läget på Västbanken alltmer akut. Det finns planer på israelisk bosättning på palestinsk mark, mellan Betlehem och Ramallah, som i praktiken skulle klyva Västbanken i två delar.