Kriget i Ukraina

Transport driver på för besked om arbete i hamnar

Hamn. Transport vill ha ett kraftfullt ställningstagande från regeringen om hur ryska fartyg ska hanteras i svenska hamnar. Nästa vecka ska förbundsstyrelsen ha möte – kommer inget besked kan blockad bli aktuellt.

Fack och arbetsgivare uppmanade gemensamt regeringen att besluta hur ryska och ryskägda fartyg ska hanteras i Sveriges hamnar för över en vecka sedan.

– Situationen är allvarlig, och vi är överens. Staten behöver gå in och tala om vad som gäller, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Många stuveriarbetare inom förbundet är upprörda över att behöva hantera gods från ryska och ryskkontrollerade fartyg. Arbetsmarknadens båda parter, Svenska Transportarbetareförbundet och Sveriges hamnar, vill se ett stopp för hantering av fartyg med kopplingar till Ryssland.

Transports ordförande uttrycker frustration över uteblivit agerande från ansvarig minister, Tomas Eneroth (S). På dagen tre veckor efter den ryska invasionen av Ukraina sökte Wreeth i går, torsdag, åter kontakt med Eneroth.

Frågan ska diskuteras på förbundsstyrelsens möte på tisdag, den 22 mars.

– Vi kommer då att titta på åtgärder, vilket också innefattar blockad, om vi inte fått besked, säger Tommy Wreeth.

Varsel om blockad

Det andra facket som organiserar i vissa svenska hamnar, Svenska Hamnarbetarförbundet, beslutade på torsdagen att inleda den blockad de tidigare hotat med. Hamnarbetarförbundet varslade i går arbetsgivarorganisationen och Medlingsinstitutet om att en blockad kommer att genomföras.

Blockaden innefattar fartyg till och från Ryssland, fartyg med ryskt gods och ryskägda fartyg. Stridsåtgärderna betyder att allt lossnings- och lastningsarbete, bogsering och förtöjning av dessa fartyg innefattas i blockaden. Med arbetsmarknadens konfliktregler betyder det att Hamnarbetarförbundets blockad träder i kraft måndagen den 28 mars.

– Men om vi hamnar i en situation där fartyg är på väg innan dess kan vi bli nödgade att ta stridsåtgärderna i kraft tidigare, säger Erik Helgeson, vice ordförande i Hamnarbetarförbundet, till SVT Nyheter.

Komplex fråga

Hanteringen av ryskkontrollerade fartyg och ryskt gods är en kontroversiell fråga – och komplex. I flera fall som medierna uppmärksammat de senaste dagarna är det också oklart om stuveriarbetare direkt berörs.

Det gäller exempelvis det stora tankfartyg med flygplansbränsle, som anställda från BP tankade ur i Gävle hamn. Det nära 200 meter långa fartyget anlände fulltankat från St Petersburg, med en kapacitet att frakta 50 000 ton olja. Fartyget är Liberiaflaggat och ägs av ett rederi i Dubai, men efterforskningar visar att det ryska rederiet Sovcomflot finns i toppen av ägandekedjan. Någon laglig möjlighet att förhindra fartyget att anlöpa Gävle hamn finns inte, uppger Fredrik Svedbom, vd för hamnen, till Dagens Nyheter.

Det finns en EU-resolution om att unionens länder ska sluta ta emot ryska och ryskkontrollerade fartyg. Några länder har redan stoppat ryska fartyg från att anlöpa. Både Transportarbetareförbundet och Sveriges Hamnar ställer sig bakom intentionen i Europaparlamentets resolution,  att alla restriktioner bör ske EU-gemensamt. Men båda parterna har också kritiserat regeringens långsamhet, och vill se ett svenskt direktiv om stopp för att ta emot ryska fartyg i svenska hamnar. Nu.

Fotnot: På söndag, den 20 mars, medverkar Transports förbundsordförande Tommy Wreeth i SVT:s Agenda för att diskutera sanktioner mot Ryssland.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Vad var det som gick fel?

Ordförandeord. I dagens samhälle upphör man aldrig att förvånas, svängningarna går ibland så fort att det är mer än svårt att hinna med.

Tommy Wreeth. Foto: Pernilla Ahlsén

Hektisk höst

Ordförandeord. Sommaren går mot sitt definitiva slut och kvällarna blir allt mörkare och kallare. Är vårt samhälle på väg i samma riktning? Ja, nog finns det fog för viss oro, men samtidigt är det ju i såna lägen som ens kamplust väcks lite extra.

Eneroth fick stående ovationer

Kongressen. Under kongressens sista dag talade infrastrukturminister Tomas Eneroth. Schysta villkor, hårdare kontroller och flera svingar åt höger möttes till slut av stående ovationer.

Hallå där!

Adel Huskanovic

…lastbilschaufför, som levererat två ton ufo-material till ufo-arkivet i Norrköping.

Jagade renar – döms i hovrätten

Dom. Hovrätten för övre Norrland fastställer domen för djurplågeri mot den chaufför som jagade en renflock med sin lastbil, filmade och la ut i sociala medier.

Facket misstänker att distributionsbolaget systematiskt kallat in tidningsbud för att börja jobba tidigare och sluta senare – utan att betala för extratiden. Foto: Lilly Hallberg

Misstänkt fusk med löner på VTD

Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Förarbristen
Taxihållplatsen vid Centralstationen

Taxiförbundet: 7 000 förare saknas

Taxi. Branschorganisationen Taxiförbundet säger att det saknas 7 000 taxiförare i landet. Mest akut är bristen i storstäderna.

Rastplats

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser.

5 tycker till om förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt”.