Hamnområdet i Karlshamn. Foto: Lilly Hallberg
Close
Transports förbundsstyrelse diskuterade på tisdagen frågan om hantering av ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar, men beslutade att avvakta stridsåtgärder. (Arkivbild: Hamnen i Karlshamn)
Close
Kriget i Ukraina

Transport avvaktar om blockad

Hamn. ”En blockad nu riskerar att bli ett slag i luften”, säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande, efter styrelsens möte på tisdagseftermiddagen.

Svenska Transportarbetareförbundets styrelse var enig i beslutet att i dagsläget inte varsla om blockad mot ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar. Men diskussionen på tisdagens styrelsemöte varade i ett par timmar och var livlig, enligt förbundsordföranden, Tommy Wreeth, och vice ordförande, Lars Mikaelsson.

– Vi kommer att diskutera den här komplicerade frågan vidare med hamnavdelningarna, och ta in deras synpunkter. Vi vill höra med våra förtroendevalda ute i hamnarna och få med deras perspektiv, säger Tommy Wreeth.

Båda Transports hamnavdelningar, avdelning 1 Norrland/Mellansverige och avdelning 2 Syd- och Västsverige, har årsmöte på torsdag. Då kommer också Wreeth och fem andra från förbundet centralt att närvara.

Hamnavdelningarna kommer få att ta del av samma dragningar som förbundsstyrelsen fick i dag. Bland andra Transports ITF-inspektör Fredrik Brådd informerade om hur komplex frågan är – och hur svårgenomförbara stridsåtgärder skulle vara i realiteten.

Av närmare 300 ryska lastfartyg med planerat anlöp till EU-hamnar kommande veckor handlar det om fyra fartyg på väg till svenska hamnar. Dessa har last som redan är betald. Det handlar bland annat om olja respektive aluminium. Vilket betyder att sanktioner enbart skulle få konsekvenser för svensk industri, inte drabba ryska intressen.

– Det riskerar att bli ett dubbelfiasko, säger Tommy Wreeth.

Han framhåller också att det krävs en samordning på EU-nivå för att aktionerna ska få effekt.

Tydliga regler

Transport vände sig redan den 8 mars tillsammans med arbetsgivarparten, Sveriges Hamnar, till regeringen med uppmaningen om ett tydligt besked: Båda parter vill se tydliga regler för medlemmar som arbetar i hamnar när det gäller hur ryskkontrollerade fartyg ska hanteras. Liksom arbetsgivarparten har facket önskat att alla eventuella sanktioner samordnas av regeringen eller på EU-nivå.

Men varken utrikesminister Ann Linde (S) eller infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har lämnat besked om sådana regler. Tomas Eneroth svarade förra veckan i riksdagen att det är en fråga som bör samordnas inom EU; ” när det gäller att stänga hamnar för rysk sjöfart är detta en fråga som behöver diskuteras på EU-nivå för att nå effekt. Jag kan konstatera att frågan lyfts av olika medlemsstater inom EU. Vi är beredda att titta på de alternativ som krävs för att få stopp på Rysslands aggression”. Eneroth har heller inte uteslutit kraftigare sanktioner än EU:s nuvarande, som inte omfattar rysk olja och gas.

Det andra facket som organiserar stuveriarbetare i svenska hamnar, Hamnarbetarförbundet, varslade redan förra veckan om blockad mot ryska fartyg och ryskt gods. Blockaden inleds den 28 mars om ingen uppgörelse nås innan dess. Hamnarbetarförbundet har inte heller uteslutit tidigare stridsåtgärder om ett ryskt fartyg är på väg att anlöpa en hamn.

Men Sveriges Hamnar har nu krävt ett förtydligande av det varsel Hamnarbetarförbundet lagt, och arbetsgivaren har lämnat in en så kallad varselinvändning. Det gäller bland annat formuleringar om vad som menas med skrivningar om ”ryskt export- och importgods”. Det måste förtydligas, skriver Sveriges Hamnar i ett pressmeddelande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den svenska modellen står pall…

Ordförandeord. Ett händelserikt år närmar sig sitt slut. Jag ska inte summera allt som hänt men i backspegeln kan jag konstatera att Transport har haft att göra.

Transport har lämnat in sitt nej till LO:s lönekrav

Avtal 2023. Transport ställer sig utanför LO:s siffersatta lönekrav inför nästa års avtalsförhandlingar.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.