Hamnområdet i Karlshamn. Foto: Lilly Hallberg
Close
Transports förbundsstyrelse diskuterade på tisdagen frågan om hantering av ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar, men beslutade att avvakta stridsåtgärder. (Arkivbild: Hamnen i Karlshamn)
Close
Kriget i Ukraina

Transport avvaktar om blockad

Hamn. ”En blockad nu riskerar att bli ett slag i luften”, säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande, efter styrelsens möte på tisdagseftermiddagen.

Svenska Transportarbetareförbundets styrelse var enig i beslutet att i dagsläget inte varsla om blockad mot ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar. Men diskussionen på tisdagens styrelsemöte varade i ett par timmar och var livlig, enligt förbundsordföranden, Tommy Wreeth, och vice ordförande, Lars Mikaelsson.

– Vi kommer att diskutera den här komplicerade frågan vidare med hamnavdelningarna, och ta in deras synpunkter. Vi vill höra med våra förtroendevalda ute i hamnarna och få med deras perspektiv, säger Tommy Wreeth.

Båda Transports hamnavdelningar, avdelning 1 Norrland/Mellansverige och avdelning 2 Syd- och Västsverige, har årsmöte på torsdag. Då kommer också Wreeth och fem andra från förbundet centralt att närvara.

Hamnavdelningarna kommer få att ta del av samma dragningar som förbundsstyrelsen fick i dag. Bland andra Transports ITF-inspektör Fredrik Brådd informerade om hur komplex frågan är – och hur svårgenomförbara stridsåtgärder skulle vara i realiteten.

Av närmare 300 ryska lastfartyg med planerat anlöp till EU-hamnar kommande veckor handlar det om fyra fartyg på väg till svenska hamnar. Dessa har last som redan är betald. Det handlar bland annat om olja respektive aluminium. Vilket betyder att sanktioner enbart skulle få konsekvenser för svensk industri, inte drabba ryska intressen.

– Det riskerar att bli ett dubbelfiasko, säger Tommy Wreeth.

Han framhåller också att det krävs en samordning på EU-nivå för att aktionerna ska få effekt.

Tydliga regler

Transport vände sig redan den 8 mars tillsammans med arbetsgivarparten, Sveriges Hamnar, till regeringen med uppmaningen om ett tydligt besked: Båda parter vill se tydliga regler för medlemmar som arbetar i hamnar när det gäller hur ryskkontrollerade fartyg ska hanteras. Liksom arbetsgivarparten har facket önskat att alla eventuella sanktioner samordnas av regeringen eller på EU-nivå.

Men varken utrikesminister Ann Linde (S) eller infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har lämnat besked om sådana regler. Tomas Eneroth svarade förra veckan i riksdagen att det är en fråga som bör samordnas inom EU; ” när det gäller att stänga hamnar för rysk sjöfart är detta en fråga som behöver diskuteras på EU-nivå för att nå effekt. Jag kan konstatera att frågan lyfts av olika medlemsstater inom EU. Vi är beredda att titta på de alternativ som krävs för att få stopp på Rysslands aggression”. Eneroth har heller inte uteslutit kraftigare sanktioner än EU:s nuvarande, som inte omfattar rysk olja och gas.

Det andra facket som organiserar stuveriarbetare i svenska hamnar, Hamnarbetarförbundet, varslade redan förra veckan om blockad mot ryska fartyg och ryskt gods. Blockaden inleds den 28 mars om ingen uppgörelse nås innan dess. Hamnarbetarförbundet har inte heller uteslutit tidigare stridsåtgärder om ett ryskt fartyg är på väg att anlöpa en hamn.

Men Sveriges Hamnar har nu krävt ett förtydligande av det varsel Hamnarbetarförbundet lagt, och arbetsgivaren har lämnat in en så kallad varselinvändning. Det gäller bland annat formuleringar om vad som menas med skrivningar om ”ryskt export- och importgods”. Det måste förtydligas, skriver Sveriges Hamnar i ett pressmeddelande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

ordningsvakter

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

Bevakning. (UPPDATERAD) På onsdagskvällen avbröts förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal för anställda inom bevakningsbranschen. ”Vi tittar nu på alternativ för hur vi ska gå vidare” säger Transports förbundsordförande och förhandlingschef Tommy Wreeth.

Transportarbetarens logga

Fackförbund: ”Förbjud gratis returer”

Facket. Det är dags att styra upp i e-handelsträsket och stoppa gratis returer. Det skriver Transports Tommy Wreeth tillsammans med två andra förbundsordföranden i en debattartikel.

Transportarbetarens logga

Öppet för konflikt i hamnar

Hamn. Sedan i fredags råder avtalslöst tillstånd i hamnarna. Det sedan Sveriges Hamnar har sagt upp kajavtalet med Hamnarbetarförbundet – både facket och arbetsgivaren har nu rätt att ta till stridsåtgärder.

Avtal 2023
Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Foodora-avtal höjer garantilön rejält

Matbud. Transport och Foodora har kommit överens om ett nytt kollektivavtal för matbud som kör cykel och moped. Enligt Transport höjs garantilönen med 12,06 procent fördelat på två år.

Avtal 2023

Cellprov in i Foodora-avtal

Matbud. Ett nytt kollektivavtal har tecknats mellan Transport och Foodora. Det ger anställda rätt till permission för mammografi, gynekologisk cellprovtagning och prostataundersökning – något kongressen beslutade att Transport ska verka för.

Forskare: Mindre batterier och billigare drift med el

Åkeri. Att köra långt med tunga lastbilar på el har länge ansetts olönsamt eftersom det krävs stora batterier. Men nu visar en forskningsrapport från Chalmers tekniska högskola, lite överraskande, att det kan vara billigare att tanka lastbilarna med el än diesel.

Avtal 2023

Nytt gummiavtal tecknat

Avtal 2023. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har tecknat ett nytt avtal för gummiverkstäder. Lönerna ökar med upp till 1 400 kronor från 1 april 2023.

Avtal 2023
Ordningsvakter uppmanar rökande man att lämna biljetthallen.

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

Bevakning. (UPPDATERAD) På onsdagskvällen avbröts förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal för anställda inom bevakningsbranschen. ”Vi tittar nu på alternativ för hur vi ska gå vidare” säger Transports förbundsordförande och förhandlingschef Tommy Wreeth.

Hallå där!

Flyg. Martin Andersson, ordförande i klubb 4 på Arlanda med bland annat plåtslagare och flygmekaniker. Er arbetsgivare Patria Helicopter har höjt era löner – innan avtalsrörelsen för flygbranschen ens dragit i gång. Varför då?

Fackförbund: ”Förbjud gratis returer”

Facket. Det är dags att styra upp i e-handelsträsket och stoppa gratis returer. Det skriver Transports Tommy Wreeth tillsammans med två andra förbundsordföranden i en debattartikel.

Avtal 2023

Bemanning har nytt avtal

Bemanning. Ett nytt, tvåårigt bemanningsavtal har tecknats av LO och Kompetensföretagen. För anställda i bemanningsbranschen betyder det en ökning av garantilönen på 1 350 kronor i år vid heltidsjobb, drygt 700 kronor år två.

Ordningsvakter döms för att ha orsakat en mans död

Bevakning. (UPPDATERAD) Två ordningsvakter döms för vållande till annans död. Enligt tingsrättens dom agerade de båda oaktsamt vid ett ingripande mot en aggressiv och hotfull man i Stockholms tunnelbana och det ledde till att han avled.

Visselblåsare. Illustration: Shutterstock

Ny lag ska stärka skyddet för visselblåsare

Lagstiftning. Den som slår larm om missförhållanden på jobbet ska få ett starkare skydd mot repressalier. Det är syftet med en ny visselblåsarlag. Privata arbetsgivare med minst 50 anställda ska ta fram särskilda rapporteringssystem för att skydda visselblåsares identitet.

Åsas resa
Åsa Alvetjärn. Foto: Privat

Klar… men nu då?

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är den femte och sista delen av hennes berättelse.

Avtal 2023

Öppet för konflikt i hamnar

Hamn. Sedan i fredags råder avtalslöst tillstånd i hamnarna. Det sedan Sveriges Hamnar har sagt upp kajavtalet med Hamnarbetarförbundet – både facket och arbetsgivaren har nu rätt att ta till stridsåtgärder.

Avtal 2023
Avarnklubbens konfliktskola maj 2023 avtalsrörelsen.

Laddar med kunskap om konflikt

Bevakning. En lunchrestaurang som klassrum: Två veckor innan avtalet löper ut samlades bevakningspersonal till konfliktskola i Västberga i södra Stockholm.

Avtal 2023

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsbud. Löneökningar på 7,4 procent, två år – det nya kollektivavtalet för tidningsdistributörer undertecknades på tisdagen av parterna, Transportarbetareförbundet och Medieföretagen.

De vita kepsarna hör snart historien till. I samband med att QSG tar över som leverantör av Västtrafiks biljettkontroll får även kontrollanterna ny uniform. Foto: Lilly Hallberg

QSG tar över Västtrafiks biljettkontroller

Bevakbning. Det är stort. Över hundra nya medarbetare har rekryterats av bevakningsbolaget QSG, som vunnit Västtrafiks upphandling av biljettkontrollen. Den 1 maj var det skarpt läge i trafiken för kontrollanterna i blå uniform.