Hamnområdet i Karlshamn. Foto: Lilly Hallberg
Close
Transports förbundsstyrelse diskuterade på tisdagen frågan om hantering av ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar, men beslutade att avvakta stridsåtgärder. (Arkivbild: Hamnen i Karlshamn)
Close
Kriget i Ukraina

Transport avvaktar om blockad

Hamn. ”En blockad nu riskerar att bli ett slag i luften”, säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande, efter styrelsens möte på tisdagseftermiddagen.

Svenska Transportarbetareförbundets styrelse var enig i beslutet att i dagsläget inte varsla om blockad mot ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar. Men diskussionen på tisdagens styrelsemöte varade i ett par timmar och var livlig, enligt förbundsordföranden, Tommy Wreeth, och vice ordförande, Lars Mikaelsson.

– Vi kommer att diskutera den här komplicerade frågan vidare med hamnavdelningarna, och ta in deras synpunkter. Vi vill höra med våra förtroendevalda ute i hamnarna och få med deras perspektiv, säger Tommy Wreeth.

Båda Transports hamnavdelningar, avdelning 1 Norrland/Mellansverige och avdelning 2 Syd- och Västsverige, har årsmöte på torsdag. Då kommer också Wreeth och fem andra från förbundet centralt att närvara.

Hamnavdelningarna kommer få att ta del av samma dragningar som förbundsstyrelsen fick i dag. Bland andra Transports ITF-inspektör Fredrik Brådd informerade om hur komplex frågan är – och hur svårgenomförbara stridsåtgärder skulle vara i realiteten.

Av närmare 300 ryska lastfartyg med planerat anlöp till EU-hamnar kommande veckor handlar det om fyra fartyg på väg till svenska hamnar. Dessa har last som redan är betald. Det handlar bland annat om olja respektive aluminium. Vilket betyder att sanktioner enbart skulle få konsekvenser för svensk industri, inte drabba ryska intressen.

– Det riskerar att bli ett dubbelfiasko, säger Tommy Wreeth.

Han framhåller också att det krävs en samordning på EU-nivå för att aktionerna ska få effekt.

Tydliga regler

Transport vände sig redan den 8 mars tillsammans med arbetsgivarparten, Sveriges Hamnar, till regeringen med uppmaningen om ett tydligt besked: Båda parter vill se tydliga regler för medlemmar som arbetar i hamnar när det gäller hur ryskkontrollerade fartyg ska hanteras. Liksom arbetsgivarparten har facket önskat att alla eventuella sanktioner samordnas av regeringen eller på EU-nivå.

Men varken utrikesminister Ann Linde (S) eller infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har lämnat besked om sådana regler. Tomas Eneroth svarade förra veckan i riksdagen att det är en fråga som bör samordnas inom EU; ” när det gäller att stänga hamnar för rysk sjöfart är detta en fråga som behöver diskuteras på EU-nivå för att nå effekt. Jag kan konstatera att frågan lyfts av olika medlemsstater inom EU. Vi är beredda att titta på de alternativ som krävs för att få stopp på Rysslands aggression”. Eneroth har heller inte uteslutit kraftigare sanktioner än EU:s nuvarande, som inte omfattar rysk olja och gas.

Det andra facket som organiserar stuveriarbetare i svenska hamnar, Hamnarbetarförbundet, varslade redan förra veckan om blockad mot ryska fartyg och ryskt gods. Blockaden inleds den 28 mars om ingen uppgörelse nås innan dess. Hamnarbetarförbundet har inte heller uteslutit tidigare stridsåtgärder om ett ryskt fartyg är på väg att anlöpa en hamn.

Men Sveriges Hamnar har nu krävt ett förtydligande av det varsel Hamnarbetarförbundet lagt, och arbetsgivaren har lämnat in en så kallad varselinvändning. Det gäller bland annat formuleringar om vad som menas med skrivningar om ”ryskt export- och importgods”. Det måste förtydligas, skriver Sveriges Hamnar i ett pressmeddelande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnen varslar – elva kan förlora jobbet

Hamn. Norrköpings Hamn har varslat om uppsägningar som kan beröra elva medarbetare. En nödvändig konsekvens av skogsindustrins nedgång, enligt bolaget.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Två döms för ekobrott i Think Pink-härvan

Dom. Think Pinks tidigare vd döms till fängelse i 1,5 år för grov ekonomisk brottslighet. En avfallskonsulent döms också till fängelse för medhjälp. Båda har tidigare fått längre fängelsestraff för miljöbrott som bolaget begått.

Långtradare på väg mot Göteborg. Foto: Justina Öster

”Okej att bara testa alkoholberoende chaufförer”

Trafik. Det är okej som Transportstyrelsen föreslår nu, att bara förare med alkoholproblem ska testas för alkoholberoende. Så reagerar en lastbilschaufför som kör i västra delen av Sverige och vill vara anonym. Innan förslaget kom var han fly förbannad.

Kollage med körkort och en skylt med Transportstyrelsens logga.

Transportstyrelsen backar om peth-tester för körkort

Trafik. (UPPDATERAD 25-10-29) De så kallade peth-testerna, blodprov för att mäta förares alkoholkonsumtion, vållade skarp kritik. Nu backar Transportstyrelsen och föreslår att de inte längre ska kunna användas allmänt, som grund för att återkalla körkort. Testerna kommer dock att finnas kvar för personer som fått diagnosen alkoholberoende.

Polisbil

Hårdare tag mot färdskrivarfusk

Trafik. Regeringen föreslår skärpta regler mot färdskrivarfusk. Högre böter, lättare att visitera chaufförer och fler fängelsestraff är några av förslagen.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

SD-uteslutning fall i Europadomstolen

Juridik. Europadomstolen har beslutat att Sverige ska svara på frågor om Transports uteslutning av en SD-politiker. Det gäller om staten agerat i strid med föreningsfriheten, genom domstolsbeslut som ogiltigförklarat uteslutningen.

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Postnord TPL har tagit över driften vid Zalandos terminal i Brunna, norr om Stockholm.

Zalandolager får ny regi – igen

Terminal. Den 1 oktober tog Postnord TPL officiellt över driften på Zalandos stora anläggning i Brunna, norr om Stockholm. Det är tredje arbetsgivaren på sex år för de anställda.

Jobb hos assistansprofil – mardröm för chaufför

Arbetsrätt. Blankt anställningsbevis, fel lön och utlägg av egna pengar. Att köra den prisbelönta företagsledaren tedde sig perfekt för rutinerade chauffören Marika Jausovec – men slutade med avsked i sms.

Farlig arbetsmiljö
Ståplatta på sopbil. Foto: Privat

Skyddsombud vill stoppa farliga ståplattor

Miljö. Ståplattorna bakpå sopbilarna är livsfarliga och måste bort innan ännu ett dödsfall eller en allvarlig olycka inträffar, anser skyddsombudet Manuel Gomez i Halmstad. Nu har han vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd.