Tio lastbilschaufförer omkom förra året

Tio lastbilschaufförer i tung trafik dog på jobbet under förra året. En av dem var miljöarbetare, en var djurtransportör. Chaufförerna utgör ungefär en fjärdedel av alla som 2016 dog i arbetsolyckor i Sverige.

– Vi måste sträva efter en nollvision, säger en bekymrad Martin Miljeteig, Transports arbetsmiljöombudsman. Alla ska komma hem efter jobbet.

Arbetsmiljöverkets statistik är preliminär, först om en månad är myndigheten helt säker på sifforna.

– Vad vi vet är att de här tio chaufförerna har drabbats av en dödsolycka i arbetslivet, säger utredaren Kjell Blom. Vi samlar informationen från både arbetsskadeanmälningar till myndigheten och uppgifter i massmedier. Nu tar det några veckor att kolla allt.

Klart är att betydligt fler chaufförer omkom jämfört med året före. Men det går inte att utläsa någon trend av detta enskilda år. Antalet brukar pendla mellan fem och femton.

– Det är arbetsgivarnas ansvar att arbeta förbyggande med både arbetsmiljörisker och trafiksäkerheten, säger Transports Martin Miljeteig. Och det behövs inte minst nu när klimatet på arbetsmarknaden har hårdnat med upphandlingar, lägsta pris och liknande. Men det är bara att ta kontakt med våra skyddsombud och börja jobba.

Martin Miljeteig är dock medveten om att alla olyckor inte går att förebygga eller undvika.

– Det kan dyka upp vilda djur eller medtrafikanter som gör något helt oförutsett, säger han.

Regeringen har tidigare bett Arbetsmiljöverket om en mer genomgripande granskning av dödsolyckor och andra svåra arbetsolyckor på vägarna. Myndigheten samarbetat med Transportstyrelsen och Trafikverket och kommer att presentera resultatet i februari.

– Vi har gjort en kartläggning av läget och vi kommer med ett antal förslag på hur olyckorna och dödsfallen ska kunna bli färre, berättar Carl Axel Sundström, handläggare på myndigheten.

I regeringsuppdraget ingår att studera dels när chaufförer drabbas, dels när personer som jobbar ute på själva vägen råkar ut för allvarliga olyckor. Förra året dog till exempel tre brandmän som själva arbetade vid olyckor, två av dem kördes ihjäl av personbilister.

Lastbilschaufförerna som omkom i jobbet under 2016 var samtliga män. Alla var anställda chaufförer. Så här gick olyckorna till, enligt Arbetsmiljöverkets preliminära statistik:

19 januari, Halland

En lastbilschaufför som körde djurtransporter avled när bakrampen på djurtransportbilen föll över honom. Mannen blev 52 år.

10 april, Dalarna

En lastbil, lastad med flis, välte och dödade den 26-åriga chauffören.

9 maj

En 65-årig lastbilschaufför körde ner i diket och omkom. Uppgifter om platsen finns inte än.

31 maj, Västra Götaland

En 54-årig miljöarbetare föll från lastbilen som stod på en ramp. Han jobbade med insamling av avfall.

9 juni, Örebro

Chauffören, en 70-årig man, tappade kontrollen över lastbilen och välte ner i diket. Han klämdes fast och avled av sina skador.

18 juli, Norge

En 29-årig chaufför från Norrbotten körde av vägen i Norge och dog.

22 juli, Västerbotten

Chauffören, som blev 68 år, klämdes fast under sin lastbil vid en lastkaj. Räddningsledaren på platsen bedömde att klämskadorna troligen hade lett till att mannen fick hjärtstopp.

5 september, Småland

En 25-årig lastbilschaufför omkom efter att ha förlorat kontrollen över fordonet och kört i diket. Han klämdes fast i hytten och satt kvar i flera timmar, medvetslös.

21 oktober, Småland

Chauffören, som var 31 år, avled efter att han kört in i en framförvarande lastbil.

22 november

En 25-årig lastbilschaufför körde av vägen och dog. Arbetsmiljöverket har inga uppgifter om platsen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

”Jag vrider hela kroppen i stället för att vrida bara på huvudet när jag kör baklänges”, säger Adam Aliu, skyddsombud vid DB Schenker i Göteborg. Foto: Lars Soold

Här hålls arbetsskadorna i schack

Terminal. Schenker i Göteborg har gått från en bedrövlig arbetsmiljö till ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Genom att variera arbetsuppgifter och ändringar i paketflödet har arbetsskador och sjukdagar gått ned för utsatta truckförare.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.