Lyftande flygplan
Close
Transport och Unionen ska nu sätta sig ner och komma överens om hur flygvärdinnor och flygvärdar ska organiseras.
Close

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Facken kommer att ses under de närmaste månaderna för att komma överens om hur kabinpersonalen ska organiseras i framtiden och även klargöra andra gränsdragningsfrågor, berättar Transportarbetareförbundets ordförande Tommy Wreeth.

Lyckas de bägge facken inte enas senast den 31 oktober så kommer medlingen, som inleddes i slutet av maj, att återupptas enligt en uppgörelse som facken skrev på den 10 juni.

Fackliga rättigheter

Den innebär också att de tre Transportklubbar – som bildats sedan kabinpersonalen vid flygbolagen AAP, Norwegian och Eurowings bytte fack från Unionen till Transport – får fulla fackliga rättigheter. Samma sak gäller för de fackligt förtroendevalda vid företagen som får rätt att förhandla exempelvis enligt medbestämmandelagen (MBL). Facken förbinder sig också att inte aktivt värva medlemmar från varandra under perioden.

Tommy Wreeth är nöjd med uppgörelsen och tror att facken kommer att komma överens i tid.

Vartåt lutar det? Kommer två fack att förhandla kollektivavtal med Svenska Flygbranschen, varav ett har förstahandsavtal, som Transport och Hamnarbetarförbundet? Eller kommer ett av facken att ta över alla kabinanställda?

– Det är för tidigt att svara på. Men nu, och även om medlingen behöver återupptas igen, råder fredsplikt och arbetsgivarna är nöjda med att de kan fortsätta flyga över sommaren. Det är väldigt positivt att klubbarna och de fackligt förtroendevalda får fulla rättigheter att förhandla, även på Eurowings som inte har något kollektivavtal än, säger Tommy Wreeth.

Bytte fackförbund

Hösten 2023 började kabinanställda från de tre flygklubbarna på allvar kontakta Transportarbetareförbundets flygavdelning. Syftet var att byta fack eftersom flygvärdinnorna och flygvärdarna inte upplevde att de fick det stöd de behövde. Detta tillbakavisades bestämt av Unionen.

I februari började Transport skriva in kabinanställda som medlemmar och under våren har antalet blivit tresiffrigt, enligt Tommy Wreeth. För att kunna gå vidare och teckna kollektivavtal för kabinpersonalen vid de tre nystartade Transportklubbarna vände sig Transport till Svenska Flygbranschen med en sådan begäran.

Arbetsgivarorganisationen har hittills tecknat avtal med Unionen för de anställda vid AAP och Norwegian. Transport och Svenska Flygbranschen lyckades inte enas så parterna vände sig till Medlingsinstitutet för frivillig medling. Medlarna bjöd också in Unionen och samtalen ledde till uppgörelsen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.