Tid att tänka på tidningsdistributören!
Tidningsbudens dag. Lördagen den 11 oktober är det dags att hylla alla tidningsbud världen över på yrkeskårens egen dag.
Den internationella tidningsbudsdagen infaller alltid den första lördagen den första hela oktoberveckan.
Det är tänkt som en hyllning till den yrkeskår som levererar morgontidningar och på senare år också allt fler paket och andra försändelser.
Temadagen instiftades först i USA för att uppmärksamma den viktiga länk som tidningsdistributörerna utgör för att tryckfrihetens kedja ska hålla.
I en tid av stora förändringar i mediebranschen, och neddragningar, kanske det är extra viktigt att tänka på dem som ser till att leverera det fria ordet i tryckt form.
Många tidningsbud har på senare år fått se ”sina” filialer stängda, andra hur utdelningen dragits in på rutter som är nedlagda för att distributionen upphört. Samtidigt har det som bärs ut förändrats – buden levererar inte längre enbart prenumererade morgontidningar utan också olika slags post till kunderna.
Här hemma uppmärksammas tidningsbudsdagen så att en del distributionsbolag till exempel bjuder medarbetarna på fika med bullar. Men först med att skapa uppmärksamhet för tidningsbudens arbete, genom den särskilda dagen, var amerikanska nyhetsbyrån News Media Alliance (NMA).