Thord får upprättelse – men priset blev högt

I höstas fick skyddsombudet Thord Backman sparken efter 36 år som sopgubbe. Nu är en uppgörelse undertecknad och han har fått in pengarna på sitt konto. Avskedet kostade Luleås kommunala renhållningsbolag 370 000 kronor. Plus sociala avgifter och advokatarvode.

– Kom upp till Luleå när allt det här är klart. Då ska du få höra min historia, sa Thord Backman till Transportarbetaren i september när historien om hans avsked löpte genom Sveriges medier.

Sms:et som betydde att vi var välkomna kom på julafton:

”Hej och God jul. Luleå kommun har fått plikta i form av skadestånd, styrelse utbytt, vd har sagt upp sig, slutar i mars.”

Och i januari fick Thord Backman sin ersättning från Luleå kommun och renhållningsbolaget: 370 000 kronor. Jobbet får han dock inte tillbaka med den överenskommelsen.

– Humöret går upp och ner, säger han. Jag är sjukskriven för depression, doktorn skriver att jag varit utsatt för långvarig psykisk stress på jobbet.

– I allt det här har familjen också farit illa, fast jag inte har förstått hur illa. Om priset för att driva arbetsmiljöfrågor för sina arbetskamrater blir att jag förlorar både jobbet och familjen … så vet jag inte hur jag skulle jag gjort.

Men historien skulle ju berättas från början. Thord Backman har samlat hela pappershögen på matbordet hemma i villan i Alvik, en by utanför Luleå. Han kokar kaffe, brer äggmackor och bläddrar i handlingarna. Snart knackar det på dörren, skyddsombudskompisen Jan Karlsson sluter upp. Strax därpå kommer Carola Lidén, tjänsteman på renhållningsbolaget som just blivit uppsagd på grund av arbetsbrist.

 

Den 6 juni 1978 börjar Thord Backman köra sopbil i Luleå. 34 år och flera chefer senare får det kommunala renhållningsbolaget en ny vd.

Skyddsombuden Thord Backman och Jan Karlsson har synpunkter på arbetsmiljön. Det blir möten med ledningen.

– Vi mötte motstånd, säger Jan Karlsson. Det kändes som om de sökte kryphål när vi visade vad lagen säger.

Skyddsombudens kritik var konkret: En del anställda hanterade tunga kärl. De som körde sopbil hade för stora distrikt och för mycket arbetsuppgifter för sin arbetstid. Deras psykosociala arbetsmiljö var dålig eftersom de inte hann med vad de skulle under arbetsdagen. Skyddsombuden ville att arbetsgivaren skulle göra riskbedömningar och en handlingsplan med åtgärder mot bristerna.

 

Den 30 maj 2013 visade Thord Backman skyddsombudens 6:6a-anmälan för ledningen. De hade inte skickat in den till Arbetsmiljöverket, som efter en sådan ska pröva om arbetet är farligt och behöver stoppas. Resultatet blev att vd:n var rasande, skrek och kallade skyddsombuden för sina ”bittra fiender”. Uppträdandet fortsatte bland övrig personal i lunchrummet.

– Vi var alla i chock, minns tjänstemannen Carola Lidén.

Sedan finns händelse efter händelse nedtecknad som visar att vd:ns humörsutbrott drabbade både skyddsombud och annan personal under sommar och höst. Bolagets styrelse och kommunens revisorer informerades av skyddsombuden. Transport i Luleå kopplades in. Namnlistor – för och emot skyddsombuden – cirkulerade. Märkligt nog hade tio anställda skrivit på båda, och fackets stickkontroll visade att flera på motlistan inte medvetet hade satt sina namn under den.

Den 10 december 2013 hölls en central förhandling med Transport och arbetsgivarorganisationen KFO. Grunden var hindrande av skyddsombud, kränkande särbehandling och föreningsrättskränkning. Det slutade med en uppgörelse om ersättning till skyddsombuden och Transport, arbetsmiljöutbildning på bolaget – och en ursäkt från både företagsledningen och skyddsombuden.

Arbetsmiljöutbildningarna rullade på under våren därpå.

– Allt var frid och fröjd, säger Jan Karlsson.

 

Den 17 september 2014 sägs Thord Backman upp. Grunden är ”indirekta hot, kränkande beteende och illojalitet”. Företagets vd skriver att det är skyddsombudet som ”har lagt grunden till en dålig psykosocial arbetsmiljö”.

Han bygger avskedet på utbrutna citat från hemliga inspelningar som arbetskamrater gjort i lunchrummet. Thord Backman hade suttit och pratat om vad han, efter allt som har hänt, egentligen tycker om vd och chefer.

Transport i Luleå går omedelbart in och begär att avskedet ska ogiltigförklaras. Ärendet kommer upp till central nivå. Men Thord Backman tycker att det tog för lång tid att hitta tider för central förhandling. Han vänder sig till advokaten Michael Fischbein, med specialiteten arbetsrätt och mobbning på jobbet.

– Han frågade mig vad jag ville ha, berättar Thord Backman. Jag sa ”upprättelse”. Han sa att det inte fanns ”saklig grund för avsked” och att det var ”ett av de värsta fallen som jag har drivit”.

 

Den 5 december 2014 möter Thord Backmans advokat kommunens personalchef och renhållningsbolagets vd. Platsen är Luleå stadshus. Själv sitter Thord Backman strax intill i ett annat rum.

Resultatet blir den överenskommelse som ger Thord Backman 370 000 kronor. Arbetsgivaren, det vill säga skattebetalarna i Luleå, ska också betala sociala avgifter på den summan samt advokatens arvode.

– Jag hade nog vunnit en rättegång, men det hade kunnat bli dyrt, säger Thord Backman. Då hade jag ju inte fått lön sedan september, och jag fick inte börja stämpla förrän efter 45 dagar.

– Nu blir det grundvärderingsutbildning på jobbet, säger Jan Karlsson som är kvar som skyddsombud.

Chefen däremot gör sin sista arbetsdag i början av mars. Han går till nytt jobb på ett caterpilar-företag i Boden.

– Vilken julklapp det blev! Vi var kanske 40 anställda i rummet och ingen sa någonting, säger Jan Karlsson när han berättar om det hastigt ihopsamlade mötet strax före jul då vd:n avslöjade sina nya planer.

 

Hemma i Alvik håller Thord Backman undan snön från gårdsplanen. Han har mycket tid att fundera på det som har varit. Och han försöker blicka framåt, hoppas på en kompletterande utbildning så att han kan köra buss framöver. Han skickar ett sms efter vårt möte:

”Ytterligare en konsekvens av detta är att man drömmer mycket om det som hänt, plus att man har sömnstörningar, det vill säga somnar sittande i soffan av utmattning och vaknar med ett ryck efter en timme eller så. När man sen går och lägger sig, ligger man och stirrar ut i mörkret, för att kliva upp igen efter en halvtimme eller så och slå på tv:n igen, typ kl två på natten.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

las

Annonserar mot las-uppgörelse i Kommunals och Metalls tidningar

Las. Sex av Transports avdelningar riktar skarp kritik mot uppgörelsen om las. Och de gör det på betald annonsplats, helsidor i Dagens Arbete och Kommunalarbetaren. Motivering: Att nå medlemmar i de förbund som svek solidariteten inom arbetarrörelsen.

Taxipanel

De talar om tillståndet för taxi

Taxi. Oron inom branschen är stor. På måndagen samtalade politiker och fackliga företrädare om den svåra situationen för taxinäringen. Se livesändningen på Transports Stockholmsavdelnings Facebook.

Securitas om fejkade covidintygen: ”Felaktig hantering”

Bevakning Avslöjandet om de fejkade covid-intygen har uppenbarligen skakat Securitas. I ett pressmeddelande går företaget ut med nya uppgifter som i praktiken innebär att man medger namnförfalskningar. Ett misstag, hävdar Securitas. Väktare som Transportarbetaren talat med beskriver stämningen som mycket dålig i Gävle.

Avtalsrörelsen

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtalsrörelsen

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covidintygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.