LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson
Close
LO-facken fortsätter att tappa medlemmar, dock färre än tidigare år.
Close

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Andelen anställda som är med i ett fackförbund ligger sedan en längre tid är rätt oförändrad, runt 70 procent. Men skillnaden mellan arbetare och tjänstemän ökar: Sex av tio arbetare är i dag med i facket jämfört med drygt sju av tio tjänstemän. Det konstateras i statliga Medlingsinstitutets (MI) rapport ”Kollektivavtalstäckning och arbetsmarknadens organisationer”.

MI:s utredare slår fast att Sverige fortfarande ligger i världstopp när det gäller hög facklig organisationsgrad. Med undantag av Island – där över 90 procent är med i facket – ligger Sverige med sina totalt 68 procent högst i världen. Men under 1980- och 1990-talen var den ännu bättre; upp mot 85 procent.

Att organisationsgraden sjunkit är inget unikt för Sverige, tvärtom. I rapporten konstateras att de flesta jämförbara länder har haft större nedgång.

Alla offentliganställda omfattas av kollektivavtal. Rapportens fokus är därför på den privata marknaden. Högre andel arbetare än tjänstemän omfattas av kollektivavtal; omkring 90 procent av arbetarna och 75 procent av tjänstemännen.

Det finns ett tydligt samband mellan kollektivavtal och företagens storlek. Ju större företag, desto mer sannolikt att det finns kollektivavtal. Nästan alla företag med över 500 anställda har kollektivavtal. Men trots att de yrkesområden där Transport organiserar delvis präglas av många små arbetsplatser är organisationsgraden hög – tillsammans med ”maskinell tillverkning” har kategorin ”transport” allra högst organisationsgrad, 93 procent.

Organisationsgraden är även starkt förknippad med anställningsform. Otrygga anställningar ger mindre motivation att gå med i facket. Likaså är färre utrikesfödda och yngre anslutna jämfört med personer födda i Sverige och äldre arbetare.

Förra året tappade LO-förbunden 0,3 procent av medlemmarna totalt.

Det är mindre än de senaste åren. Antalet yrkesaktiva Transport-medlemmar 45 727 den 31 december 2023, en minskning med 1,2 procent jämfört med året innan. Men fl era andra fackförbund har till antalet tappat betydligt fl er medlemmar. Den största procentuella minskningen gäller GS-Facket för skogs-, trä- och grafisk bransch som minskade med 5,3 procent.

Sett över tid blir medlemstappet tydligt: År 1990 var 82 procent av yrkesaktiva arbetare med i facket, förra året var siffran 58 procent.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mattias Clausson:
    1 oktober, 2024

    Vi måste värva nya medlemmar och försöka få tillbaka människor som har gått ur facket pga ett antal faktorer bla för dyr avgift

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Låt inte industrin diktera villkoren

Ordförandeord. Hösten kommer smygande och det innebär nya utmaningar både för oss inom Transport och LO-familjen.

Den svenska modellen: stabil organisationsgrad

Rapport. LO-facken har fortsatt färre medlemmar än före pandemin. Men organisationsgraden är stabil. Och sett till hela arbetskraften ökade antalet yrkesaktiva fackmedlemmar 2024.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Tid att återhämta sig och reflektera

Ordförandeord. En minst sagt intensiv period med avtalsförhandlingar har pågått sedan mars. På flera områden har det varit tuffa förhandlingar. Inom hamn och kabin tvingades vi att varsla om konflikt. Hittills har det till slut löst sig bra inom alla avtal, trots en del gnissel från arbetsgivarna.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.