Taxibolag får köra vidare trots skatteskulder

Taxi. Salimovicägda bolaget Taxi 201 201 får leva vidare. Trots skatteskulder, uppsagt färdtjänstuppdrag och att taxitillstånd saknas räknar tingsrätten med att företaget ska komma på fötter igen.

– Företaget har bärkraft under förutsättning att det bara hyr ut personal till sitt moderbolag och att chaufförer sägs upp, säger advokat Anders Aspegren, som fått uppdraget av Nyköpings tingsrätt att rekonstruera Taxi 201 201.

Transports ombudsman i Bohuslän, Lennart Sköld, tycker att resonemanget är märkligt.

– Min omedelbara reaktion är att Taxi 201 201 inte är ett bemanningsföretag. Det måste teckna kollektivavtal som bemanningsföretag med oss – eller ansöka om medlemskap i Almega för att där bli inkopplad på bemanningsavtalet. Och om moderföretaget ska ta in underentreprenörer krävs en mbl-förhandling där.

Taxi 201 201 och moderbolaget K-kolm vård o omsorg ägs av Usnija Salimovic. Hon blev för en månad sedan av med Västtrafiks uppdrag inom färdtjänst och sjukresor i Uddevalla, Trollhättan, Vänersborg och Lidköping. Sista resan körs söndag den 22 december. Dagen före kom tingsrätten med beskedet att Taxi 201 201 får fortsatt rekonstruktion.

Företagsrekonstruktion är ett alternativ till att gå i konkurs för företag som har ekonomiska problem men på sikt kan överleva. Vid rekonstruktion får anställda chaufförer statlig lönegaranti för löner som arbetsgivaren inte betalar. En fristående rekonstruktör får uppdraget att hjälpa företaget att överleva.

Taxi 201 201 saknar trafiktillstånd. Företaget hade när rätten beslutade om rekonstruktion skulder till Skatteverket på 2,4 miljoner kronor, den största delen för lönegarantin som staten kräver tillbaka. Skatteverket kommer att få betala chaufförernas nästa lön också, och ska därefter kräva taxibolaget på ytterligare 1,8 miljoner. Myndigheten har vid tolv tillfällen tvingats skicka ut betalningsanmaningar. Taxi 201 201:s revisor har hoppat av.

– Företaget har agerat i en gråzon, medger Anders Aspegren och presenterar sin lösning för framtiden:

Taxi 201 201 blir ett rent personaluthyrningsföretag till moderbolaget K-holm, som har trafiktillstånd för taxi. Det fortsätter sitt uppdrag att köra samhällsresor i Halmstad och behåller några vanliga taxibilar i Bohuslän. Chaufförer sägs upp.

– Jag har haft en primär förhandling med företaget, säger Lennart Sköld. I julveckan har vi en förhandling om uppsägningar och turordningslistan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Roger Gustafsson:
    11 februari, 2020

    Ännu en taxiskojare som solkar ner branschen ytterligare.

Lästips:

Dina rättigheter i krisen

Taxi. Corona har gjort det svårt för hela samhället. Många är rädda. För taxi är krisen akut. För chaufförer med provision är det här andra månaden med i stort sett noll i inkörda pengar. Här försöker Transportarbetaren enkelt reda ut vilket stöd som finns att få. Vi översätter så fort vi hinner till språk som är vanliga i taxibranschen.

Transportarbetarens logga

Ingen fortsatt rekonstruktion för Salimovic

Taxi. Den sista färdtjänstbilen kan ha rullat i ett Salimovicföretag. I dag nekade tingsrätten fortsatt rekonstruktion. Advokaten som försökt rädda taxibolaget rekommenderar konkurs.

Transportarbetarens logga

Framtiden avgörs för Salimovics taxibolag

Taxi. Några dagar ytterligare respit får Taxi 201 201 av tingsrätten i Nyköping. På måndag avgörs om Salimovicföretaget får fortsatt rekonstruktion.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.