Taxibolag får köra vidare trots skatteskulder

Taxi. Salimovicägda bolaget Taxi 201 201 får leva vidare. Trots skatteskulder, uppsagt färdtjänstuppdrag och att taxitillstånd saknas räknar tingsrätten med att företaget ska komma på fötter igen.

– Företaget har bärkraft under förutsättning att det bara hyr ut personal till sitt moderbolag och att chaufförer sägs upp, säger advokat Anders Aspegren, som fått uppdraget av Nyköpings tingsrätt att rekonstruera Taxi 201 201.

Transports ombudsman i Bohuslän, Lennart Sköld, tycker att resonemanget är märkligt.

– Min omedelbara reaktion är att Taxi 201 201 inte är ett bemanningsföretag. Det måste teckna kollektivavtal som bemanningsföretag med oss – eller ansöka om medlemskap i Almega för att där bli inkopplad på bemanningsavtalet. Och om moderföretaget ska ta in underentreprenörer krävs en mbl-förhandling där.

Taxi 201 201 och moderbolaget K-kolm vård o omsorg ägs av Usnija Salimovic. Hon blev för en månad sedan av med Västtrafiks uppdrag inom färdtjänst och sjukresor i Uddevalla, Trollhättan, Vänersborg och Lidköping. Sista resan körs söndag den 22 december. Dagen före kom tingsrätten med beskedet att Taxi 201 201 får fortsatt rekonstruktion.

Företagsrekonstruktion är ett alternativ till att gå i konkurs för företag som har ekonomiska problem men på sikt kan överleva. Vid rekonstruktion får anställda chaufförer statlig lönegaranti för löner som arbetsgivaren inte betalar. En fristående rekonstruktör får uppdraget att hjälpa företaget att överleva.

Taxi 201 201 saknar trafiktillstånd. Företaget hade när rätten beslutade om rekonstruktion skulder till Skatteverket på 2,4 miljoner kronor, den största delen för lönegarantin som staten kräver tillbaka. Skatteverket kommer att få betala chaufförernas nästa lön också, och ska därefter kräva taxibolaget på ytterligare 1,8 miljoner. Myndigheten har vid tolv tillfällen tvingats skicka ut betalningsanmaningar. Taxi 201 201:s revisor har hoppat av.

– Företaget har agerat i en gråzon, medger Anders Aspegren och presenterar sin lösning för framtiden:

Taxi 201 201 blir ett rent personaluthyrningsföretag till moderbolaget K-holm, som har trafiktillstånd för taxi. Det fortsätter sitt uppdrag att köra samhällsresor i Halmstad och behåller några vanliga taxibilar i Bohuslän. Chaufförer sägs upp.

– Jag har haft en primär förhandling med företaget, säger Lennart Sköld. I julveckan har vi en förhandling om uppsägningar och turordningslistan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Roger Gustafsson:
    11 februari, 2020

    Ännu en taxiskojare som solkar ner branschen ytterligare.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Whilma Åbergh Salmio var nästan klar med sin utbildning när Yrkesakademin avvecklade utbildningen. Foto: Privat

Whilma drabbad av Yrkesakademins kollaps

Utbildning. Whilma Åbergh Salmio var i slutfasen av sin utbildning till maskinförare. Då kom mardrömsbeskedet. Yrkesakademin låg i rekonstruktion och la ner hennes utbildning.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.