CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.

Den 19 mars ansökte CSG AB och Nordic Level Security AB om rekonstruktion vilket Transportarbetaren tidigare har skrivit om. Nu har rekonstruktionen för CSG AB, efter kritik från Skatteverket, stoppats.

Clas hellsong ombudsman Transport Örebro
Clas Hellsing är ombudsman för Transport i Örebro.

– Jag har varit starkt kritisk till rekonstruktionen redan från början. Att inleda en rekonstruktion för att försöka pruta ner skulder som företaget skaffat sig till andra företag när man själv har räknat för lågt i sin prissättning gentemot kunder. Det är fel väg att bygga en rekonstruktion på. Det finns ingen livskraft i det, säger Clas Hellsing, ombudsman på Transport i Örebro.

CSG AB överklagade stoppet till hovrätten. Hovrätten har slagit fast att stoppet vidhålls och ska ske med omedelbar verkan.

Genom rekonstruktionen har staten tillfört 37,8 miljoner kronor till CSG:s verksamhet för lönekostnader. Verksamheten har kunnat överleva några månader till.

– Detta är allas våra skattepengar som läggs på löner för att försöka rädda företaget från konkurs.

Clas Hellsing säger att oron bland de anställda är stor. Det är svårt att veta vad som kommer att hända och det blir lätt ryktesspridning.

– Jag känner starkt för all personal som jobbar och sliter lokalt här i Örebro. De sliter hårt både dag och natt för att få verksamheten att fungera. Samtidigt oroas de och tankarna far åt alla håll. Det är många rykten och få vet vad som kommer att hända framöver.

Hellsing säger vidare att det borde vara kvalitet och inte pris som styr upphandlingen av bevakningstjänster.

– Problemet generellt med upphandling är när företagen konkurrerar med varandra om lägsta pris i anbudsgivningar. Girigheten att få anbudet gör att priserna sjunker. I dag har vi en prisnivå inom bevakningsbranschen som är på tok för låg för branschens långsiktiga fortlevnad.

Han säger också att CSG:s ekonomiska läge kan ses som ett kvitto på att företag som inte tar höjd för de kostnader verksamheten innebär kommer att få svårt att klara sin verksamhet på sikt.

– Den svenska modellen bygger på att vi har starka, livskraftiga och lönsamma företag. Det är då vi upprätthåller god arbetsmiljö och schysta arbetsvillkor för landets arbetare.

Personalen på CSG håller skenet uppe och jobbar på trots det tuffa läget.

– Det tar på krafterna att läsa en massa skit i nyheterna och veta att det även händer saker på andra ställen, som inte får samma uppmärksamhet. CSG-personalen gör sitt bästa utifrån givna förutsättningar och utför sitt arbete med stolthet. De kan inte påverka hur företaget har räknat när de lägger anbud, men de får leva med det. Personalen på CSG förtjänar en stor eloge, säger Clas Hellsing.

Tidigare publicerat

Den 25 mars 2024

CSG-anställda har inte fått sin lön

Den 21 mars 2024

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ulf:
    17 augusti, 2024

    Hur går det med de anställdas löner?

  2. Peter Jansson:
    12 augusti, 2024

    Rekonstruktioner borde vara förbjudet då de är ett sätt att skaffa sig ekonomiska fördelar när man inte klarar av att konkurrera på lika villkor på marknaden.Företagare är väldigt kreativa när det gäller att skaffa sig ekonomiska fördelar det måste alla i vårt samhälle vara medvetna om och agera emot för att ha ett sunt företagsklimat på den svenska marknaden.

Lästips:

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Transports förbundsråd röstade enhälligt nej till att stå utanför LO-samordningen.

Transport står utanför LO-samordningen

Avtalsrörelsen. Transport har meddelat LO att de ställer sig utanför LO-samordningen i kommande avtalsrörelse.

Taxistolpe

Åtta av tio taxiföretagare skattade för lite

Taxi. Åtta av tio av de taxiföretag som granskats sedan 2020 fått ändring av sin skatt på grund av fusk eller fel, visar en sammanställning från Skatteverket.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.