”Tarifflöner är jämställda löner – men…”

Forskarna Susanne Fransson och Eberhard Stüber har undersökt Transports kollektivavtal ur jämställdhetsperspektiv. I går i Almedalen berättade de vad de kommit fram till.

Susanne Fransson och Eberhard Stüber, forskare vid Göteborgs universitet, har undersökt Transports kollektivavtal ur jämställdhetsperspektiv. På ett av Transports seminarier i Almedalen i går, berättade de hur studien gått till och vad de kommit fram till: Att avtal med fasta tariffer ger mer jämställda löner än avtal med individualiserade lönesystem. Med vissa förbehåll.

Fransson och Stüber har undersökt fyra av förbundets avtalsområden: landtransporter, tidningsdistribution, bevakning och säkerhet, samt två olika kollektivavtal inom bensin och bilvård. De intervjuade 18 personer inom fack och arbetsgivarorganisationer, och sammanställde en omfattande enkät med svar från drygt 200 Transportmedlemmar som jobbar i de olika avtalsområdena. Forskarna samlade även in lönedata och jämförde mellan anställda med likartade arbetsuppgifter.

– Tillämpning av enbart tarifflönesystem ger inga, eller väldigt små, löneskillnader mellan kvinnor och män. Intressant är dock att när man hos samma arbetsgivare tittar på olika individuella premieringar – ny dator, resor och så vidare – som går utanför tarifflönerna. Då får männen mer sådant, sade Susanne Fransson.

– Alltså: Så länge man enbart tillämpar tarifflönesystemet så blir det inga skillnader, men så fort man börjar premiera individuella prestationer så gynnas männen. Detta kanske kan bli en väckarklocka för Transport: Att också hålla koll på vad som händer utanför tarifferna, fortsatte hon.

Detta gäller alltså vid jämförelser mellan män och kvinnor som har samma arbetsgivare och likvärdiga arbetsuppgifter.

– Däremot ser vi, inte minst inom avtalsområdet bensin och bilvård, att männen oftare än kvinnorna har arbetsuppgifter med helhetsansvar. Medan kvinnorna oftare arbetar på olika ”mellannivåer”.

Fransson och Stüber fann alltså vissa ojämlikheter trots tarifflönesystemen. Men att detta inte verkade vara någon stor fråga för vare sig arbetsgivare eller fackliga företrädare.

– I väldigt hög grad antog man, att eftersom vi har tarifflöner så har vi inga problem, sade Susanne Fransson.

När det gällde de anställdas egen syn på tarifflöner kontra individuell lönesättning, uppgav 44 procent av de svarande att de själva skulle vilja förhandla om sina löner.

– Fler män än kvinnor trodde att de skulle få högre lön på det sättet, sade Susanne Fransson.

Även bland arbetsgivarna i transportsektorn fann forskarna delade meningar om vilket lönesystem som är bäst.

– Mindre arbetsgivare ville ofta bevara tarifferna, de tyckte det var enkelt och översiktligt. Större centrala beslutsfattare var generellt mer intresserade av individuell lönesättning. Dels för att de ville kunna premiera individuella prestationer, och dels för att individualiserade löner förknippades med en sorts ”A-lag” på arbetsmarknaden, berättade Susanne Fransson.

Transports ordförande Lars Lindgren inflikade – med adress till åhöraren Anders Norberg från Arbetsgivarorganisationen Transportgruppen – att ”vi kommer fortsätta ha tarifflöner inom transportsektorn, så du behöver inte komma med några inpass om individuell lönesättning”.

– Men det finns en hel del annat i den här rapporten, som vi har all anledning att fundera över, sade Lars Lindgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.