”Tarifflöner är jämställda löner – men…”

Forskarna Susanne Fransson och Eberhard Stüber har undersökt Transports kollektivavtal ur jämställdhetsperspektiv. I går i Almedalen berättade de vad de kommit fram till.

Susanne Fransson och Eberhard Stüber, forskare vid Göteborgs universitet, har undersökt Transports kollektivavtal ur jämställdhetsperspektiv. På ett av Transports seminarier i Almedalen i går, berättade de hur studien gått till och vad de kommit fram till: Att avtal med fasta tariffer ger mer jämställda löner än avtal med individualiserade lönesystem. Med vissa förbehåll.

Fransson och Stüber har undersökt fyra av förbundets avtalsområden: landtransporter, tidningsdistribution, bevakning och säkerhet, samt två olika kollektivavtal inom bensin och bilvård. De intervjuade 18 personer inom fack och arbetsgivarorganisationer, och sammanställde en omfattande enkät med svar från drygt 200 Transportmedlemmar som jobbar i de olika avtalsområdena. Forskarna samlade även in lönedata och jämförde mellan anställda med likartade arbetsuppgifter.

– Tillämpning av enbart tarifflönesystem ger inga, eller väldigt små, löneskillnader mellan kvinnor och män. Intressant är dock att när man hos samma arbetsgivare tittar på olika individuella premieringar – ny dator, resor och så vidare – som går utanför tarifflönerna. Då får männen mer sådant, sade Susanne Fransson.

– Alltså: Så länge man enbart tillämpar tarifflönesystemet så blir det inga skillnader, men så fort man börjar premiera individuella prestationer så gynnas männen. Detta kanske kan bli en väckarklocka för Transport: Att också hålla koll på vad som händer utanför tarifferna, fortsatte hon.

Detta gäller alltså vid jämförelser mellan män och kvinnor som har samma arbetsgivare och likvärdiga arbetsuppgifter.

– Däremot ser vi, inte minst inom avtalsområdet bensin och bilvård, att männen oftare än kvinnorna har arbetsuppgifter med helhetsansvar. Medan kvinnorna oftare arbetar på olika ”mellannivåer”.

Fransson och Stüber fann alltså vissa ojämlikheter trots tarifflönesystemen. Men att detta inte verkade vara någon stor fråga för vare sig arbetsgivare eller fackliga företrädare.

– I väldigt hög grad antog man, att eftersom vi har tarifflöner så har vi inga problem, sade Susanne Fransson.

När det gällde de anställdas egen syn på tarifflöner kontra individuell lönesättning, uppgav 44 procent av de svarande att de själva skulle vilja förhandla om sina löner.

– Fler män än kvinnor trodde att de skulle få högre lön på det sättet, sade Susanne Fransson.

Även bland arbetsgivarna i transportsektorn fann forskarna delade meningar om vilket lönesystem som är bäst.

– Mindre arbetsgivare ville ofta bevara tarifferna, de tyckte det var enkelt och översiktligt. Större centrala beslutsfattare var generellt mer intresserade av individuell lönesättning. Dels för att de ville kunna premiera individuella prestationer, och dels för att individualiserade löner förknippades med en sorts ”A-lag” på arbetsmarknaden, berättade Susanne Fransson.

Transports ordförande Lars Lindgren inflikade – med adress till åhöraren Anders Norberg från Arbetsgivarorganisationen Transportgruppen – att ”vi kommer fortsätta ha tarifflöner inom transportsektorn, så du behöver inte komma med några inpass om individuell lönesättning”.

– Men det finns en hel del annat i den här rapporten, som vi har all anledning att fundera över, sade Lars Lindgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Plånbok med pengar

Här är årets nya löner

Avtal. Nu har halva 2024 gått och nästan alla Transports grupper har fått nya löner. Här är några av dem.

Omöjliga körtider pressar förare

Servicetrafik. Det är fortsatt stora problem med det nya bokningssystem som införts i Östergötland. Värst är de orealistiska körtiderna. Färdtjänstförare upplever att stressen hotar att knäcka dem – och offra säkerheten.

Kabinpersonalens klubbar
Lou Fermisson, ordförande på Transportklubben vid AAP, Danijel Kovacic, ordförande för Norwegians Transportklubb och Ekaterina Parenkova som håller i klubban på Eurowings kraftsamlar för att förbättra arbetsvillkoren för kabinpersonalen.

”Vi vill att företagen ska lyssna på oss”

Flyg. Höjd lön efter sänkningen under pandemin. Att företaget lyssnar på oss och behandlar oss rättvist. Bättre scheman och mindre helgjobb. Rätt till ob-­ersättning. Det är några av frågorna som de fackligt engagerade vid Transports nya kabinklubbar vill driva.

Flygplan som lyfter

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.