Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

– Vänd dig till din chef om det blir för varmt, säger Gustaf Järsberg, central arbetsmiljösamordnare på Transport.

– Och om hen inte lyssnar gå till skyddsombudet på ditt jobb … eller om det inte finns något så vänd dig till Transports regionala skyddsombud.

Gustaf Järsberg berättar att det dock inte finns några föreskrifter om högsta tillåtna temperatur när det gäller transportyrken som chaufför. Arbetsmiljöverket har däremot rekommendationer när det gäller arbetsmiljön i fordon: Man ”bör sträva efter att hålla en temperatur under 21 grader” och ”temperaturen i förarutrymmen bör inte överstiga 27 plusgrader”.

– Om det är påtagligt hög värme under lång tid och inget görs åt saken så skulle det kunna vara läge att göra en 6:6a-anmälan med krav på åtgärder till arbetsgivaren. Eller lägga ett skyddsstopp om det är omedelbar fara för liv eller hälsa, säger Gustaf Järsberg.

Själv har han en gång fått rätt av Arbetsmiljöverket när han, som regionalt skyddsombud, krävde AC i tidningsbudens bilar. (Att företaget därefter blev ett annat och satsade mer på gång- och cykelbud är en annan historia.)

Förra årets hetaste sommardagar intervjuades vi Per Nylén, avdelningsdirektör på Arbetsmiljöverket. Han hade ungefär samma råd som Transports arbetsmiljösamordnare:

– Det bästa att börja med är att resonera med arbetsgivaren. Är det möjligt att ta längre pauser, använda lättare klädsel eller utföra arbetet långsammare eller förskjuta arbetstiden?

Han betonade också att det är arbetsgivaren som är ansvarig för arbetsmiljön och för att göra en riskbedömning på individnivå. Kravet är att arbetsplatsen ska vara en sund och säker miljö. Det kan i värmen betyda att minska produktionskraven och se till att det finns god tillgång till vätska. Dessutom på fasta arbetsplatser stänga av onödiga värmekällor och köra ventilationen nattetid. Eller att hindra solens strålar från att tränga in och förvandla arbetslokaler med stora fönster till växthus.

– Men man får räkna med att det blir någon eller några veckors värmebölja per år. Det går inte att kräva att arbetsgivaren installerar luftkonditionering, sa Per Nylén.

Härom sommaren kunde miljöarbetarna i skånska Skurup börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen för att komma undan den värsta hettan. Deras chef hade inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Sju av tio lastbilar hade bristande säkerhet

Åkeri. Polisen och Arbetsmiljöverket har de två senaste veckorna kontrollerat 340 lastbilar. Sammanlagt hittades 300 olika säkerhetsbrister och 40 fall av misstänkta brott mot utstationeringslagen.

Chauffören Vasile ville inte köra godset. Han ansåg inte att det var säkert och han saknade rätt utbildning. Efter 60 kilometer upptäckte han att spännbanden lossnat och att metallkonstruktionen började svaja. När han försökte lösa problemet fick han diskbråck.

Skulle du köra det här?

Åkeri. Den rumänske chauffören Vasile skadade ryggen när han försökte rädda en kollapsad lastsäkring. Företaget nekar till inblandning i skadan och säger att han är ute efter att hämnas. – Jag vet inte vad jag ska göra. Min läkare säger att jag inte får lyfta mer än två kilo. Jag kan inte lyfta min sexåriga son, säger Vasile.

Bea, sextrakasserad kranbilsförare

Fel hudfärg för kranbilsförare?

Åkeri. N-ordet. Blattehora. Apa. Fitta. Tillfrågad om vilka ”tjänster” hon erbjöd. Bespottad och skälld för att vara efterbliven. Kranbilsföraren Bea tvingades stå ut med grova sexuella och rasistiska trakasserier. Hon slog larm till arbetsgivaren. Och fick sluta på jobbet.

Avtal 2020

Nya löner för flygteknikerna

Flyg. Lönerna är klara för landets omkring 800 flygtekniker. Uppgörelsen tecknades i fredags och ger 4,7 procent lönepåslag på 29 månader. Teknikerna har valt att avstå en större del av löneutrymmet än andra yrkesgrupper till en förbättrad avtalspension.

Avtal 2020
Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

Transport överväger strejkvarsel för taxiförarna

Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för taxichaufförerna har kört fast. – Vi är överens med arbetsgivarna om att taxibranschen har stora problem. Men vi står långt från varandra i synen på lönerna. Risken är stor att vi tvingas varsla för att förarna ska få samma lönelyft som andra fått i avtalsrörelsen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Bemanningskonflikten avblåst

Avtal 2020. Det blir ingen konflikt mellan LO och bemanningsföretagen. Oenigheten gällde avräkningen för den förbättrade avtalspension. I går antog båda parterna ett medlarbud. Facket ser resultatet som en seger.

Avtal 2020
Tidningsbud i Ystad

Avtal klart för tidningsbuden

Tidningsbud. Ett nytt avtal är tecknat för landets tidningsbud. Lönerna höjs i två omgångar med totalt 5,4 procent. Minus ett litet avdrag för en förbättrad avtalspension.

Öppning för tillfälliga svenska YKB-regler i pandemin

(UPPDATERAD) Åkeri. Förslag från EU om dispens kring yrkeskompetensbevis (YKB) på grund av pandemin dröjer. Nu gläntar infrastrukturdepartementet på dörren till att införa tillfälliga svenska regler för yrkesförarna, som går i väntans tider.

Avtal 2020
Ordningsvakter uppmanar rökande man att lämna biljetthallen.

Lönerna klara för väktare och ordningsvakter

(Uppdaterad) Bevakning. Avtalet är klart för bevakningsbranschen. Uppgörelsen ger totalt 1370 kronor i lönehöjning på 29 månader. Den viktiga avtalspensionen förbättras. För unga kan det i slutänden betyda flera hundra tusen kronor extra i den egna pensionspotten.

Konflikt inom bemanning börjar fredag morgon

Uppdaterad. I morgon fredag klockan 06:00 bryter konflikt ut mellan LO och Kompetensföretagen. I ett första steg gäller nyanställningsblockad, övertidsblockad och en mertidsblockad. Nästa steg är strejk den 7 januari. Bland de varslade företagen finns APM Terminals och DSV Solutions. Uppdatering: Konflikten är avblåst.

Avtal 2020
Däckverkstad

Nytt löneavtal tecknat för däckverkstäderna

Däckverkstad. Totalt 1 386 kronor i lönehöjning på 29 månader, för majoriteten av Transports medlemmar. Så ser det nya avtalet ut för anställda på gummiverkstäderna.

Avtal 2020
Bärgare Jonte Rothman

Nya löner även för bärgarna

Bärgning. Lönerna är satta även för bärgarna. Totalt blir det 1 448 kronor i lönelyft på 29 månader. Den första höjningen gäller retroaktivt från den 1 november 2020 och de pengarna ska betalas ut senast den 25 januari.

Avtal 2020

Tidningsbuden nära en uppgörelse

Tidningsbud. Förhandlingarna om ett nytt avtal för tidningsbuden startade första dagarna i december och återupptogs i dag, tisdag. – Under dagen har vi tagit ett rejält steg framåt. Några detaljer återstår att lösa, säger ombudsman Magnus Thelander.

Avtal 2020

Flygets markpersonal får vänta på nya löneavtal

Flyg. Under måndagen inledde Transport förhandlingarna för lastare, mekaniker och flygfraktspersonal. Överläggningarna är nu pausade till den 21 december. Senare i veckan startar förhandlingarna för flygteknikerna.

Avtal 2020
Flygtankare

Nya löner även för flygtankningen

Flygtankning. Landets omkring 50 flygtankare har fått ett nytt avtal. Lönerna räknas upp i två steg, med i genomsnitt 1 750 kronor på 29 månader. I likhet med övriga LO-medlemmar får de anställda också en förbättring av avtalspensionen.

Avtal 2020

Lönerna klara för Transports depåanställda

Depå. Ytterligare ett avtal är klart. Uppgörelsen gäller för anställda på bränsledepåer, smörjoljefabriker och en liten grupp tankbilchaufförer. Avtalet gäller i 29 månader och ger i snitt 1 654 kronor i lönehöjning.

Globalt fackligt nätverk mot cateringjätte på gång

Flyg. Transports flygombudsman Johan Einarsson och internationella chef Peter Lövkvist har haft videomöte med amerikanska Teamsters. Ett fackförbund med 1,4 miljoner medlemmar. Bakgrunden är fackförbund i flera länder tvistar med Gate gourmet. USA också.

Gate gourmet Arlanda

Transport stämmer Gate gourmet för massuppsägning

(UPPDATERAD) Flyg. Transport stämmer Gate gourmet till Arbetsdomstolen. Förbundet kräver höga skadestånd till drygt 60 anställda, som facket anser har sagts upp utan saklig grund. Bolaget anklagas också för att ha struntat i turordningsreglerna.