Sophämtning i Gamla stan, Pierre Yudego
Close
Skyddsombud och regionala skyddsombud vakar över anställdas arbetsmiljö.
Close

Svenskt Näringsliv vill avskaffa fackliga arbetsmiljöombud

Arbetsmiljö. Ersätt de regionala skyddsombuden med fler lokala skyddsombud och låt Arbetsmiljöverket sköta en oberoende rådgivning. Framför allt till småföretag. Svenskt Näringsliv går på tvärs mot den statliga utredning som vill ge fackliga arbetsmiljöombud rätt att besöka fler företag.

Socialdemokraterna, LO och Transport ger tummen upp för förslaget att fackens regionala skyddsombud ska få besöka fler företag. I dag får arbetsmiljöombuden bara komma in på bolag med minst en medlem.

Den utredning som lades fram alldeles före valet föreslår att företag som har eller brukar ha kollektivavtal ska öppna sin dörr för ombuden. Orsaken är Sveriges många småföretag, nya osäkra anställningsformer och att färre anställda går med i facket.

Skyddsombudsverksamheten har granskats i tre statliga utredningar. Det förra förslaget om utökad tillträdesrätt för regionala skyddsombud röstades ner i riksdagen av de borgerliga partierna och Sverigedemokraterna. S-regeringen tillsatte i stället utredningen som presenterades i september.

Transportarbetaren har sökt S, M, SD och arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv (SN) angående utredningen. Moderaterna har inte svarat. SD har tidigare instämt i SN:s kritik mot att arbetsmiljöarbetet sker på facklig grund. Magnus Persson (SD) är nytillträdd ordförande i riksdagens arbetsmarknadsutskott. Han säger att partiet hela tiden velat gå längre än utredningarna.

– Vi vill att regionala skyddsombud ska ha tillträde till samtliga arbetsplatser i Sverige, oavsett avtalsform eller fackligt medlemskap. Fackförbunden spelar en viktig roll när det gäller skyddsombuden. Det vi vänder oss emot är den politiska kopplingen till vem som ska bli skyddsombud.

Fritt uttryckt innebär det att kollegorna på en arbetsplats ska kunna välja vem de vill till skyddsombud, oavsett om de är sverigedemokrater, socialdemokrater eller något annat. Ingen ska uteslutas från fackligt arbete.

Ombud ska inte utses av arbetsgivaren

Svenskt Näringsliv anser att dagens skyddsombudsverksamhet har flera brister och otydligheter.

– Vi tycker att den som är mest lämpad ska utses till lokalt skyddsombud av medarbetarna, utan fackligt företräde och utan att rollen i grunden ska vara knuten till facket, säger arbetsmiljöansvariga Anna Bergsten.

S anser tvärtom att facket är garanten för att valet av skyddsombud går rätt till. Att ombuden ska utses av facket och inte arbetsgivaren.

– Det skyddsombud som backas av en facklig organisation kan känna en större trygghet i att påpeka brister i arbetsmiljön utan att riskera att hamna i klinch med arbetsgivaren.

Att Moderaterna håller med SD och SN om att fackets rätt att utse även lokala skyddsombud ska begränsas framgår av Transportarbetarens valenkät i nr 9, 2022. Men M tillägger i den: ”Vi har inget emot att skyddsombud är fackligt anslutna”.

Svenskt Näringsliv dömer ut en utökad tillträdesrätt men påpekar att den ursprungliga tanken med skyddsombudsverksamheten var god, att stötta mindre företag i arbetsmiljöarbetet. SN ogillar vad man kallar fackets dubbla roller – att värva medlemmar, lokala skyddsombud och stötta arbetsgivare i arbetsmiljöarbetet. I praktiken tar regionala skyddsombud på sig rollen som inspektörer från Arbetsmiljöverket, menar de.

– Myndighetsliknande uppgifter ska skötas av myndigheter inte av fackliga ombud som saknar medlemmar på arbetsplatsen, säger Anna Bergsten på Svenskt Näringsliv.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Miljözonen körs vidare in i Stockholm

Trafikpolitik. Från och med nyårsafton i år är det stopp för bensin- och dieselbilar i stora delar av Stockholm city. Då införs miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm. Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet.

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Insänt logga

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Lyftande flygplan

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Miljözonen körs vidare in i Stockholm

Trafikpolitik. Från och med nyårsafton i år är det stopp för bensin- och dieselbilar i stora delar av Stockholm city. Då införs miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm. Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet.

Tyskarna ville byta till sig amerikanska och brittiska lastbilar som kunde klara vintrarna vid fronten i Ryssland. Foto: Sgt Bill Augustine / U. S. Army

Nazisterna ville byta judar mot lastbilar

Årsdagar. Nu är det 80 år sen en av de mest underliga händelserna under andra världskriget. Nazisterna förde hemliga förhandlingar om att sälja en miljon judar till de allierade västländerna. Priset? 10 000 lastbilar.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?