Stort sug efter chaufförer trots lågkonjunktur

Åkeri. Arbetslösheten i Sverige stiger och är uppe på 9,4 procent. Men enligt Tyas mätningar är det många åkerier som vill anställa fler.

Åkerierna är något försiktigare när de svarar nu. Inte så konstigt eftersom Sverige är mitt i en lågkonjunktur med hög ränta och en inflationskris som äntligen ser ut att vara över. Det till trots har 49 procent av åkerierna svarat att de anställt lastbilschaufförer det senaste året, visar undersökningen som är genomförd av Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya). Tya ägs gemensamt av Transport och arbetsgivarna.

Också under nästa år finns ett behov av fler chaufförer. Enligt undersökningen vill företagen anställa 4623 chaufförer de kommande 12 månaderna. I rapporten skriver Tya att det möjligen kan behövas ännu fler chaufförer, eftersom branschen historiskt har underskattat kommande rekryteringsbehov.

Kommuner drar ner

Men här finns det farhågor. Tya ser indikationer på att kommunerna drar ner på dyra utbildningar. En sådan är chaufförsutbildning, oavsett om det är på gymnasiet eller i vuxenutbildning.

– Jag tror man ser det som en enkel besparing då inriktning transport är en resurskrävande utbildning, men det är en kortsiktig åtgärd som kan få långsiktiga konsekvenser, Transporter är en förutsättning för industri, handel, företagande och tillväxt. Kommunerna borde snarare se branschen som en lösning på det ekonomiska underskottet, genom de jobbtillfällen som genereras på orten, säger Lena Törnstrand, projektledare på Tya i ett pressmeddelande.

Fem procent av arbetsgivarna som tror att de behöver säga upp de kommande tolv månaderna och det kommer enligt prognosen att påverka 288 lastbilschaufförer. När samma undersökning gjordes 2023 var det tre procent av företagen som sa att de planerade att säga upp personal.

Rekordmånga lastbilschaufförer

I dag finns det rekordmånga lastbilsförare anställda i Sverige. I de företag som är anslutna till Transportföretagen var det sammanlagt 50 201 anställda lastbilsförare 2024, jämfört med 34 936 år 2014 och rekryteringsbehovet ser ut att fortsätta. Både på grund av att branschen växer och att det finns en stor grupp lastbilsförare som passerat 63 år och börjar närma sig pensionsåldern. Tya lyfter i rapporten upp ett antal punkter som ska säkra nyrekryteringen. Första punkten är öka antalet utbildningsplatser.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    4 september, 2024

    Jag hade kunnat fortsätt arbeta som långtradarchaufför i många år till men jag valde att köpa mig fri från ett arbetsliv som jag inte längre ville vara delaktig i redan 2018 när jag var 52 år.Det var en väldigt massa snack om att det fattades chaufför när jag jobbade som egen åkare och senare även som anställd chaufför, men ingen arbetsgivare ville betala mig mer i lön än avtalslön trots att det sakandes chaufförer.Det brukar var tillgång och efterfrågan som avgör priset på en vara eller en tjänst, men inte när det gäller chaufförer för då skall de nöja sig med avtalslönen punkt slut.

Lästips:

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Transportarbetarens logga

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Davids krönika. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.