Ordningsvaktskläder på skyltdockor.
Close
Ur bevakningsavtalet: ”Alla persedlar och annan bolagets egendom, som utlämnas till arbetstagaren i och för hans tjänstgöring, är han skyldig att omsorgsfullt vårda”.
Close

Stora skillnader i Transports avtal

Arbetskläder. Kläder och/eller skor nämns i de flesta av Transports kollektivavtal. Här kommer kortkorta utdrag ur avtalen.

Vad säger avtalen?
Grafik: Christina Ahlund

Bemanning

Inget om skor eller kläder.

Bensin och garage

”För tillsvidare- eller provanställda arbetstagare gäller, om inte annat överenskommes lokalt, följande beklädnadsförmåner: överdragskläder, sommarmössa, vintermössa, där sådan erfordras, arbetshandskar med fingrar vintertid.”

Bevakning

”Arbetsgivaren tillhandahåller uniform och nödvändig utrustning för tjänstens utförande.”

Biluthyrning & bilvård

”Arbetsgivaren tillhandahåller överdragskläder samt, vid manuell tvättning av bilar, gummistövlar.”

Bilvård inom KFO

”För fast anställda gäller följande beklädnadsförmåner: Överdragskläder, sommarmössa, vintermössa, där sådan erfordras, arbetshandskar med fingrar vintertid.”

Buss

”Uniformsklädsel ska tillhandahållas av arbetsgivaren.”

Bärgning

”Personal erhåller av arbetsgivaren överdragskläder samt vid behov skyddskläder. Persedlarna förnyas i mån av behov och ska vara av tillfredsställande beskaffenhet.”

Depå

Anställda på oljedepåer och tankbilsförare. ”Två par skyddsskor utlämnas till arbetstagare per tolvmånadersperiod. Arbetstagare, som erhållit skyddsskor, är skyldig bära dessa i arbetet.”

Direktreklam

Inget om skor eller kläder.

Flyget

Tre riksavtal: civil, frakt och underhåll. ”Företaget tillhandahåller ändamålsenliga skyddskläder och övrig skyddsutrustning som fordras för tjänsten. Företaget bekostar tvättning och underhåll för utrustningen.”

Flygplatsavtal med KFS

Inget om skor eller kläder.

Flygtankningsavtalet

”Arbetskläderna tillhandahålls efter behov och ska vara av god kvalitet. Alla arbetskläder är arbetsgivarens egendom och får bara bäras i tjänsten.”

Flygteknikeravtalet

”Företaget bekostar tvättning och underhåll för utrustningen.

För uniformspliktig personal gäller vid företaget utfärdat uniformsreglemente.”

Gummiverkstad

”Arbetstagare erhåller överdragskläder och arbetshandskar i mån av behov och av tillfredsställande beskaffenhet. Arbetsgivaren tillhandahåller ett par skyddsskor, vilka vid behov ska utbytas.”

Hamn och stuveri:

Inget om skor eller kläder.

Hyrverk

Limousinförare. ”Arbetsgivaren ska tillhandahålla utrymmen för omklädnad samt för förvaring och torkning av kläder.”

Miljöarbetare

”Arbetsgivaren tillhandahåller arbetstagaren överdragskläder och högst åtta par handskar per år. Arbetsgivaren ombesörjer tvätt och lagning av överdragskläder, vilka är arbetsgivarens egendom.”

Pactaavtalet

Miljö och flyg. Inget om skor eller kläder.

Taxiförare

”Beklädnadsersättning utgår med 4:91 kr (2017), 5 kr (2018) och 5:12 kr (2019) per kört pass. Föraren är skyldig att med denna ersättning hålla reglementsenlig uniform.”

Taxitelefonist

Inget om skor eller kläder.

Terminal inom Almega

”Arbetstagare erhåller efter behov, dels överdragskläder jämte tvätt av desamma, dels arbetshandskar.” … ”Prov- och tillsvidareanställd arbetstagare erhåller skyddsskor och köldskyddskläder.”

Tidningsdistribution

”Arbetstagare som tjänstgjort 900 timmar på gång/cykeldistrikt får skor som är anpassade till distributionsarbetets speciella natur.”

Transportavtalet

Chaufförer och terminalare. ”Terminalarbetare erhåller efter behov överdragskläder och arbetshandskar. Arbetsgivaren svarar för tvätt av desamma.” … ”Truckförare har rätt till skyddsskor. Detsamma gäller för annan personal som mer än tillfälligtvis arbetar med lastning och lossning med truck.”

Utlandsavtalet

Chaufförer. ”Vid arbete av sådan karaktär att det ur skyddssynpunkt är påkallat med särskilda klädespersedlar, ska arbetsgivaren tillhandahålla sådana.”

Återvinning inom KFS

Inget om skor eller kläder.

 

Fotnot: Medlemmar i Transport kan logga in på förbundets hemsida för att hitta hela avtalen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

”Jag har gjort det jag blivit satt att göra, men det har varit mycket tårar”, säger Helén Olsson, som sedan förra året arbetar ute på terminal 4 i Karlshamns hamn. Foto: Lilly Hallberg

Tuff omplacering efter 20 år i hamnen

Hamn. Helén Olsson, 58 år, var som spindeln i nätet hos Karlshamns hamn. När städningen las ut på entreprenad blev hon lovad jobb på fastighetssidan. Men plötsligt försvann den tjänsten. I stället kastades Helén ut i verksamheten i hamnen.

Jennifer Swens ångrar inte att hon ”visselblåste” om problemen på skolan. ”Jag har mått dåligt psykiskt, men jag har nog blivit starkare som person också.”

”Jag längtar bara efter att skolan ska ta slut”

Sexism i skolan. I höstas var Jennifer Swens en av eleverna som slog larm om grov sexistisk jargong bland lärarna på Karlfeldtgymnasiet i Avesta. Skolledningen utlovade åtgärder. I dag, några dagar innan examen, har inte mycket förändrats, uppger Jennifer.

Vid sidan av vägen
Bensinmack, kafé med butik och onödiga prylar i överflöd som reas ut. Här finns gott om plats för stora ekipage. Mr Li:s övergivna dröm om en handels- och kulturplats med hotell, restaurang och Kung fu-tempel är till stora delar bakom lås och bom. Men idéer finns.

Drakporten till Kina kantad av skandaler

Dragon gate. Säkert har du sett det sticka upp i underligt majestät. Som om en jätte greppat en näve Kina och kastat ut bland barrträden vid E4:an i Älvkarleby. Jätten var miljardären Li Jingchun, Mr Li. Nu har han sålt sin dröm.

Jan Fleischmann, tidningsbud Mariestad

Nattjobb

Tidningsbud. "Vi kommer från Jemen, Sverige, Afghanistan, Irland, Gambia och fler länder. Alla arbetar vi för NWT Direkt med att dela ut tidningar och paket i norra Skaraborg." Jan Fleischmann är tidningsbudet som själv dokumenterat sitt och arbetskamraternas nattliga slit.

Blås inte blåsan på kisspausen
Stressad chaffis köper macka på truckstop i Örebro. Foto: Jan Lindkvist

Kissa i tid!

Hälsa. Fast i köer? Passagerare i bilen? Vårda blåsan som din bästa vän! Bärgaren Tuija Paasila och fjärrbilsföraren Freddy Welle vet vad det kostar – att inte gå på toa i tid.

Medlemmarna på arbetarkooperativet träffas en gång i veckan för ett obligatoriskt möte. Foto: John Antonsson

Cykelbud i Malmö startade eget kooperativ

Cykelbud. Alternativa Kuriren bildades av längtan efter att få vara något annat än en siffra i gigföretagens kalkylark. På det cyklande arbetarkooperativet finns inga chefer och varje arbetare har en röst.

Kultur
Demonstration i Stockholm år 1899. (Fotograf okänd, lån av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek.)

Osäker framtid för första maj

Arbetarrörelsen. Internationalen, röda fanor och tal om vägen mot ljuset, inför tusenden på stadens stora torg. Eller streamat genom Facebook? Förstamaj-firandet genomförs i år åter digitalt, på grund av pandemin. Frågan är om det innebär slutet på historien om Rörelsens egen helg.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.