Närbild på ett däckbyte.
Close
Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har kommit överens om nytt kollektivavtal för anställda på gummiverkstäder. (GENREBILD)
Close
Avtal 2025

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Onsdagen den 18 juni tecknade Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund ett nytt kollektivavtal för dem som jobbar på gummiverkstäder.

Förhandlare för nytt gummiavtal: Magnus Larsson, Henrik Lagberg-Capaldi och Andreas Kindesjö.

Det nya avtalet är, liksom avtalet som löpte ut den sista mars, tvåårigt och gäller från den 1 april 2025 till och med den 31 mars 2027.

När det gäller löneökning ligger avtalets värde på 6,4 procent.

Det betyder att lönerna år ett höjs med mellan 876 kronor och 1 200 kronor, beroende på antal år i yrket. År två höjs lönerna med mellan 413 kronor och 1 200 kronor.

Men utöver lönökningarna är det en rad viktiga nyheter i gummiverkstadsavtalet.

– Det är flera stora grejer som förändras. En gäller arbetstid, vi har öppnat upp arbetstidsfönstret så att det går att schemalägga lördagar, säger Andreas Kindesjö, central ombudsman med ansvar för gummiverkstadsavtalet.

– Det handlar om att möta branschens utmaningar, att följa med i tiden.

Konkurrensen har under senare år hårdnat, framför allt under perioderna med däckskifte vår och höst. Pop up-företag har kommit in i branschen och erbjuder under några veckor däckbyte, tillgängligt på platser som utanför köpcentrum och på kvällar och helger.

Tidigare har de som gått på avtalet haft arbetstid måndag–fredag. Vid arbete kvällar och helger har lokala överenskommelser gällt. Historiskt har gummiverkstadsavtalet saknat ob-tillägg. Det kommer in nu.

– Jag förväntar mig en diskussion om hur det ska landa, de som medvetet valt att jobba alla helger med övertidsersättning kan se det som en försämring. Men jag är ändå försiktigt optimistisk till hur det ska landa, säger Andreas Kindesjö.

– En stor vinst är att avtalet ger ob-tillägg och övertidsersättning samtidigt.

”Åttaåring” införs

Det gamla avtalet löpte ut sista mars i år.

En annan förändring som Transports förhandlare lyfter är införandet av ett nytt steg i lönetrappan. Tidigare har det högsta steget gällt för dem med sex år i yrket och mer, från och med avtalets andra år blir det nu åtta år.

Det är ett sätt att bättre premiera erfarenhet och kompetens inom en bransch där många anställda jobbat länge.

Under det gångna årtiondet har facket vid avtalsförhandlingar lyckats dra isär stegen, så att skillnaderna i lön blivit större beroende på antal år i yrket.

– Det har varit en lång resa med avtalet. Redan 2013 tyckte alla att det skilde alldeles för lite mellan ingångslön och lönen för dem som jobbat länge. Åttaårssteget har funnits med länge i diskussionen, säger Magnus Larsson, central ombudsman.

Transport fick även in avsättningar till delpension i det nya gummiavtalet, liksom i flera tidigare tecknade avtal. Det för att göra det möjligt för anställda som är 62 år och äldre att gå ned i tid, som mest med 50 procent.

Modellen med delpension bygger på att arbetsgivaren från och med avtalets andra år gör avsättningar på 0,1 procent av löneutrymmet. Och alla anställda, från 18 år, omfattas.

– Att få in delpensionen är välkommet. Det är ett tungt yrke, som sliter på kroppen, säger ombudsman Henrik Lagberg-Capaldi i förhandlingsdelegationen.

Skyddsfordon och beredskap

Parterna kom också överens om att tillsätta två arbetsgrupper.

Den ena gruppen ska se över hur däckarbete som utförs ute på vägarna kan regleras när det gäller användning av skyddsfordon, TMA-fordon. Det är gemensamt med det en grupp inom bärgningsavtalet arbetar med.

– Det är viktigt att diskutera. Både inom gummi och bärgning har det skett dödsolyckor vid arbete på väg, säger Henrik Lagberg-Capaldi.

Den andra partsgemensamma gruppen ska se över regelverk som rör beredskap. Vad ska gälla om någon får punka mitt i natten, till exempel. Och där förutsättningarna är vitt skilda beroende på var det sker. ”Beredskapsgruppen” ska starta sitt arbete i september i år och det ska vara avslutat före jul 2026.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports logga

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.