Norvik har en enkel insegling, jämfört med Frihamnen i Stockholm som krävde timmar av lotsning.
Close
Norvik har en enkel insegling, jämfört med Frihamnen i Stockholm som krävde timmar av lotsning.
Close

Stockholms hamn skeppad till Nynäs

Hamn. Den nya containerhamnen i Nynäshamn söder om Stockholm är i drift sedan maj månad. Stockholmarna vill att Norvik tar upp kampen mot livsmedelsporten Helsingborg och klassiska hamnstaden Göteborg.

Containerfartyget Freja ligger ensam förtöjt i Norviks hamn. Hon är en feederbåt som går i linje mellan kontinenten och Sverige. Augustidagen i Nynäshamn, söder om Stockholm, är stekande het och hamnverksamheten i gång.

Sedan i maj har containertrafiken flyttats över från Frihamnen i huvudstaden till den nybyggda containerterminalen. De blå post panamax-kranarna är några av de högsta i landet. De mäter 120 meter i uppfällt läge och 80 när de lastar och lossar. Än så länge körs de på det gamla vanliga sättet med förare i hytten. Men inom kort hoppas hamnoperatören från Hongkong, Hutchinson Ports, att de ska kunna flytta in driften i kontorsbyggnaderna och fjärrstyra kranarna. Nästa steg är att kranarna ska vara självkörande förutom vid de avgörande momenten vid upptagning och nedsläpp.

– På kort tid har kranarna blivit något av ett landmärke för Nynäshamn. När ingen båt ligger inne ska kranen vara i uppfällt läge. Första kvällen vi kommit i gång råkade lamporna lämnas påslagna. Kranen syntes i hela skärgården! säger Sam Victorin, kommunikatör på Stockholms hamnar och Transportarbetarens guide i hamnområdet.

De 16 meter höga kinesiskbyggda grensletruckarna körs också av hamnarbetare. Men planen är att människorna som kör dem ska vara ersatta av artificiell intelligens redan inom två år.

Bråkdel

Trafiken på hamnen motsvarar bara en bråkdel av vad den klarar av. Roro-hamnen kommer i gång under hösten, september enligt plan. Tanken är att Stockholms ska klara av att konkurrera med landets stora hamnar. Sam Victorin berättar att Frihamnen slog rekord förra året då man hanterade motsvarande 60 000 av standardmåttet på 20-fotscontainrar. Containerterminalen vid Norviks hamn är byggd för att klara motsvarande 250 000 och när stenhögen längst bort på kajområdet är borta ska hamnen kunna hantera 500 000. Stenhögen är inte så liten heller. Under bygget av hamnen och framsprängningen av en fyra kilometer lång järnväg har tolv miljoner ton berg sprängts bort. Tio miljoner har gått åt till bygget. Stenkrossen går mest hela tiden, men två miljoner ton sten tar tid att tugga sönder och är något svårsålt. Särskilt i Stockholmsregionen där flera stora infrastrukturprojekt gett ett överflöd av nysprängd sten.

– Vi kommer att ha stor överkapacitet. Norvik är byggt för en stad som växer, det är en investering för 100 år. Det är de perspektiven man får ha på de stora infrastruktursatsningarna, säger Sam Victorin.

Pråmtrafik

Politiker och makthavare talar om sjöfarten som en del av framtidens lösningar för klimatet. Sam Victorin berättar om visioner som att pråmtrafik som ska kunna gå med gods från hamnen mot Stockholm och andra tätorter i Mälarregionen.

– Tänk om vi kunde lossa gods på Skeppsbron igen! Som i Paris, där pråmar kommer med färskvaror till marknaderna klockan fyra på morgonen. Klockan sex är de borta och stör därför ingen annan trafik.

Det finns vissa regler som sätter stopp. Och konsumenternas krav på vindsnabba fraktalternativ.

– En motordriven pråm kan frakta lika mycket gods som 40 lastbilar, men drivs med bara två vanliga Scaniamotorer. Det kanske kommer att ta en halv dag längre. Men konsumenterna kan kanske klara det för att vi ska fixa miljömålen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen.

”Innan jag började här hade ingen talat om facket”

Hamn. Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen. Och är vice ordförande i en av landets största Transportklubbar.

Jimmy Åsberg är ordförande för Transports avdelning 1 Hamn Norrland/Mellansverige. Foto: Lilly Hallberg

”Att vi lägger ett sådant varsel är stort”

7 frågor. Hamnarbetarna har hamnat i fokus när det gäller aktioner till stöd för Ukraina i det ryska anfallskriget. Hamnavdelning 1:s ordförande Jimmy Åsberg svarar på frågor om blockaden.

Hamnområdet i Karlshamn. Foto: Lilly Hallberg

Vad innebär blockaden för mig som jobbar i hamnen?

Blockad. Söndag den 1 maj träder Transports blockad i svenska hamnar i kraft. Vad innebär det för mig som jobbar i en hamn? Transports ombudsman Anders Gustafsson svarar.

Kriget i Ukraina

Transport: Blockaden har haft effekt

Konflikt. Transports blockad av ryska, ryskkontrollerade och ryskflaggade fartyg pågår som varslats hela maj månad. Något beslut om förlängning är ännu inte fattat.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.