Norvik har en enkel insegling, jämfört med Frihamnen i Stockholm som krävde timmar av lotsning.
Close
Norvik har en enkel insegling, jämfört med Frihamnen i Stockholm som krävde timmar av lotsning.
Close

Stockholms hamn skeppad till Nynäs

Hamn. Den nya containerhamnen i Nynäshamn söder om Stockholm är i drift sedan maj månad. Stockholmarna vill att Norvik tar upp kampen mot livsmedelsporten Helsingborg och klassiska hamnstaden Göteborg.

Containerfartyget Freja ligger ensam förtöjt i Norviks hamn. Hon är en feederbåt som går i linje mellan kontinenten och Sverige. Augustidagen i Nynäshamn, söder om Stockholm, är stekande het och hamnverksamheten i gång.

Sedan i maj har containertrafiken flyttats över från Frihamnen i huvudstaden till den nybyggda containerterminalen. De blå post panamax-kranarna är några av de högsta i landet. De mäter 120 meter i uppfällt läge och 80 när de lastar och lossar. Än så länge körs de på det gamla vanliga sättet med förare i hytten. Men inom kort hoppas hamnoperatören från Hongkong, Hutchinson Ports, att de ska kunna flytta in driften i kontorsbyggnaderna och fjärrstyra kranarna. Nästa steg är att kranarna ska vara självkörande förutom vid de avgörande momenten vid upptagning och nedsläpp.

– På kort tid har kranarna blivit något av ett landmärke för Nynäshamn. När ingen båt ligger inne ska kranen vara i uppfällt läge. Första kvällen vi kommit i gång råkade lamporna lämnas påslagna. Kranen syntes i hela skärgården! säger Sam Victorin, kommunikatör på Stockholms hamnar och Transportarbetarens guide i hamnområdet.

De 16 meter höga kinesiskbyggda grensletruckarna körs också av hamnarbetare. Men planen är att människorna som kör dem ska vara ersatta av artificiell intelligens redan inom två år.

Bråkdel

Trafiken på hamnen motsvarar bara en bråkdel av vad den klarar av. Roro-hamnen kommer i gång under hösten, september enligt plan. Tanken är att Stockholms ska klara av att konkurrera med landets stora hamnar. Sam Victorin berättar att Frihamnen slog rekord förra året då man hanterade motsvarande 60 000 av standardmåttet på 20-fotscontainrar. Containerterminalen vid Norviks hamn är byggd för att klara motsvarande 250 000 och när stenhögen längst bort på kajområdet är borta ska hamnen kunna hantera 500 000. Stenhögen är inte så liten heller. Under bygget av hamnen och framsprängningen av en fyra kilometer lång järnväg har tolv miljoner ton berg sprängts bort. Tio miljoner har gått åt till bygget. Stenkrossen går mest hela tiden, men två miljoner ton sten tar tid att tugga sönder och är något svårsålt. Särskilt i Stockholmsregionen där flera stora infrastrukturprojekt gett ett överflöd av nysprängd sten.

– Vi kommer att ha stor överkapacitet. Norvik är byggt för en stad som växer, det är en investering för 100 år. Det är de perspektiven man får ha på de stora infrastruktursatsningarna, säger Sam Victorin.

Pråmtrafik

Politiker och makthavare talar om sjöfarten som en del av framtidens lösningar för klimatet. Sam Victorin berättar om visioner som att pråmtrafik som ska kunna gå med gods från hamnen mot Stockholm och andra tätorter i Mälarregionen.

– Tänk om vi kunde lossa gods på Skeppsbron igen! Som i Paris, där pråmar kommer med färskvaror till marknaderna klockan fyra på morgonen. Klockan sex är de borta och stör därför ingen annan trafik.

Det finns vissa regler som sätter stopp. Och konsumenternas krav på vindsnabba fraktalternativ.

– En motordriven pråm kan frakta lika mycket gods som 40 lastbilar, men drivs med bara två vanliga Scaniamotorer. Det kanske kommer att ta en halv dag längre. Men konsumenterna kan kanske klara det för att vi ska fixa miljömålen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fartyg vid containerhamnen i Göteborg ska få tillgång till landström för att minska utsläppen. Foto: Göteborgs Hamn

18,8 miljoner euro till elanslutning av fartyg

Hamn. Fyra hamnar i Nordeuropa får dela på 18,8 miljoner euro för att elansluta containerfartyg som ligger vid kaj.

Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Transportsektionens ordförande Jörgen Wärja visar oss runt på hamnområdet. Här vid hamnbolagets nya byggnad. Foto: John Antonsson

I Trelleborg fick hamnarbetarna sin ”drömkåk” vid havet

Hamn. Fikarum tio meter från havet, ett större gym och snart också en badbrygga. Hamnarbetarna i Trelleborg fick nästan allt de önskade när bolaget flyttade till en ny byggnad.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.