Norvik har en enkel insegling, jämfört med Frihamnen i Stockholm som krävde timmar av lotsning.
Close
Norvik har en enkel insegling, jämfört med Frihamnen i Stockholm som krävde timmar av lotsning.
Close

Stockholms hamn skeppad till Nynäs

Hamn. Den nya containerhamnen i Nynäshamn söder om Stockholm är i drift sedan maj månad. Stockholmarna vill att Norvik tar upp kampen mot livsmedelsporten Helsingborg och klassiska hamnstaden Göteborg.

Containerfartyget Freja ligger ensam förtöjt i Norviks hamn. Hon är en feederbåt som går i linje mellan kontinenten och Sverige. Augustidagen i Nynäshamn, söder om Stockholm, är stekande het och hamnverksamheten i gång.

Sedan i maj har containertrafiken flyttats över från Frihamnen i huvudstaden till den nybyggda containerterminalen. De blå post panamax-kranarna är några av de högsta i landet. De mäter 120 meter i uppfällt läge och 80 när de lastar och lossar. Än så länge körs de på det gamla vanliga sättet med förare i hytten. Men inom kort hoppas hamnoperatören från Hongkong, Hutchinson Ports, att de ska kunna flytta in driften i kontorsbyggnaderna och fjärrstyra kranarna. Nästa steg är att kranarna ska vara självkörande förutom vid de avgörande momenten vid upptagning och nedsläpp.

– På kort tid har kranarna blivit något av ett landmärke för Nynäshamn. När ingen båt ligger inne ska kranen vara i uppfällt läge. Första kvällen vi kommit i gång råkade lamporna lämnas påslagna. Kranen syntes i hela skärgården! säger Sam Victorin, kommunikatör på Stockholms hamnar och Transportarbetarens guide i hamnområdet.

De 16 meter höga kinesiskbyggda grensletruckarna körs också av hamnarbetare. Men planen är att människorna som kör dem ska vara ersatta av artificiell intelligens redan inom två år.

Bråkdel

Trafiken på hamnen motsvarar bara en bråkdel av vad den klarar av. Roro-hamnen kommer i gång under hösten, september enligt plan. Tanken är att Stockholms ska klara av att konkurrera med landets stora hamnar. Sam Victorin berättar att Frihamnen slog rekord förra året då man hanterade motsvarande 60 000 av standardmåttet på 20-fotscontainrar. Containerterminalen vid Norviks hamn är byggd för att klara motsvarande 250 000 och när stenhögen längst bort på kajområdet är borta ska hamnen kunna hantera 500 000. Stenhögen är inte så liten heller. Under bygget av hamnen och framsprängningen av en fyra kilometer lång järnväg har tolv miljoner ton berg sprängts bort. Tio miljoner har gått åt till bygget. Stenkrossen går mest hela tiden, men två miljoner ton sten tar tid att tugga sönder och är något svårsålt. Särskilt i Stockholmsregionen där flera stora infrastrukturprojekt gett ett överflöd av nysprängd sten.

– Vi kommer att ha stor överkapacitet. Norvik är byggt för en stad som växer, det är en investering för 100 år. Det är de perspektiven man får ha på de stora infrastruktursatsningarna, säger Sam Victorin.

Pråmtrafik

Politiker och makthavare talar om sjöfarten som en del av framtidens lösningar för klimatet. Sam Victorin berättar om visioner som att pråmtrafik som ska kunna gå med gods från hamnen mot Stockholm och andra tätorter i Mälarregionen.

– Tänk om vi kunde lossa gods på Skeppsbron igen! Som i Paris, där pråmar kommer med färskvaror till marknaderna klockan fyra på morgonen. Klockan sex är de borta och stör därför ingen annan trafik.

Det finns vissa regler som sätter stopp. Och konsumenternas krav på vindsnabba fraktalternativ.

– En motordriven pråm kan frakta lika mycket gods som 40 lastbilar, men drivs med bara två vanliga Scaniamotorer. Det kanske kommer att ta en halv dag längre. Men konsumenterna kan kanske klara det för att vi ska fixa miljömålen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Transportarbetarens logga

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Plånbok med pengar

Här är årets nya löner

Avtal. Nu har halva 2024 gått och nästan alla Transports grupper har fått nya löner. Här är några av dem.

Omöjliga körtider pressar förare

Servicetrafik. Det är fortsatt stora problem med det nya bokningssystem som införts i Östergötland. Värst är de orealistiska körtiderna. Färdtjänstförare upplever att stressen hotar att knäcka dem – och offra säkerheten.

Kabinpersonalens klubbar
Lou Fermisson, ordförande på Transportklubben vid AAP, Danijel Kovacic, ordförande för Norwegians Transportklubb och Ekaterina Parenkova som håller i klubban på Eurowings kraftsamlar för att förbättra arbetsvillkoren för kabinpersonalen.

”Vi vill att företagen ska lyssna på oss”

Flyg. Höjd lön efter sänkningen under pandemin. Att företaget lyssnar på oss och behandlar oss rättvist. Bättre scheman och mindre helgjobb. Rätt till ob-­ersättning. Det är några av frågorna som de fackligt engagerade vid Transports nya kabinklubbar vill driva.

Flygplan som lyfter

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.