Transports avtalsråd 10 oktober 2022.
Close
Transports förbundsordförande Tommy Wreeth talade till ett 60-tal deltagare på Transports första av fyra avtalsråd.
Close
Avtalsrörelsen

Startskott för Transports avtalsförhandlingar

Avtal. Ett 60-tal förtroendevalda från hela landet samlades på ett hotell utanför Arlanda för Transports första avtalsråd. Avtalskrav för åkeri, terminal och bensin diskuterades.

Förbundsordförande Tommy Wreeth inledde det två dagar långa avtalsrådet med att säga att när han lyssnar runt är det många som säger att det här kommer att bli den krångligaste och svåraste avtalsrörelsen någonsin. Arbetsgivaren lyfter den höga inflationen som skäl till att hålla lönerna nere och löntagarna vill ha reallöneökningar.

– Det som hörs bland en klar majoritet av medlemmarna är att högsta prioritet är en rejäl löneökning utifrån världsläget med hög inflation och prisökningar och räntehöjningar. På så sätt är ju den högsta prioriteringen redan avgjord i kommande avtalsrörelse. Sen ska vi givetvis processa fram ytterligare krav på avtalsråden, sa Tommy Wreeth.

Avtalsrådet är det första av fyra och förtroendevalda inom avtalen för åkeri, terminal, bensin och garage samt bilvård fanns på plats i en fullsatt sal på ett hotell några kilometer från Arlanda.

– Det här med avtalsråd gör att fler förtroendevalda är med och kommer med idéer och förslag på yrkanden. Ni har med er tankar från era arbetsplatser och det är jättebra. Det gör att vi blir relevanta för alla yrkesgrupper och inte bara för dem som skriker högst.

Det är ännu för tidigt att sia om det blir korta eller långa avtal. Och vad de faktiskt kommer att innehålla.

– Ska vi tro på motparten har det här landet gått åt helvete de senaste 20 åren. Så det vi ska göra nu är att hålla i och mejsla fram avtalskrav precis som vanligt. Hur det sedan ser ut när vi kommer i skarpt läge får vi se då. Kanske att inflationen gett med sig och då bör vi ha ett gynnsammare utgångsläge, sa Tommy Wreeth.

Vad säger arbetsgivarna?

Med på avtalsrådet fanns även representanter från motparten, arbetsgivarsidan. På plats fanns Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen och Hanna Ahlsén, förhandlingschef motor och drivmedel på Transportföretagen. De berättade om hur de ser på kommande avtalsrörelser ur ett makroperspektiv med fokus på inflation, kris och krig.

– Inflationen är betydligt högre än normalt och det ger en helt ny verklighet för oss att förhandla i. Jag tycker att det finns en medvetenhet hos de fackliga företrädarna om vikten av att vara återhållsamma så att inte företagen tappar konkurrenskraft. Men jag förstår också att det är skitsvårt att förklara det för medlemmarna som får allt dyrare levnadsomkostnader, sa Marcus Dahlsten.

Svenskt Näringsliv med sina 49 organisationer har klarat av att samordna sig. Klart är att de ställer sig bakom industrimärket.

– Hur LO kommer att samordna sig vet jag inte. Och jag sticker inte under stol med att jag är irriterad över LO:s katastrofdåliga ingångsjobb inför den här avtalsrörelsen. Att ha två olika regelverk, ett för dem som skrivit på huvudavtalet och ett för dem som står utanför, är att krångla till det oerhört för framför allt små företag. De har nog med att följa och förstå ett regelverk, sa Marcus Dahlsten.

Transport är ett av fackförbunden som inte ingår i det nya huvudavtalet som trädde i kraft den 1 oktober.

– Att vi sa nej till huvudavtalet handlar inte om att vi är emot omställning. Men det ser lite olika ut för våra medlemsgrupper än vad det gör för till exempel IF Metall. Och för oss kostade huvudavtalet mer än det smakade. Men man ska aldrig säga aldrig. Vi kanske ändrar oss, sa Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Transportarbetarens logga

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.