Corona

Speditörer stoppar leveranser till ståljätten

Åkeri. Flera åkerier nekar att köra gods till Outokumpu i Avesta där förarna påtvingas en hälsokontroll av kunden. Transport anser att det saknas lagstöd för det och kräver att testerna stoppas omedelbart.

Sedan den 28 februari kräver Outokumpu att chaufförer svarar på frågor och gör ett laseravläst febertest hos väktaren på verket. Nekar föraren febertest så får gods inte lämnas. Motivet är att hålla coronaviruset utanför arbetsplatsen.

Schenker och DHL ska ha meddelat att deras chaufförer inte kan tvingas till medicinska tester. Däremot har andra åkerier börjat köra visst gods till stålverket i Dalarna.

– Vi menar att företagen som kör dit borde mbl-förhandla med oss först. Nu är det en tredje part som kräver det här av dem, vi tycker inte om det alls. Outokumpu har inte med våra medlemmar att göra. Om de vill göra febertester får de förhandla med IF Metall och testa sin egen personal, men det gör de inte, säger Kent Christensen, Transports ombudsman i Dalarna.

– Folkhälsomyndigheten säger att vi ska ta eget ansvar och är vi sjuka ska vi stanna hemma. Man litar på att de egna anställda tar det ansvaret, men man litar inte på att våra medlemmar gör det.

Martin Miljeteig är central ombudsman med ansvar för arbetsmiljöfrågor på Transport:

– Vi på Transport gör allt vi kan för att hjälpa till under den här krissituationen, men det råder inget undantagstillstånd i Sverige. Jag kan inte hitta någonting i svensk lag, kollektivavtal eller god sed på arbetsmarknaden som ger stöd till att kundföretag ska kunna tvinga chaufförer att tala om sin medicinska status eller förvägras göra sitt jobb.

Transportarbetaren söker Outokumpu för en kommentar. När tidningen Proffs frågar företaget varför chaufförer, men inte egen personal, testas svarar kommunikationsansvarige Jonas Nordlund:

– Vi har vidtagit många åtgärder för vår egen personal. Exempelvis reserestriktioner, vi träffas inte i grupper, hygienkrav och rutiner för inpassering.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Göran Lundgren:
    11 april, 2020

    De kan hämta godset på speditörens terminal efter godkänd läkarundersökning

  2. Inge:
    11 april, 2020

    Det är inte dom enda som gör det
    Speed logistiks Stockholm AB tar också
    Feber på Chaufförerna

Lästips:

Märke för huvudskyddsombud i Transport

”Skyddsombuden behöver fackligt stöd för sitt uppdrag”

Skyddsombud. I våras varnade Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig för ”falska skyddsombud som utses av arbetsgivare för att runda facket”. Nu ska Arbetsmiljöverket utreda åtgärder för att fler ska engagera sig som skyddsombud. Något krav på att ombuden ska tillhöra facket finns inte.

Arbete vid Postnord TPL i Ljungby. Obekväm arbetsställnig. Arkivbild.

”Falska skyddsombud används för att runda facket”

Arbetsmiljö. Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig varnar för falska skyddsombud. – Olagligt utsedda skyddsombud saknar juridiskt stöd och kan bidra till farligare arbetsmiljö. De används för att runda facket och slippa krav och åtgärder på våra arbetsplatser, säger han.

Transportarbetarens logga

Arbetsmiljöverket backar om skyddsombuden

Arbetsmiljö. Skyddsombud ska inte längre ha rätt att företräda enskilda individer. Den tolkningen i en intern rättslig utredning på Arbetsmiljöverket väckte hård kritik bland fackförbund och arbetsmiljöexperter. Nu backar Arbetsmiljöverket från sin kritiserade hållning.

Strejken på Tesla

Europeiska transportfack sluter upp i Tesla-konflikten

Konflikt. ”Konflikten med Tesla är inte bara en kamp om arbetsvillkoren för svenska arbetare utan också en avgörande kamp för rätten till kollektivavtal i stort”. Nu ger Europeiska Transportarbetarefederationen, som representerar 4 miljoner transportarbetare, sitt stöd till de svenska facken.

34,5 meters ekipage – nu är de här

Åkeri. Från och med i dag, den 1 december, får 34,5 meter långa lastbilar köra på vissa vägsträckor. Enligt Trafikverket det leda till minskade utsläpp.

Kontroller avslöjar utbrett fusk bland matbudsföretag

Matbud. Nio av tio kontrollerade företag som erbjuder matleveranser måste betala mer skatt. Skatteverkets riktade insats har upptäckt oredovisade intäkter, momsfusk och bristande bokföring – och utnyttjande av människor.

Här sugs fartyg in

Hamn. Kappelskärs hamn är först i landet med att använda automatisk förtöjning med vakuumplattor. Att fartygen förtöjs med jättelika sugproppar i stället för trossar ska göra arbetet säkrare och effektivare.

Ojämlik vägstandard orsak till olycksrisk

Trafik. Risken att dö i olyckor på vägarna är betydligt högre i skogslänen i norr än i södra delen av landet. Kvaliteten på vägarna har avgörande betydelse, visar en ny rapport.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Mörk trend i trafiken

Trafik. Dödsolyckorna på vägarna fortsätter att öka. Under årets nio första månader omkom 194 personer i trafiken, visar statistik från Transportstyrelsen. Även i november har antalet olyckor legat högt, flera med yrkesförare inblandande.

Lönebidrag och nystartsjobb – en fuskfabrik

Lönebidrag. En granskning av subventionerade anställningar som lönebidrag och nystartsjobb visar på flera brister. Arbetsförmedlingen har svårt att kontrollera löner på arbetsplatser utan kollektivavtal, och trots omfattande bidragsfusk döms knappt någon alls.

Populärt soundtrack stoppas i Teslabilar

Konflikt. Musikerförbundet ansluter sig till de fackförbund som, likt Transport, vidtar sympatiåtgärder för att stötta IF Metall i kampen för att förmå Tesla att teckna kollektivavtal med IF Metall.

Strejken på Tesla
Jimmy Åsberg den första blockaddagen i Södertälje, en av de fyra hamnar som togs ut i första blockadvågen. Foto: Lilly Hallberg

Brett stöd i Tesla-konflikt

Konflikt. Sympatiåtgärderna blir allt fler – 40 nordiska transportförbund står nu bakom IF Metall i konflikten om rätten till kollektivavtal. Från klockan 12 i dag gäller Transports utökade blockad mot Tesla i alla svenska hamnar.

”På en död planet finns inga jobb”

Klimat. Tjänstemannafacket Vision har som första fackförbund infört klimatombud – ett nytt fackligt uppdrag på landets arbetsplatser. Det går ut på att minska en verksamhets klimatavtryck och påverka arbetsgivaren att värna om miljön och minska utsläppen.

Granskning: Stora brister på yrkesvux lastbilsutbildningar

Utbildning. Dålig eller ingen träning på att köra lastbilsmonterad kran, truck och hjullastare. Ingen mörkerkörning. Listan på brister är lång när Skolinspektionen krävt åtgärder på 25 av 28 granskade lastbilsförarutbildningar inom yrkesvux.

Blockad mot Tesla en världsnyhet

Konflikt. Transports sympatikonflikt mot Tesla har inte gått obemärkt förbi. I hela världen rapporteras om beslutet att stoppa Elon Musks elbilar i de svenska hamnarna.

Utesluten SD-politiker utesluts från – SD

Politik. Transport har i svenska domstolar förgäves hävdat sin rätt att utesluta en lastbilschaufför sedan han valts in för Sverigedemokraterna i ett kommunfullmäktige. Nu utesluts han från SD efter att ha dömts för grovt rattfylleri.

Avtal 2023
Lastare vid SAS-plan på Arlanda. Foto9: Justina Öster

Nytt lönesystem i stora flygavtalet

Flyg. I Transport och Svenska Flygbranschens nya kollektivavtal öppnas det upp för lokalt förhandlade individuella löner. Det blir en ny utmaning för fackklubbarna att fördela potterna.