Vägtransportfokus 2021

Sökes: 50 000 lastbilschaufförer

Åkeri. Behovet av yrkesförare är skriande. Hur ska kompetensen säkras och hur ska samarbetet se ut? Det var frågan för dagen när fack, skolelever, politiker, lärare och branschorganisationer möttes på Elmia.

– Man blir glad av det som sägs, just det här med stolthet, sa Tommy Wreeth.

Transports förbundsordförande hade just hört föregående direktsända programpunkt.

Under rubriken Vägen till transportbranschen hade elever och lärare från Vreta utbildningscentrum, utanför Linköping, diskuterat pandemins påverkan – och hur det går att attrahera fler till yrket. När det gäller hur det ska gå till att få fler yrkesförare uttryckte Tommy Wreeth att fack och arbetsgivare delar uppfattning i hög grad. Och partsägda Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) är unikt i sammanhanget.

– Vi är överens om hur man ska attrahera folk till yrket, det är styrkan i det här. Politiskt finns det nog möjligheter, det gäller att se till att det blir verkstad också, sa Wreeth på ett senare seminarium.

Utmaningar

Två blivande yrkesförare, Victoria Johansson och Filippa Pihl, samt yrkesläraren Sandra Petersson diskuterade först vägen in i branschen. Alla tre kommer från Vreta utbildningscentrum.

Filippa och Victoria tar studenten om en vecka, efter tre år på fordons- och transportprogrammets yrkesförarutbildning. Båda har redan jobb, ska köra timmerbil respektive kranbil.

– Jag har alltid haft intresset för fordon och maskiner, och varit ute på vägarna. Som Filippa var inne på, det som lockar är utmaningarna, sa Victoria i direktsändning.

– Det är ditt eget arbete, du har ansvar. Ställs du inför problem får du lösa dem själv.

Båda ser det som viktigt med kvinnliga förebilder – och manliga. Men talade samtidigt om att bilden av en unken machokultur är förlegad. I alla fall i den verklighet de mött ute, under praktikperioderna. Då har det blivit tydligt att det behövs fler yrkesförare.

– Man känner sig verkligen välkomnad, sa Victoria.

Också deras ”fröken”, Sandra Petersson – utnämnd till årets yrkeslärare 2019 – talade om hur branschen förändrats. Mycket tack vare ett gemensamt arbete i branschen, bland annat med kvinnliga förebilder.

– Det är absolut jätteviktigt i en manligt dominerad bransch. I dag är vi många tjejer i utbildningen, och det ökar ständigt. I avgångsklasserna är det 40 procent, i årskurs 1 och 2 är det nära 50 procent, sa Sandra.

– Vi är på rätt väg, det har inte alltid sett ut så.

Sandra Petersson talade också om hinder för att utbilda nya chaufförer, de 50 000 yrkesförare som Tya talar om kommer att behövas inom en tioårsperiod.

– Dilemmat är för få utbildningsplatser. Vi har nästan dubbelt så många sökande som antal platser vid Vreta.

Och så fick hennes elever – som Sandra, också förarprövare, godkänt i flera behörigheter – motivera andra unga att söka transportutbildning.

Filippa Pihl:

– Möjligheterna. När du gått tre år på en transportlinje har du så många möjligheter. Praktiken, framför allt, ger möjlighet att se olika typer av åkerier och körningar, och vad du vill göra. När du gått tre år har du världens chans. Du går ut med så många behörigheter, som i princip ger dig möjlighet att välja och vraka!

Victoria Johansson:

– Vill du bara tillräckligt mycket kan du göra vad du vill. På en transportutbildning kan du välja. Du har alla möjligheterna!

Vägar in för fler

Framgångsrik kompetensförsörjning är ett långsiktigt samarbete mellan politiker, skolor, företag, fack och branschorganisationer.

På seminariet om kompetensförsörjning inledde Sigalit Slutbäck, vd på Tya, med att tala om uppdraget att säkra arbetsmiljöverket tillsammans med Tyas parter – skolor, 14 000 företag, och facket.

– Hela vår tanke är att vi vill skapa Sveriges bästa jobb.

Sigalit Slutbäck betonade att det gäller olika parametrar: Den lokala och den centrala. Lokalt handlar det om skolor, företag, lokalpolitiker och företrädare för arbetsmarknadens parter.

– Lastbilschaufför är ett väldigt socialt yrke, ett framtidsyrke, där det handlar om att ta eget ansvar, sa Slutbäck.

50 000 fattas

– Behovet är stabilt. Det är fortfarande 50 000 vi söker i transportsektorn, den som får samhället att rulla.

Tyas vd visade en film om att bygga stolthet i branschen. Yrkesförarens dag är ett sådant initiativ. I år kunde var och en filma en liten sekvens av sin vardag. Ett annat sätt är att via ambassadörer nå ut till unga.

– Vi vill visa fler unga hur det är att gå på transportprogrammet, sa Victoria Johansson, avgångselev och en av de unga ambassadörerna för Tya. De har bland annat skött Tyas Instagram.

– Det har varit jätteroligt. Vi använder sociala medier, som unga sitter och kollar mycket. Det är viktigt att ha ungdomar som visar upp branschen, och det gäller inte bara transportbranschen, för att andra ska våga ta steget och se att det går, sa Victoria.

Högt tryck

I dag finns det 91 skolor i landet som har transportutbildning. Antalet platser har ökat under senare år, men behovet har också vuxit. Allt fler söker till utbildningarna.

– 77,1 procent är i jobb när de gått ut skolan. Från dag ett. Anställningsbara. Unikt, om man tittar på utbildningar, sa Sigalit Slutbäck från Tya.

Men det finns problem, överlag väljer allt färre yrkeslinjer på gymnasiet:

– Vi är vinnarna bland förlorarna. Intagningen till gymnasiet, jämfört med högskoleprogrammen, är vikande överlag. Det är dåligt ur ett samhällsperspektiv. Det gäller alla yrkesprogram.

– För att lyckas få fler yrkesförare handlar det inte om en enmansshow. Det behövs att facket, arbetsmarknadens parter och skolorna samarbetar för att ge förutsättningar.
Transportprogrammet en av de dyraste utbildningarna.

– Att branschen gemensamt kravställer är nödvändigt. Och att alltid utgå från dem som jobbar i branschen!

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth fick frågan om vi verkligen har råd med svenska, välutbildade – och välbetalda chaufförer:

– Jag tycker nog att det finns politiskt möjligheter, gäller att se till att det blir verkstad också, svarade han.

–Vi är överens om hur man ska attrahera till yrket. Machostämpel kan bli lite problem, det som fortfarande finns hos en svans i åkeribranschen. Det gäller att tvätta bort den stämpeln.

Tommy Wreeth tog också upp att det var önskvärt med en något bättre löneutveckling i yrket. Ingångslönen är bra, men sedan blir trappan jämförelsevis plan.

– Det borde gå att utvecklas mer, både kompetens- och lönemässigt, efter ett par år i yrket, sa han.

Lärarbrist

Transports ordförande talade även om lärarbristen:

– Ett ställe att titta på är apl (arbetsplatsförlagd praktik), där finns instruktörer och handledare – ofta erfarna personer med kompetens som varit i branschen, och som kanske vill yrkesväxla. Där finns mycket duktigt folk. Sedan måste man komplettera med pedagogik.

För lärarbristen är stor, liksom bristen på förarprövare. Grunden för förändring är, enligt politikerna i panelen, att göra så att folk förstår behovet av transporter. Och få kommunerna att satsa på en utbildning som är dyr i jämförelse.

– Precis som Tya säger, det gäller att argumentera för skolchefen i kommunen att utbildningen är viktig. Ni har ändå visat en målinriktning som är imponerande, sa Anders Åkesson (C), förste vice ordförande i riksdagens trafikutskott.

Både Centerns Anders Åkesson och Thomas Morell (SD) tog upp att det behövs mer pengar.

– Vi måste stötta utbildningarna, det är livsviktigt att få in nya förare. Det spelar ingen roll om det är nyutbildade från gymnasiet eller karriärväxlare, sa Morell.

– Grunden är att det inte blir fler specialdesignade statsbidrag, utan generella. Ge dem som utbildar pengar, långsiktigt, sa Åkesson.

Lastbilskaptener

När seminariesäcken skulle knytas ihop tog moderatorn Stefan Fur upp ett nytt uttryck, ”lastbilskapten”, som Transports Tommy Wreeth myntat tidigare i samtalet. För i allt tal om förarlösa fordon glöms lätt bort att någon måste styra, även om det inte sker med händerna på ratten. Och inom åkeri kan kanske yrket i framtiden vara just lastbilskapten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Richard:
    18 maj, 2023

    Jag har lastbilskörkort men här i landet ändrar de inte på att ha nationalitet och allt så systemet fungerar inte om man vill jobba som lastbilschaufför

  2. Putte:
    22 juli, 2021

    Finns inte en chans att jag rekommenderar yrket till någon. Jag behöver inte ens säga ett knyst heller.
    Ser redan hur många unga direkt från transportgymnasiets värld krockar i ljusets hastighet med verkligheten när de väl sätter sin fot på åkerierna. De sticker fortare än f*n när de inser hur branschen faktiskt fungerar. De köper inte skiten som pågår på många ställen vilket är helt rätt inställning enligt mig.

    Problemet inom Transport är åkerierna (med regional variation). Det sitter allt möjligt folk på väldigt viktiga positioner som har oändlig förmåga att sänka ett helt åkeri. De saknar all kompetens och förmåga som krävs för yrket.

    Bristen som ständigt påtalas är fiktiv å det grövsta. 50 000??? Åkerierna lever i sin värld som tydligen lyder "äh det finns ratthållare överallt". Jasså gör det?
    Varför saknas flera stycken där jag jobbar så körningarna är omöjliga att upprätthålla utan olaglig övertid? Utan olaglig övertid skulle en eller flera bilar stå still och kunden stå helt utan livsviktiga produkter på mindre än två veckor (normalt ännu kortare tid än så). Snacka om att leka med elden, slutar flera nu så ryker kontrakten och åkeriet dånar rakt in i konkurs på nolltid.
    Jag + en till lär sluta innan 2021 är över. Men chaufförer växer ju på träd haha :)

  3. Anonym:
    8 juni, 2021

    Håller med tidigare inlägg. Arbetsförmedlingen har årligen spottad ut hundra, om inte tusentals lastbilschaufförer.

    Det råder ingen brist på chaufförer i detta land. Hade det varit en ansenlig brist så hade lönerna höjts kraftigt men så har fortfarande ännu inte skett.

    Kolla bland hantverkare. Där har de fackliga löner utspelat sin roll totalt. Där finns det utrymme till individuella lönesättningar. Något som behövs för att kunna rekrytera duktiga hantverkare.

    Blev erbjuden jobb som sophämtare hos det kommunala bolaget. 23200kr blev jag erbjuden i lön! Tackade givetvis nej. Fanns ett tiotal andra i kön att välja bland.

  4. Ulrika Andersson:
    7 juni, 2021

    Det finns tusentals arbetslösa med C och CE-kort men eftersom de inte haft råd med att upprätthålla YKB, ADR och lösa ut ett nytt förarkort pga den låga a-kassan så syns de inte.

    Jämför man med hur många som utbildats genom AF på bl.a. YA så ser man skillnaden i hur många som kostat i snitt 100.000 kr men som inte fått anställning utan sökt sig till andra jobb.
    Av de jag läste med hade 1 år efter utbildningen ca: hälften inte tillräckligt med timmar som chaufför och valde därför att byta yrkesområde.

    Åkerierna skriker efter folk men kräver 10 års regelbunden körning för att anställa.

Lästips:

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.