Södertälje Hamn backar inte – skyddsombudet avskedas

Hamn. Södertälje Hamn håller fast vid avskedet av kranföraren Patrick Hörstam, som också är facklig förtroendeman för Transport. Vid den lokala förhandlingen i fredags la bolaget fram nya anklagelser mot honom.

– Det finns inte saklig grund för avsked. Inte ens om det bolaget påstår skulle vara sant, säger Transports förhandlare Patrik Östbjerg, ombudsman i stuveriavdelning 1.

I Södertälje har Transport och arbetsgivaren länge tvistat om arbetsmiljön och hur riskbedömningar ska göras. Stämningen har gradvis försämrats och i egenskap av klubbordförande och skyddsombud hamnade Patrick Hörstam i skottgluggen.

I oktober varslades han om avsked. Han avkrävdes nycklar och annan personlig utrustning och skickades hem med omedelbar verkan.

Vid överläggningarna som följde anklagades han bland annat för arbetsvägran, illojalitet och för att ha uppmanat arbetskamrater att inte skriva upp sig för övertidsarbete. Enligt arbetsgivaren har han också brutit mot tystnadsplikten genom att läcka uppgifter som kommit fram vid rehabiliteringsmöten med andra anställda.

Patrick Hörstam tillbakavisar alla anklagelser. Han anser att han konsekvent har agerat som skyddsombud och facklig förtroendeman för sina arbetskamrater. Vid fredagens lokala förhandling tog Södertälje Hamn även upp det faktum att han jobbat i andra hamnar, efter att han blivit hemskickad och underrättad om det kommande avskedet. Illojalt, anser bolaget med hänvisning till att Patrick Hörstam fortfarande haft lön.

– Jag känner till minst sex personer som jobbat extra i andra hamnar. Ska företaget avskeda alla, undrar han.

Transportarbetaren har pratat med andra hamnarbetare. En av dem säger:

– Det här är iscensatt för att bli av med honom. Det mesta bolaget anför är fejk, rena påhitt. Visst, Patrick har varit besvärlig ibland. Men det är ju hans roll som facklig förtroendeman.

Kollegan reagerar starkt på flera av anklagelserna. En går ut på att Patrick Hörstam ska ha kört vårdslöst med en truck.

– Jag känner Patrick väl och har aldrig sett honom köra vårdslöst. Varken med truck eller i kranen. Han är ju skyddsombud själv. Dessutom kör han väldigt sällan truck.

Enligt kollegan är stämningen mycket dämpad i hamnen, efter avskedet:

– Många tystnar. Man vågar inte öppna truten, av rädsla för repressalier.

En annan hamnarbetare säger:

– Hamnen vill ha bort honom. Men de har ingenting på fötterna. Det man drar fram är lögner och hörsägen. Företagen kan inte ens ange tidpunkten när de här sakerna ska ha inträffat.

Den lokala förhandlingen avslutades i oenighet. Nu väntar central förhandling och eventuellt en process i Arbetsdomstolen.

Vilken anklagelse reagerar Patrick Hörstam själv mest över?

– Det är nog snacket om jag är orsaken till att folk sagt upp sig i hamnen. Men jag ser hela processen som en attack på facket. Jag har agerat som facklig förtroendeman.

Transportarbetaren har sökt Södertälje Hamns vd Robert Tingvall för en kommentar. Han har inte gått att nå. Samma sak med Patrik Rotkvist, operativ chef.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Gustaf Sahlin:
    7 december, 2019

    Jag hoppas Patrik får upprättelse
    Men oavsett hur det går i alla processer så kommer det bli en tuff strid både under och efter

    Jag är själv skyddsombud och upplever stundom liknande motgångar, för mig har det aldrig gått så här långt men jag har varit nära
    personligen tar jag hjälp av regionalt skyddsombud och ombudsmänn när det hättar

    Jag berörs av det jag läser här och hoppas Patrik känner att han har den uppbakning han behöver

    Slutligen vill jag bara säga att det är eldsjälar som Patrik som upprätthåller arbetarnas rättigheter och framförallt påverkar andra att våga säga ifrån

  2. Anders bergaeus:
    30 november, 2019

    Jag har haft äran att jobbat med Patrik i några år. Och få människor jag jobbat med har haft ett så högt risktänk . Jag körde oftast contcham/reachstacker eller var signalman ombord på fartyg när Patrik var kranförare.

    Min oro är som ny utbildad skyddsombud i göteborgs hamn. Vågar man vara skyddsombud. Känns som man har sin anställning som insats.

  3. Gunilla Hultberg:
    26 november, 2019

    Det är ju helt horribelt....viktigt för arbetsgivare att skilja på i vilken roll man agerar.

  4. Leif Eriksson:
    26 november, 2019

    Det är på tiden att ni visar lite muskler mot
    arbetsgivarna .

  5. Petri:
    25 november, 2019

    Det här är ju rent ut sagt åt helvete, hur kan en arbetsgivare agera så här?
    Jag ser framemot Arbetsdomstolen och deras syn på det hela.
    Hörstam, vet att jag inte ens behöver skriva det här men, stå på dig! Dom har inget att komma med och det kommer bli jävligt pinsamt för AG i domstolen, lycka till kompis!

Lästips:

Blyertsgubbar på ett rutat papper, en suddas ut med baksidan av en blyertspenna

Ny regel kan kosta honom allt

Lager & terminal. Efter fem år som inhyrd fick ”Josef” en tillsvidareanställning på Schenker. En månad senare blev han uppsagd på grund av arbetsbrist. Räkningarna hopar sig och nu riskerar han att kastas ut ur Sverige.

Patrick Hörstam i Norrköpings hamn

”Jag tål inte att folk behandlas illa”

Mötet. En eftermiddag i februari stannar 74 arbetare kvar i fikarummet i Norrköpings hamn. Den viktigaste punkten: Att välja Patrick Hörstam till ordförande.

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.