Utanför Teslas verkstad i Umeå hänger banderollen med budskapet: ”Tack, det är bra”. Foto: John Antonsson
Close
Utanför Teslas verkstad i Umeå hänger banderollen med budskapet: ”Tack, det är bra”.
Close
Tema: Konfliktvapnet

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

En majoritet i riksdagen anser att fackens makt borde begränsas, men de vill helst att facken själva kommer överens med arbetsgivarna om det.

Sedan Teslakonflikten började har flera fackförbund vidtagit sympatiåtgärder. Transport har stoppat sophämtning och hantering av Teslabilar. Seko har stoppat brevutdelning till Teslas verkstäder. IF Metall har blockerat tillverkning av Teslakomponenter och reparationer på en verkstad. Åtgärderna har lett till att även företag som inte är Tesla drabbats. Det är just detta som kritiken handlar om.

Lise-Lotte Argulander. Foto: Företagarna
Lise-Lotte Argulander. Foto: Företagarna

Organisationen Företagarna vill införa nya regler för arbetsmarknadskonflikter. Lise-Lotte Argulander, arbetsrättsexpert på Företagarna, uttrycker sin oro:

– Det vi ser är att en del fackliga organisationer är lite för snabba på hanen och hotar med stridsåtgärder tidigt i processen. Det gör att mindre företag blir rädda.

Reglera stridsåtgärder

Hon föreslår en proportionalitetsprincip i medbestämmandelagen som ska reglera när stridsåtgärder får användas.

– Det finns redan undantag som säger att man inte får vidta stridsåtgärder om det bara är ägaren och dennes familj som arbetar på arbetsplatsen. Det skulle kunna utökas till att även gälla företag med färre än tio anställda.

Argulander betonar att hon inte har några synpunkter på vad Tesla gör, men hon anser att små företag inte ska tvingas teckna avtal.

– Alla stridsåtgärder skadar företagen på något sätt.

Hon tar ett exempel:

– Ett elektrikerföretag som bygger laddinfrastruktur fick besök av facket, som hotade med att stoppa byggen om de tog jobb för Tesla. Företaget har redan kollektivavtal, och att inte jobba för Tesla innebär ett tapp på flera miljoner kronor.

Lise-Lotte Argulander och Företagarna verkar ha ett brett stöd för att förändringar behövs. Tidöpartierna och Centerpartiet är eniga om att dagens regler skapar problem. Än så länge verkar dock inget av partierna vilja lägga fram ett konkret förslag. Sverigedemokraterna anser att om ingen lösning nås kan politiken behöva ingripa. Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill inte ändra i konflikträtten.

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich
Illustration: Ingrid Fröhlich

”Inte intresserade”

Transports avtalssekreterare Peter Winstén avfärdar påståendet om att parterna tittar på förändrad strejkrätt.

Man med rakat huvud sitter i kontorsrum
Peter Winstén. Foto: Pernilla Ahlsén

– Nej, som jag ser det förs inga sådana diskussioner. Vi har redan försämrat strejkrätten en gång, efter konflikten i Göteborgs hamn. Det var negativt för oss, och vi är inte intresserade av ytterligare inskränkningar, säger Peter Winstén.

Winstén framhåller att Transport och de andra förbunden är sparsamma med sympatiåtgärder.

– Vi behöver möjligheten att ta till sympatiåtgärder för att hjälpa svagare grupper på arbetsmarknaden. Vi i Transport har en stark konfliktstyrka men tar alltid ansvar.

Han menar att utan konfliktvapnet hotas hela den svenska lönesättningsmodellen.

– Ska det vara upp till arbetsgivarna att ensidigt sätta vilka löner de vill? Om vi inte kan ta konflikt för att få kollektivavtal kan arbetsgivarna sätta hur låga löner de vill.

Vissa begränsningar

I våra grannländer finns vissa begränsningar för fackens möjlighet att vidta sympatiåtgärder. Juristen Erik Grahn, som skrivit rapporten Sympatiåtgärder för tankesmedjan Arena, konstaterar att många av de sympatiåtgärder som vidtagits i Teslakonflikten ändå hade varit lagliga i andra länder.

– De nordiska länderna skiljer sig åt på många sätt. Men Sverige utmärker sig genom att det enda kravet för att en sympatiåtgärd ska vara laglig är att huvudkonflikten är laglig.

Han beskriver olika regler i grannländerna. Norge och Danmark har lagar och regler som förbjuder oproportionerliga sympatiåtgärder. I Finland har högerregeringen nyligen skärpt lagen. Men det återstår att se hur domstolar tolkar den.

– Det handlar inte om att förbjuda möjligheten att tvinga fram kollektivavtal i något av våra grannländer. I den danska och norska modellen är det fortfarande meningen att facken ska ha rätt att skada arbetsgivaren i en konflikt. Det är inte där proportionalitetsbegränsningarna ligger. Däremot kan man i dansk praxis se att mindre arbetsgivare möjligen fått ett visst skydd från sympatiaktioner, säger Erik Grahn.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Ytterligare taxichaufförer får ersättning

Arbetsrätt. Svenska Transportarbetareförbundet vann en seger i AD i målen mot Telepass tidigare i maj. Fler ärenden pausades i väntan på domen. Nu har fler taxiförare fått sin uteblivna övertidsersättning betald.

Bil med taxiskylt

Fler taxiförare behöver fackets ok för arbetstillstånd

Migration. Lönekravet har höjts igen för arbetskraftsinvandrare. Och yttrande från relevant fackförbund krävs för att få arbetstillstånd. För Transport handlar det i dag i hög grad om taxichaufförer.

Den svenska modellen: stabil organisationsgrad

Rapport. LO-facken har fortsatt färre medlemmar än före pandemin. Men organisationsgraden är stabil. Och sett till hela arbetskraften ökade antalet yrkesaktiva fackmedlemmar 2024.

Adhd i arbetslivet
”Det är bra om cheferna har lite extra koll på oss med diagnos så att vi inte kör på för hårt och går in i väggen”, säger Cindy Wannberg. Foto: Justina Öster

”Våga be om hjälp, fråga och säg ifrån”

Drömjobbet. Många VET vad adhd är, men FÖRSTÅR ändå inte vad det är. Man känner sig ensam och annorlunda, men vill man något ska man jobba för det, tycker Cindy Wannberg. Själv kämpade hon hårt för att uppnå sin dröm – att köra lastbil.

”Struktur, tydlighet och rutiner viktiga vid adhd”

Arbetsliv. Alla med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som adhd, add och autism är olika. Därför är generella råd svåra. Men. Struktur, tydlighet och rutiner är viktiga ledord på jobbet för arbetsgivare som månar om sin personal, betonar personalkonsulten Linnéa Sandvik.

Snabbkoll
Illustration: Mattias Käll

Så mycket får du som jobbar i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men för vissa andra blir det arbete. Så mycket tjänar transportarbetarna som jobbar när andra dansar runt stången.

Slamsugning
Martin Eriksson spolar ren den nya slambehållaren i källaren på en fastighet. Varmt vatten löser fett bättre än kallt, tipsar han fastighetsägare.

Så sparar du kroppen

Arbetsmiljö. – Ser man en sådan här installation blir man varm i hela själen! Så säger sug- och spolbilsföraren Martin Eriksson. Annat var det förr.

Kultur
Många har en sorts ekonomiskt konto-tänkande, som ifall vi sätter in ”god” konsumtion som jeans i ekologisk bomull på vårt konto så kan vi göra uttag för mer miljöförstörande köp och handlingar. Men så fungerar det inte, menar Nina Wormbs.

Vilka är dina ursäkter?

Miljötänk. Vi vet så mycket om klimatkrisen, ändå lever vi på som förut. Vilka är dina ursäkter för att inte leva mer hållbart?

Ensamhet på jobbet
Sebastian Pöldre, Johanna Söderlund och Filip Pihl är vana vid att man ger varandra ett handtag när det behövs.

Hjälpsamhet bidrar till gemenskap

Arbetsmiljö. Ensamhet är lika skadligt för hälsan som rökning, visar forskning. Sociala aktiviteter på arbetsplatsen kan förebygga det. På Telge återvinning åker man och fiskar tillsammans bland annat. – Vet man att man är saknad när man inte kommer till jobbet, då vet man att man är behövd och då trivs man, säger vd Vesa Hiltula.

Svarta pengar
Börje Jönsson åkeri, Stay fresh och Thomas betong AB har försett Skatteverket med underlag som visar att ”Peters” företag borde ha betalat löner i Sverige. Foto: Shutterstock

Välkommen till ”Scam trans”!

Åkeri. Ett företag som hyrt ut personal till Börje Jönsson åkeri, Stay fresh och Thomas betong hade hängavtal, men valde ändå att låta pengarna runda ett bosniskt företag och betala svart. Grundaren av Scan trans d.o.o. tycker att Skatteverket behandlat honom ”skitigt”.