Ledare

Snacka om kalldusch …

Ledare. Torsdagen den 3 december 2020. Dagen då IF Metall och Kommunal manifesterade LO:s oförmåga att hålla samman.

De flesta vet vid det här laget att ett enigt LO först sa nej till försämringar av lagen om anställningsskydd (las). Sedan gick Kommunal och IF Metall bakom ryggen på de övriga förbunden och fortsatte förhandla med Svenskt Näringsliv på egen hand.

Transport fick beskedet om en uppgörelse samtidigt som man satt i avtalsförhandlingar. På Transports kravlista fanns åtgärder som var tänkta att skapa tryggare jobb.

En sådan ”seger” hade vunnits i uppgörelsen för åkeri och terminal. Transport fick igenom regler som säger att det ska räcka med 18 månaders visstidsanställning för att få fast jobb. I dag säger lagen 24 månader.

I las-uppgörelsen sålde Kommunal och IF Metall bort viktiga delar av anställningstryggheten. Men man fick tolv månader för visstidarna. Tolv i stället för 18 som Transport slagits för.

Snacka om kalldusch. Det Transport vann kan i värsta fall visa sig vara en försämring, jämfört med lagändringen som kommer.

Men det värsta är att de två elefanterna i LO-familjen splittrar LO i ett läge där arbetsgivarna är mer enade än någonsin.

Tydligast syns i det avtalsrörelserna. De olika förbunden i arbetsgivarlägret har bestämt att ingen enda liten yrkesgrupp ska ha en spänn mer än avtalsrörelsens så kallade märke. Det spelar ingen roll om jobben för en viss yrkesgrupp har blivit stressigare, kräver mer kompetens eller av historiska skäl hamnat i bakvatten när det gäller lönerna.

Ingen ska ha mer än märket!

Lars Calmfors är en ledande ekonom som nu ser åratal av låga löneökningar som ett problem för Sverige. Det dämpar efterfrågan och försämrar möjligheten att styra arbetskraft dit behoven är störst.

I många år har åkeriföretagen beskrivit bristen på lastbilschaufförer som branschens allvarligaste problem. Lösningen är enkel. Låt lönerna stiga och se till att arbetsvillkoren förbättras.

Fast då kan man inte som åkare och speditör stå surrad vid Svenskt Näringslivs mast.

I mer än 20 år har den krympande industrisektorn varit lönepolis för hela arbetsmarknaden. Varför ska branscher som skriker efter arbetskraft inte kunna erbjuda bättre villkor – utan att Svenskt Näringsliv omedelbart kräver avräkning för varje promille på löneutrymmet?

Som det är nu avstår många LO-arbetare från produktivitetsvinster som företagen gjort. En del av de pengarna hamnar i ägarnas fickor eller blir till vd-bonusar.

Resten går till tjänstemännen. Varje procentenhet som LO-arbetarna avstått har tjänstemännen kapat åt sig som extra lönepåslag. Kanske påskyndar Kommunals och IF Metalls agerande en facklig omorientering i synen på märket.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Alexandra Einerstam. Foto: Kamilla Kvarntorp

Hon vill skriva om sin egen generation

Skrivlust. Arbetare i 40- och 50-årsåldern behöver någon att identifiera sig med. Det tycker Alexandra Einerstam, som gick LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Nu vill hon skriva om sin egen generations vardag.

Anneli Jordahl. Foto: Kajsa Göransson

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Lily Hallberg

Se åt vänster först!

Ledare. Mansplaining. Smaka på ordet. ”Man” ihopbakad med engelskans ”explain” (förklara) – nytt ord, gammal företeelse. Är övertygad om att vi alla någon gång känt oss drabbade, oavsett kön: Någon förklarar något på ett nedlåtande och drygt vis, i en kombination av övertro på sin egen kunskap och ointresse för den andras.

Bländande ljus ett arbetsmiljöproblem

Insändare. Ta bort alla bländande ljus i transportbranschen och bli mer effektiv! Forskning visar att man blir trött och stressad av felriktad arbetsbelysning och bländande ljuskällor.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Räddad av världens uslaste lastbil

Arbetsmiljö. Vilken är den viktigaste komponenten i en lastbil? Hjulen, flaket/vändskivan? Eller motorn, växellådan och hytten? Javisst, de är viktiga annars lär inte bilen funka. Men det allra viktigaste? Jo så klart förarstolen!

Follow the money

Kriminalitet. Jag är varken jurist eller psykolog, sannerligen inte. Men jag kan se en poäng med strängare straff för grov kriminalitet.

Älskade jävla väg

På väg. Det började med Bob Dylan. Hans nasalt gnälliga sång lockade mig ändå som tonåring till att längta ut på vägarna. Inte minst för alla hans besjungna erövringar. Som i ”Girl from the north country”.

Se åt vänster först!

Ledare. Mansplaining. Smaka på ordet. ”Man” ihopbakad med engelskans ”explain” (förklara) – nytt ord, gammal företeelse. Är övertygad om att vi alla någon gång känt oss drabbade, oavsett kön: Någon förklarar något på ett nedlåtande och drygt vis, i en kombination av övertro på sin egen kunskap och ointresse för den andras.

Vi riskerar att få en hård käftsmäll

Ordförandeord. Transportare, vi riskerar att ha en käftsmäll på Sveriges arbetare på ingång. Jag pratar så klart om den nya arbetsrätten, försämringarna i LAS med mera.

Fel bygga lönepolitik på orättvisor

Debatt. I år firar jag 60 år med Transportarbetareförbundet. För att vara lite internationell, det har runnit rätt mycket vatten under broarna över Seine.

Afghanistan – vilja och vanmakt

Ledare. Bilderna från Kabuls flygplats träffar som slag mot hjärtat. Desperata människor som klamrar sig fast utanpå plan som lyfter, de sista dödsdömda försöken ut från ett land i talibaners makt. Bilderna påminner om fiktion i film.

Ett helsike för den som ska kontrollera

Ordförandeord. Efter en lång skön sommar känns det spännande att öppna datorn och friska upp minnet med vad som är på gång i höst. Det blir mycket att ta tag i.

Fortsatt instabilt politiskt läge

Debatt. Vi kan inte motivera våra medlemmar att vare sig rösta eller bli medlemmar i ett parti som inte värnar den svenska modellen, skriver ombudsmännen från Transports avdelning 6 Värmland.

Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

Kräv att vi ska få använda toaletten!

Insändare. Det är ingen hemlighet att gigekonomins företag, som Foodora, inte tar hänsyn till arbetarnas rättigheter och säkerhet. Förutom usla arbetsvillkor, mycket låga löner och osäker arbetsplats, måste vi också utstå omänskligt bemötande av restaurangerna.