Slaget om hamnarna
Close
Ökad lastbilstrafik blir resultatet när oljehamnarna läggs ner och Stockholms containerhamn flyttar söderut.
Close

Slaget om hamnarna

Hamn. Om bara 18 månader flyttas Stockholms containerhamn till Norvik, sex mil söderut. Samtidigt vill politikerna lägga ner Stockholms båda oljehamnar. Tvärtemot alla politiska visioner kommer flyttkarusellen att leda till ökad lastbilstrafik.

Karta
Grafik: Christina Ahlund

I branten ner mot vattnet sticker oljecisternerna upp som stora svampar ur jorden. Här, vid Bergs oljedepå, utkämpar Nacka kommun och Circle K en bitter strid om marken.

Det är samma sorts kamp som förs på många andra håll i Sverige. Politiker av olika partifärger vill få bort hamnmagasin, tunga maskiner, buller och i stället bygga bostäder på kajerna.

På andra sidan viken, bara några kilometer från Bergs oljedepå, ligger Louddens oljehamn, med OKQ8 och Preem som hyresgäster. De är redan uppsagda. Om 15 månader ska verksamheten avvecklas. Eller skulle. Största kunden, OKQ8, har begärt uppskov.

– Det är korkat att lägga ner Loudden. Försvinner även Bergs oljehamn blir det katastrof. Vem vill ha massor av fler tankbilar på vägarna? Jag fattar inte hur politikerna tänker. Fast jag är ju bara hamnarbetare.

Hamnarbetare Mikael Arnewing tror att politikerna kommer att ångra sig den dag Stockholms båda oljehamnar är nedlagda. Foto: Jan Lindkvist

Mikael Arnewing ler försiktigt. Han är anställd i Stockholms Hamnar, klubbordförande för Transport och sitter i bolagsstyrelsen.

Genom åren har Arnewing noga följt turerna när Stockholms hamnkarta ska ritas om. Han anser att Louddens öde beseglades redan för 30 år sedan. Genom en tankbilsolycka vid Norrtull.

Under åren som följde växte kritiken mot tankbilarna som rullade förbi Östermalm. 1998 togs beslutet att lägga ner Loudden och i stället satsa på bostäder. När rivningen och saneringen är klar ska området ingå i den nya stadsdelen, Norra Djurgårdsstaden.

Avvecklingen sköts upp i omgångar, men den 31 december 2019 var det stopp. Då ska OKQ8, Preem och de andra aktörerna ha lämnat området.

Historisk har det funnits flera oljedepåer vid inseglingen mot Stockholm, men de har lagts ner en efter en. I dag finns bara två kvar.

I Berg har Nacka kommun jobbat i flera år för att sparka ut Circle K, som driver depån. Kommunens mål var ursprungligen att få bort oljebolaget till den 31 december 2018, det vill säga om tre månader. Fast Circle K sprattlar emot och har vunnit en viktig rond i domstol.

Vad händer om båda oljehamnarna läggs ner inom ett par år? Stockholm är en av de snabbast växande regionerna i Europa. Varifrån ska drivmedlet till alla bilar komma?

Frågan har stötts och blötts – utan att politiker, oljebolag och myndigheter kunnat enas om en lösning.

Södertälje hamn pekas ut som ett alternativ. Här finns en oljedepå, men det skulle innebära en fem mil längre resa – tur och retur – jämfört med Loudden eller Bergs oljedepå. I en prognos bedömdes Södertäljealternativet skapa 70 000–80 000 tankbilstransporter varje år.

I ett annat scenario beräknas tankbilsfrakterna öka med uppåt 250 procent i regionen – tvärtemot alla politiska krav på färre tunga transporter. Riskökningen bedöms bli i samma storleksordning, när tankbilar ska ut i den infarktliknande Stockholmstrafiken.

I kalkylerna finns också en helt ny oljedepå, någonstans norr om Stockholm. Ett sådant bygge kostnadsberäknas till minst 300 miljoner kronor och skulle minska de tillkommande tankbilstransporterna rejält.

Men någon ny depå är inte på gång. Inte ens på ritpapperet.

Hur tänker oljebolagen? Varifrån ska de köra bränslet till Stockholm den dag depåerna är borta?

Andrea Haag är direktör för ”hållbarhet och nätverk” på OKQ8:

– Som det ser ut nu har vi inlett en dialog med Stockholms stad om uppskov. Vi är för bostäder på Loudden, på sikt. Men vi är också för en ordnad omställning.

År 2025 är Förbifart Stockholm klar och då kan förutsättningarna vara annorlunda.

– Dessutom ska länsstyrelsen utreda regionens bränsleförsörjning. Trygg bränsleförsörjning är ett riksintresse. Ett par års fortsatt drift på Loudden vore att föredra.

Den dag OKQ8 lämnar Loudden, vilka depåer är då aktuella? Södertälje?

– Vår struktur är anpassad för Loudden. I dagsläget är inte Södertäljedepån och hamnen anpassad för att kunna hantera vår typ av fartyg. Det finns heller inte de miljötillstånd som skulle krävas.

I Berg fortsätter slaget om oljehamnen i domstol. När kommunen sagt upp tomträttsavtalet startade oljebolaget två olika processer. Circle K hävdade dels att avtalet sagts upp fel sätt, dels att kommunen saknar grund för uppsägningen.

Bolaget förlorade tvisten om själva uppsägningsproceduren. Men i Mark- och miljödomstolen blev det seger. Rätten kom fram till att Nacka kommun inte hade tillräckliga skäl för att häva kontraktet.

Kommunen har överklagat och i november ska frågan prövas i Mark- och miljööverdomstolen.

Håkan Svanberg, talesperson på Circle K, säger:

– Vi förstår mycket väl att det behövs bostäder i Stockholmsregionen. Men drivmedel är också ett samhällsintresse. Regeringen har uttryckt stor oro för energiförsörjningen och gav länsstyrelsen i uppdrag att utreda frågan.

– I regeringsuppdraget står det: ”En väl fungerande drivmedelsförsörjning i Stockholmsområdet är inte bara av regional betydelse utan även av nationell betydelse”. Vår uppfattning är att Bergs oljedepå behövs för att klara den framtida försörjningen.

Circle K vann i Mark- och miljödomstolen, vad händer om det blir förlust i nästa instans?

– I så fall är vi i beredda att gå hela vägen, med överklagan till Högsta domstolen. Skulle vi förlora och Bergs oljedepå läggs ner blir det distribution ändå. Fast de närmaste orterna blir Gävle, Norrköping och Västerås. Det kommer att påverka tillförlitligheten i leveranserna.

Flera bedömare pekar på Södertälje. Är det ett alternativ?

– Lite går att ta därifrån, men för större mängder måste depån byggas ut. Tillstånd för att bygga ut tankkapaciteten i Södertälje saknas och utfasningen av flytande drivmedel gör att oljebolagen inte är beredda att ta den sortens investeringar.

– Bolagen har tydligt uttalat att man kommer att gå till ställen där man redan har depåkapacitet. För vår del är det Gävle och Norrköping. OKQ8 finns i Västerås. Mälaren är en dricksvattentäkt för två, tre miljoner människor, där kommer tankbåttrafikens i så fall att öka kraftigt.

Vad tycker Circle K är en rimlig lösning för energiförsörjningen?

– På Loudden kan det, efter en avveckling av depån, byggas cirka 10 000 bostäder. Vid Bergs gård ungefär 2 000. Jag säger: bygg på Loudden då, och behåll Bergs oljedepå. Så klarar vi både bostadsbehovet och försörjningen av drivmedel. Oljebolagen samarbetar redan och vi har kapacitet på Bergs att ta över volymerna från Loudden.

I en grå barack vid Frihamnen förbereder sig hamnarbetare Mikael Arnewing för ett nytt jourpass. Han ingår i en liten servicegrupp som förtöjer fartyg och rycker ut – dygnet runt – om det uppstår problem.

Han skakar på huvudet åt bristen på framförhållning när Stockholms hamnkarta ska ritas om:

– Sjöfarten är mer miljövänlig än lastbil. Tankfartygen har dubbelbotten och ingen båt har gått på grund sedan Dackefejden. Politikerna pratar om att mer gods ska gå på sjön, jag tror att de kommer att ångra sig.

Oklart hur Stockholm ska lösa bränsleförsörjningen

Bergs oljehamn i Nacka
Bergs oljehamn byggdes 1958. Efter det har bostäderna krupit allt närmare. Nu vill politikerna i Nacka få bort oljedepån. Foto: Nacka kommun

Hamn. Om några år väntas Storstockholm ha tre miljoner invånare. Hur ska de få drivmedel? Frågan oroar även försvaret och statliga myndigheter.

I februari 2018 gav regeringen länsstyrelsen i uppdrag att utreda Stockholms drivmedelsförsörjning. Då hade även försvarsmakten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) reagerat över att huvudstaden var på god väg att skrota cisterner och stora bergrum, som är en del av landets beredskapslagring av bränslen.

Länsstyrelsen ska lämna sin rapport till regeringen senast den 13 december 2019. I praktiken ett par veckor innan oljebolagen skulle ha lämnat Loudden, enligt de ursprungliga planerna.

Staffan Forsell är projektledare på länsstyrelsen i Stockholm och håller i utredningen:

– Det finns ingen riktigt bra lösning på problemet och tidplanen går inte ihop. I Sverige är det oljebolagen som har ansvar för beredskapslagringen och det är bolagen som ska hitta nya lösningar för att tillgodose konsumenterna.

– Hittills har intresset varit svalt, kan man väl säga. Den enda aktör som flyttat från Loudden är ST1, som nu finns i Södertälje. Södertälje hamn har på eget initiativ sökt och fått nya utökade miljötillstånd, men ingen kan tvinga oljebolagen dit.

Staffan Forsell konstaterar att de stora oljebolagen har egen kapacitet i Norrköping, Västerås och Gävle. Mycket talar för att stockholmarnas drivmedel kommer att tas därifrån – om Loudden och Bergs oljedepå avvecklas.

– Jag vill inte spekulera i det. Totalförsvaret kom in sent i processen och det komplicerar frågan. Samtidigt förstår vi kommunerna, som har ett stort behov av nya bostäder. I de här fallen handlar det om många bostäder, det måste länsstyrelsen beakta i det långsiktiga perspektivet.

– Vår ingång i det här har i alla fall varit att vi behöver en ny struktur för bränsleförsörjningen innan den gamla kan tas bort.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Husen i Gamla stan är k-märkta, vilket innebär att man inte får ändra särskilt mycket. För Rabbes och Pierres del innebär det att de får släpa sopsäckar och kärl långa sträckor där sopbilen inte kommer fram. Foto: John Antonsson

Stolta sopgubbar i Gamla stan

Miljöarbetare. Soprum i svårtillgängliga källarvalv, ojämna kullerstenar och trånga gränder. Transportarbetaren följde med Pierre Yudego och Rabbe Collmar när de hämtade sopor en tidig morgon i Stockholms Gamla stan.

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Solidaritet, kamrater, solidaritet

Ordförandeord. Det var inte så här jag hade tänkt att maj 2022 skulle vara. Planen var att planera inför Transports kongress 2022, driva förbundets frågor i valrörelsen och som inledning på valrörelsen ta en tur till Almedalsveckan nu när pandemin lugnat ner sig.

Snabbkoll
Snabbkollen – Nyanställd

Första jobbet: Tänk på det här!

Arbetsliv. Har du tagit studenten och ska börja jobba i sommar? Eller går du i gymnasiet och ska sommarjobba för första gången? Då har du säkert många funderingar. Här är några tips som är bra att ha i bakhuvudet.

Transports ungdomsforum
Anna Fröberg, Tobias Bergqvist, Marko Markovic och Reber Omar deltog på förbundets ungdomsforum på Bommersvik. Foto: Kristina Sjöberg

Tre dagar med facket i fokus

Fackligt. Efter två år av restriktioner och inställda fysiska möten kunde ett 30-tal unga transportare i början av maj mötas på kursgården Bommersvik. I dagarna tre diskuteras fackliga frågor blandat med föreläsningar och paneldebatt.

I frågan om övervakning var panelen inte helt överens, de flesta höll upp rött kort. Luf var det enda ungdomsförbundet som enbart visade grönt kort. I panelen från vänster: John Granqvist, Muf, Erik Berg, Luf, Stefan Sarmes, KDU, Oscar Berggren, Cuf, Ava Rudberg, Ung Vänster, och Lisa Nåbo, SSU. Foto: Kristina Sjöberg

Rött kort för övervakning…

Politik. Ungdomsforums andra dag gästades av representanter från Moderaternas, Liberalernas, Kristdemokraternas, Centerns, Vänsterpartiets och Socialdemokraternas ungdomsförbund.

Morgan Finnsiö. Foto: David Lagerlöf/Expo

Expo om SD:s framväxt i Sverige

Politik. Transport har en tydlig hållning mot Sverigedemokraterna. På Ungdomsforum fanns Morgan Finnsiö från Expo på plats för att berätta om ytterhögern, arbetarrörelsen och Sverigedemokraternas framväxt.

Kultur
Dimmornas bro (Waterloo Bridge) med Vivien Leigh och Robert Taylor från 1940. Foto: Mary Evans/AF Archive / TT Nyhetsbyrån

Det våras för nostalgin

Trendig känsla. Från medicinsk diagnos till varma känslor inför anblicken av försvunna glassar på GB:s karta eller Putins dödliga fantasier om ett förlorat imperium. Nostalgi tar sig många uttryck. Under långa perioder ett hånat känslouttryck. Men det verkar våras för nostalgin igen.

Fackligt arbete
Jouni Illikainen hade arbetsskor med stålhätta, men klämde sig ändå så illa att han fick åtta frakturer. Fem på ena foten och tre på den andra. Ena stortån var helt av. Foto: Pernilla Ahlsén

Fotskada blev startskottet för ny fackklubb

Åkeri. Lastbilsföraren Jouni Illikainen krossade sina fötter när han lastade varor hos en kund. Två månader tidigare hade han påtalat riskerna i arbetsmomentet för cheferna, men ingen lyssnade. Nu har han och kollegan Nicklas Vilhelmsson på Götene Kyltransporter startat en fackklubb och blivit skyddsombud för att förhindra olyckor i framtiden.

Transportarbetaren testar
Transportarbetaren testade sex termosar för att se hur de klarade att hålla värmen under en hel arbetsdag. Foto: Pernilla Ahlsén

Dyraste termosen inte alltid bäst

Test. En bra termos är ett måste för dig som vill ha med dig varm dryck på jobbet. Men vilken ska man välja? Är en dyrare termos nödvändigtvis bättre? Nej, inte alltid, visar vårt termostest. Här guidar vi dig till den bästa termosen utifrån dina behov.

Respekttrappan
Respekttrappan. Illustration: Mattias Käll

Sju steg mot en schystare arbetsplats

Arbetsmiljö. Har ni fördomar på jobbet? Är ni arbetskamrater schysta mot varandra? Det kan alltid bli bättre. Med Respekttrappan är tanken att ni ska ta sju steg mot en mer inkluderande arbetsplats.

Olivera Pobra. Foto: Lilly Hallberg

Det ska inte vara valfritt att följa värdegrunden på arbetsplatsen

Regionala skyddsombudet. Olivera Pobra är regionalt skyddsombud på Stockholmsavdelningen. Hon kan tänka sig att arbeta med ett verktyg som Respekttrappan. Och tycker att det är självklart att alla ska delta i sådana aktiviteter om de erbjuds på jobbet.

Respektfullt bemötande och diskrimineringsfrågor ingår som en del i Byas introduktionsutbildning för blivande väktare. Foto: Bya

”Syna fördomar genom att prata om dem”

Bya. Bevakningsbranschen ska förmedla trygghet, därför är det extra viktigt med ett respektfullt och likvärdigt bemötande. Det framhåller Ronny Fredriksson, chef för arbetsmiljöenheten på Bya, Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Gustaf Järsberg

”Vi använder redan olika modeller i arbetsmiljöarbetet”

Transport. När medlemmar hör av sig till sin avdelning eller sina skyddsombud är arbetsmiljöproblemet ofta redan stort och infekterat. Gustaf Järsberg är central arbetsmiljösamordnare på Transport och berättar att det finns flera modeller att ta till hjälp.

Kriget i Ukraina
Hryhorij Varunok är chaufför och hjälper till att lasta ur en minivan med förnödenheter från Frankrike. Foto: Tadeusz Rawa

Chaufförerna krigets tysta hjältar

Hjälparbetare. De är de tysta hjältarna i krigets Ukraina. Chaufförer som kör lastbilar, bussar, minivans och personbilar. De ser till att humanitär hjälp kommer fram till krigsdrabbade områden och att flyende människor kan ta sig därifrån. Journalisten Tadeusz Rawa har för Transportarbetaren träffat några av dem.