Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

I måndags kväll besökts två väktare i en källare i Rinkeby i nordvästra Stockholm, när de bevakade ett flerbostadshus. En av dem träffades i båda benen och fick föras till sjukhus.

Några väktarbolag valde att stoppa arbetet direkt efter skjutningen och i tisdags införde Transport ett skyddsstopp för alla väktarbolag som arbetar i stadsdelen.

– Skyddsstoppet lades för att vi ansåg att det fanns en fara för liv och hälsa efter skottlossningen och att säkerheten inte kunde garanteras för väktarna i tjänst, säger Gustaf Järsberg, central arbetsmiljösamordnare på Transport.

Olivera Pobra, Transports regionala skyddsombud inom bevakning, berättar att det är vanligt att väktare bevakar egendom i hyreshus. Arbetet går då främst ut på att rapportera skadegörelse på fasaden, i trapphus, källare och vind samt att rapportera om inbrott har skett eller om obehöriga påträffades i fastigheten under ronden. Väktare har inte samma befogenheter som ordningsvakter, som exempelvis får avlägsna personer från en plats.

– Väktare har alltså inte tagit över någon polisiär uppgift, säger Olivera Pobra.

Efter att polisen kallat de drabbade väktarbolagen och Transport till ett möte har facket hävt skyddsstoppet, och polisen lovar nu att trygga väktarnas arbete. I onsdags gjorde arbetsgivaren tillsammans med Transports regionala skyddsombud en riskbedömning i området.

– Verksamheten kommer att komma i gång igen efter fredag, men i mindre utsträckning. Vi får se under vilka premisser väktare kommer att gå in i källare framöver, säger Olivera Pobra.

Enligt polisens lägesbild Kriminell påverkan i lokalsamhället som släpptes i juni 2019 finns Rinkeby med på listan av särskilt utsatta områden. I rapporten står det bland annat att ”situationen i området innebär att det är svårt eller nästintill omöjligt för polisen att fullfölja sitt uppdrag”. Däremot har det skett en positiv utveckling i området, och polisen har sagt att det här är en enskild händelse som inte påverkar den bilden.

Olivera Pobra har i riskbedömningen föreslagit att väktarnas larm ska gå direkt till polisen en tid fram över, och inte genom bevakningsbolagens larmcentraler.

– Vi behöver förstå varför det här hände, att skjuta en väktare i båda benen är ett statement. En attack mot en uniform, är en attack mot hela samhället, säger Olivera Pobra.

Polisen har bjudit in Transport till månatliga möten om situationen i Rinkeby och övriga Järvaområdet, som redan hålls mellan bevakningsbolag och polis.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Företag betalade 450 000 i skadestånd

Bevakning. Ett bevakningsföretag i Västsverige har betalat 450 000 kronor i skadestånd efter en uppgörelse med Transport.

Jobbarkompisar – Moa Petersdotter och hennes hund Moa. Foto: Pernilla Ahlsén

Ett oslagbart jobb för en ”hundnörd”

Bevakning. – Om man har ett stort hundintresse är väktaryrket oslagbart. Det säger Moa Petersdotter som alltid har med sig sin hund på jobbet. Jura är nämligen väktarhund.

Microsofts serverhallar i Gävle

Skyddsombud får komma in

Bevakning. Efter år av många och långa förhandlingar och försök kommer skyddsombud kunna utföra sitt lagstadgade uppdrag inne på Microsofts serverhallar i Gävle. Techjättens sekretesskrav gör att de kommer att ledsagas på plats.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.