Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

I måndags kväll besökts två väktare i en källare i Rinkeby i nordvästra Stockholm, när de bevakade ett flerbostadshus. En av dem träffades i båda benen och fick föras till sjukhus.

Några väktarbolag valde att stoppa arbetet direkt efter skjutningen och i tisdags införde Transport ett skyddsstopp för alla väktarbolag som arbetar i stadsdelen.

– Skyddsstoppet lades för att vi ansåg att det fanns en fara för liv och hälsa efter skottlossningen och att säkerheten inte kunde garanteras för väktarna i tjänst, säger Gustaf Järsberg, central arbetsmiljösamordnare på Transport.

Olivera Pobra, Transports regionala skyddsombud inom bevakning, berättar att det är vanligt att väktare bevakar egendom i hyreshus. Arbetet går då främst ut på att rapportera skadegörelse på fasaden, i trapphus, källare och vind samt att rapportera om inbrott har skett eller om obehöriga påträffades i fastigheten under ronden. Väktare har inte samma befogenheter som ordningsvakter, som exempelvis får avlägsna personer från en plats.

– Väktare har alltså inte tagit över någon polisiär uppgift, säger Olivera Pobra.

Efter att polisen kallat de drabbade väktarbolagen och Transport till ett möte har facket hävt skyddsstoppet, och polisen lovar nu att trygga väktarnas arbete. I onsdags gjorde arbetsgivaren tillsammans med Transports regionala skyddsombud en riskbedömning i området.

– Verksamheten kommer att komma i gång igen efter fredag, men i mindre utsträckning. Vi får se under vilka premisser väktare kommer att gå in i källare framöver, säger Olivera Pobra.

Enligt polisens lägesbild Kriminell påverkan i lokalsamhället som släpptes i juni 2019 finns Rinkeby med på listan av särskilt utsatta områden. I rapporten står det bland annat att ”situationen i området innebär att det är svårt eller nästintill omöjligt för polisen att fullfölja sitt uppdrag”. Däremot har det skett en positiv utveckling i området, och polisen har sagt att det här är en enskild händelse som inte påverkar den bilden.

Olivera Pobra har i riskbedömningen föreslagit att väktarnas larm ska gå direkt till polisen en tid fram över, och inte genom bevakningsbolagens larmcentraler.

– Vi behöver förstå varför det här hände, att skjuta en väktare i båda benen är ett statement. En attack mot en uniform, är en attack mot hela samhället, säger Olivera Pobra.

Polisen har bjudit in Transport till månatliga möten om situationen i Rinkeby och övriga Järvaområdet, som redan hålls mellan bevakningsbolag och polis.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Alexandra Einerstam. Foto: Kamilla Kvarntorp

Hon vill skriva om sin egen generation

Skrivlust. Arbetare i 40- och 50-årsåldern behöver någon att identifiera sig med. Det tycker Alexandra Einerstam, som gick LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Nu vill hon skriva om sin egen generations vardag.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.