Kenneth Malmberg står vid en cykelöverfart som renhållningsarbetarna måste backa över. ”Vi har inte gjort en enda riskbedömning”, säger han.
Close
Kenneth Malmberg står vid en cykelöverfart som renhållningsarbetarna måste backa över. ”Vi har inte gjort en enda riskbedömning”, säger han.
Close

Skyddsombuden på Suez Malmö hoppar av i protest

Miljöarbetare. Transports skyddsombud på Suez i Malmö anser sig ha blivit motarbetade av arbetsgivaren. – Vi har slagit oss blodiga. Vi har verkligen försökt, säger Kenneth Malmberg, före detta huvudskyddsombud.

Transports regionala skyddsombud Bert Johansson och Anders Palmqvist står tillsammans med Kenneth Malmberg på Idunsgatan i Malmö. Det är tajta kvarter med husfasaderna tätt mot vägen. Här finns inget utrymme för sopbilar att vända. Det innebär en 50 meter lång backning med lite utrymme att spela på.

Mitt i allt korsar en av Malmös mest trafikerade cykelvägar. Sikten är så dålig att gångtrafikanter gör bäst i att ta det försiktigt innan banan korsas.

– För flera år sedan, när Urbaser körde här, la det lokala skyddsombudet ett skyddsstopp på hämtning på gatan. Då löste man det genom att låta ett annat företag dra fram kärlen, säger Bert Johansson.

Idunsgatan är en del av det nya uppdrag Suez vann i en upphandling, som började köras april 2019. Det har bland annat lett till ett kontroversiellt tvåskift som Transportarbetaren tidigare berättat om.

Mer än pappersprodukt

Skyddsombuden visar just den gatan för att förklara varför de anser att riskbedömningar är mer än en pappersprodukt. Det handlar om moment som kan innebära risk för chaufförer och förbipasserande, som i värsta fall kan leda till dödsfall eller livslångt trauma. När riskbedömningen väl har gjorts är nästa steg åtgärder för att öka säkerheten.

Gert Sandström, avhoppat skyddsombud.
Gert Sandström, avhoppat skyddsombud. Foto: John Antonsson

Några sådana har Suez inte gjort med skyddsombuden sedan upphandlingen, enligt Kenneth Malmberg och Gert Sandström, som var skyddsombud. Bilden delas av de regionala skyddsombuden.

– Vi har inte gjort en enda riskbedömning under min tid som skyddsombud. De har skrivit in våra namn, men då var vi inte med. När vi fick vårt nya uppdrag efter den förra upphandlingen så begärde vi skyddsombud att vi skulle göra riskbedömningar och mäta alla turer men det blev ingenting av det. Vi har stångat oss blodiga men till slut fick det vara nog, säger Kenneth Malmberg.

– En gång fångade en chef mig i korridoren och sa att vi ska göra en riskbedömning nu direkt. Han hade redan datorn framme. Jag sa ett par saker jag kom på. Sedan bad jag honom att boka in mig om 14 dagar. Så jag skulle hinna förbereda mig. Jag sa att vi behöver göra riskbedömningar på varje enskild tur. Sedan hände ingenting. Det är den enda gången vi kom nära en riskbedömning under min tid som skyddsombud, säger Gert Sandström.

”Svår att förstå sig på”

Företagets egna riskbedömningar, som Transport inte varit med och tagit fram, underkänns av skyddsombuden.

– Den är onödigt avancerad och svår att förstå sig på. De har en tabell där det står risker. Under åtgärder har de bara kopierat in det som står på risker. Men det är väl ingen åtgärd att skriva vilka risker som finns. Dessutom använder de sig av en helt egen riskskala, där risk för dödsfall inte alltid hamnar i den högsta riskkategorin, säger Anders Palmqvist, regionalt skyddsombud.

Anders Palmqvist berättar att de regionala skyddsombuden jobbar på flera fronter för att få till arbetsmiljön. Dels har de kallat Suez till förhandlingar, men de har också börjat uppvakta uppdragsgivarna.

– Vi har varit i kontakt med politiker och uppdragsgivaren VA-syd och sagt att vi inte tycker att Suez sköter sitt arbetsmiljöarbete. I upphandlingen står det att utföraren ska samverka med facket och skyddsombuden i arbetsmiljöarbetet. Och det har de ju inte gjort.

Sedan det nya kontraktet startade har många miljöarbetare jobbat mer övertid än vad som är tillåtet. Transport har begärt och fått skadestånd två gånger, på grund av det.

Transportarbetaren har varit i kontakt med Suez, som väljer att inte kommentera kritiken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Chauffören Vasile ville inte köra godset. Han ansåg inte att det var säkert och han saknade rätt utbildning. Efter 60 kilometer upptäckte han att spännbanden lossnat och att metallkonstruktionen började svaja. När han försökte lösa problemet fick han diskbråck.

Skulle du köra det här?

Åkeri. Den rumänske chauffören Vasile skadade ryggen när han försökte rädda en kollapsad lastsäkring. Företaget nekar till inblandning i skadan och säger att han är ute efter att hämnas. – Jag vet inte vad jag ska göra. Min läkare säger att jag inte får lyfta mer än två kilo. Jag kan inte lyfta min sexåriga son, säger Vasile.

Bea, sextrakasserad kranbilsförare

Fel hudfärg för kranbilsförare?

Åkeri. N-ordet. Blattehora. Apa. Fitta. Tillfrågad om vilka ”tjänster” hon erbjöd. Bespottad och skälld för att vara efterbliven. Kranbilsföraren Bea tvingades stå ut med grova sexuella och rasistiska trakasserier. Hon slog larm till arbetsgivaren. Och fick sluta på jobbet.

”Vårt uppdrag som fackförbund är att se till att arbetsgivarna säkrar arbetsmiljön för de anställda”, säger ombudsman Kent Christensen och regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt på Transports Dala-avdelning.

”Våra medlemmar ska inte utsättas för risker”

Transport. Knivbråk och stök. Tidningsbudet som omringades och rånades på sin bil blev droppen för Kent Christensen och Joakim Hejenstedt på Transports avdelning 88 i Borlänge. De började kontakta företagen med verksamhet i Tjärna ängar.

las

Annonserar mot las-uppgörelse i Kommunals och Metalls tidningar

Las. Sex av Transports avdelningar riktar skarp kritik mot uppgörelsen om las. Och de gör det på betald annonsplats, helsidor i Dagens Arbete och Kommunalarbetaren. Motivering: Att nå medlemmar i de förbund som svek solidariteten inom arbetarrörelsen.

Taxipanel

De talar om tillståndet för taxi

Taxi. Oron inom branschen är stor. På måndagen samtalade politiker och fackliga företrädare om den svåra situationen för taxinäringen. Se livesändningen på Transports Stockholmsavdelnings Facebook.

Securitas om fejkade covidintygen: ”Felaktig hantering”

Bevakning Avslöjandet om de fejkade covid-intygen har uppenbarligen skakat Securitas. I ett pressmeddelande går företaget ut med nya uppgifter som i praktiken innebär att man medger namnförfalskningar. Ett misstag, hävdar Securitas. Väktare som Transportarbetaren talat med beskriver stämningen som mycket dålig i Gävle.

Avtalsrörelsen

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtalsrörelsen

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covidintygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.