Kenneth Malmberg står vid en cykelöverfart som renhållningsarbetarna måste backa över. ”Vi har inte gjort en enda riskbedömning”, säger han.
Close
Kenneth Malmberg står vid en cykelöverfart som renhållningsarbetarna måste backa över. ”Vi har inte gjort en enda riskbedömning”, säger han.
Close

Skyddsombuden på Suez Malmö hoppar av i protest

Miljöarbetare. Transports skyddsombud på Suez i Malmö anser sig ha blivit motarbetade av arbetsgivaren. – Vi har slagit oss blodiga. Vi har verkligen försökt, säger Kenneth Malmberg, före detta huvudskyddsombud.

Transports regionala skyddsombud Bert Johansson och Anders Palmqvist står tillsammans med Kenneth Malmberg på Idunsgatan i Malmö. Det är tajta kvarter med husfasaderna tätt mot vägen. Här finns inget utrymme för sopbilar att vända. Det innebär en 50 meter lång backning med lite utrymme att spela på.

Mitt i allt korsar en av Malmös mest trafikerade cykelvägar. Sikten är så dålig att gångtrafikanter gör bäst i att ta det försiktigt innan banan korsas.

– För flera år sedan, när Urbaser körde här, la det lokala skyddsombudet ett skyddsstopp på hämtning på gatan. Då löste man det genom att låta ett annat företag dra fram kärlen, säger Bert Johansson.

Idunsgatan är en del av det nya uppdrag Suez vann i en upphandling, som började köras april 2019. Det har bland annat lett till ett kontroversiellt tvåskift som Transportarbetaren tidigare berättat om.

Mer än pappersprodukt

Skyddsombuden visar just den gatan för att förklara varför de anser att riskbedömningar är mer än en pappersprodukt. Det handlar om moment som kan innebära risk för chaufförer och förbipasserande, som i värsta fall kan leda till dödsfall eller livslångt trauma. När riskbedömningen väl har gjorts är nästa steg åtgärder för att öka säkerheten.

Gert Sandström, avhoppat skyddsombud.
Gert Sandström, avhoppat skyddsombud. Foto: John Antonsson

Några sådana har Suez inte gjort med skyddsombuden sedan upphandlingen, enligt Kenneth Malmberg och Gert Sandström, som var skyddsombud. Bilden delas av de regionala skyddsombuden.

– Vi har inte gjort en enda riskbedömning under min tid som skyddsombud. De har skrivit in våra namn, men då var vi inte med. När vi fick vårt nya uppdrag efter den förra upphandlingen så begärde vi skyddsombud att vi skulle göra riskbedömningar och mäta alla turer men det blev ingenting av det. Vi har stångat oss blodiga men till slut fick det vara nog, säger Kenneth Malmberg.

– En gång fångade en chef mig i korridoren och sa att vi ska göra en riskbedömning nu direkt. Han hade redan datorn framme. Jag sa ett par saker jag kom på. Sedan bad jag honom att boka in mig om 14 dagar. Så jag skulle hinna förbereda mig. Jag sa att vi behöver göra riskbedömningar på varje enskild tur. Sedan hände ingenting. Det är den enda gången vi kom nära en riskbedömning under min tid som skyddsombud, säger Gert Sandström.

”Svår att förstå sig på”

Företagets egna riskbedömningar, som Transport inte varit med och tagit fram, underkänns av skyddsombuden.

– Den är onödigt avancerad och svår att förstå sig på. De har en tabell där det står risker. Under åtgärder har de bara kopierat in det som står på risker. Men det är väl ingen åtgärd att skriva vilka risker som finns. Dessutom använder de sig av en helt egen riskskala, där risk för dödsfall inte alltid hamnar i den högsta riskkategorin, säger Anders Palmqvist, regionalt skyddsombud.

Anders Palmqvist berättar att de regionala skyddsombuden jobbar på flera fronter för att få till arbetsmiljön. Dels har de kallat Suez till förhandlingar, men de har också börjat uppvakta uppdragsgivarna.

– Vi har varit i kontakt med politiker och uppdragsgivaren VA-syd och sagt att vi inte tycker att Suez sköter sitt arbetsmiljöarbete. I upphandlingen står det att utföraren ska samverka med facket och skyddsombuden i arbetsmiljöarbetet. Och det har de ju inte gjort.

Sedan det nya kontraktet startade har många miljöarbetare jobbat mer övertid än vad som är tillåtet. Transport har begärt och fått skadestånd två gånger, på grund av det.

Transportarbetaren har varit i kontakt med Suez, som väljer att inte kommentera kritiken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports ombudsman Niclas Sandström är kritisk till att Microsoft inte vill släppa in facket. Det gör det svårt att organisera medlemmar, anser han. Foto: Lilly Hallberg och Sylvia Krohn, NTF Gävleborg

Facket: Microsoft och Securitas ignorerar svensk lagstiftning

Bevakning. Extrem sekretess har länge hindrat skyddsombud att utföra sina uppdrag vid Microsofts serverhallar i Gävle. Det skapar också stora problem att organisera väktarna. Facket kommer helt enkelt inte in.

Tyas vd: ”Gemensamma insatser ger resultat”

8 frågor. För snart sex år sedan tog Sigalit Slutbäck över som högsta chef för Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya. Hon spelar ned sin egen roll, lyfter samarbete för ökad kunskap och vikten av bra klimat i alla betydelser.

Husen i Gamla stan är k-märkta, vilket innebär att man inte får ändra särskilt mycket. För Rabbes och Pierres del innebär det att de får släpa sopsäckar och kärl långa sträckor där sopbilen inte kommer fram. Foto: John Antonsson

Stolta sopgubbar i Gamla stan

Miljöarbetare. Soprum i svårtillgängliga källarvalv, ojämna kullerstenar och trånga gränder. Transportarbetaren följde med Pierre Yudego och Rabbe Collmar när de hämtade sopor en tidig morgon i Stockholms Gamla stan.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Kriget i Ukraina

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.

Färre transportare behöver a-kassa

A-kassan. Transports arbetslöshetskassa har betalat ut mindre i ersättning under årets första tre månader än tidigare. Nivån är i dag lika, eller till och med något lägre, än före pandemin. Tvärtemot trenden hos andra a-kassor, som ökat utbetalningarna första kvartalet i år.

Transports taxiförarkommitté
Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.