Skyddsombud stoppar farlig sophämtning

Miljö. Förra husägaren drog ut sopkärlet till vägen, men den nya vägrar. Inför risken att backande miljöarbetare ska hamna i diket har Transports regionala skyddsombud stoppat hämtningen vid huset, utanför Skurup.

Det handlar om en fastighet på landsbygden, några kilometer från Skurups tätort. Och en vägsträcka på cirka 70 till 100 meter. Miljöbolaget Suez sköter hämtningen på kommunens uppdrag.

– Vägen är smal, bara 3.20 meter, och den har inte bärighet för en tung sopbil. Vi är rädda att vägkanten ska ge vika och att både sophämtare och bil hamnar i diket när miljöarbetarna tvingas backa in, förklarar Bert Johansson.

Han är regionalt skyddsombudet vid Transports Malmöavdelning och hissar, likt andra skyddsombud, varningsflagg för långa sträckor av backning. I synnerhet i dålig belysning när människor kan komma i vägen och skadas eller till och med dödas.

Arbetsmiljöverket har fått in fackets och företagets anmälan om att hämtningen riskerar arbetarnas liv och hälsa. Men myndigheten kommer inte att ingripa, med hänvisning till att arbetsgivaren Suez och Transport är ense om att stoppa hämtningen, förklarar Bert Johansson.

– Suez uppdragsgivare, Skurups kommun, vill inte heller att en olycka ska ske. Vi var ute och inspekterade platsen tillsammans och vi gjorde klart att vi skulle stoppa hämtningen om fastighetsägaren inte drog upp kärlet till vägen med bättre bärighet, säger Bert Johansson.

Detta skedde alltså inte och hämtningen uteblev.

– Husägaren vägrar, han och miljöarbetaren har hamnat i konflikt. Tyvärr har det gått prestige i detta.

Fastighetsägaren kanske har rörelse- eller funktionshinder?

– Nej, så är det inte. Då hade vi hanterat frågan på ett helt annat sätt, försäkrar Bert Johansson.

Han utesluter möjligheten att renhållaren ska parkera längre bort och dra sopkärlet till och från fastigheten.

– Underlaget är så dåligt och sträckan för lång. Det vore väl okej om det bara gällde det här hämtstället, men renhållarna har hundratals till med lång väg att dra kärl. Sammantaget blir det en stor ergonomisk belastning.

Transport föreslog att ett ackrediterat företag skulle mäta bärigheten på vägen. Men den kostnaden sa Suez nej till, uppger Bert Johansson.

– Allt hade kunnat lösas så enkelt om bara husägaren gått med på att dra upp sitt kärl, anser han.

Ägaren är i 50-årsåldern och hänvisar sopbilarna till en vändzon.

– Men där står både bilar och husvagnar i vägen och nu går vi in i den mörka årstiden då det är svårt att se var du har fordonet, säger Bert Johansson.

Summa summarum är läget låst och sophämtningen stoppad, tills vidare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ola Banstorp Lindell:
    9 oktober, 2020

    För det första så finns det väl backspeglar (5 eller 6 st) pluss backcamera på sopbilen? Kan man inte med dom hjälpmedelen backa på en väg som är 3.2 m bred. Skall man kanske omvärdera lämpligheten för tungkörkortsbehörighet. Sen vad gäller bärighet så finns det bevis på att tyngre fordon backat på vägen utan problem. Och är belysningen på bilen dålig måste det åligga fordons ägaren att utrusta med god belysning. Där bor 3 personer på vägen vilka aldrig är hemma på dagtid. Så risk för påbackning och dödsfall är trams. Enligt. Kommunallagen får INTE privat personer flytta hushållsavfall utanför tomtgränsen. Hela denna konflikt hade varit löst om bara sopbilsföraren gjort sitt jobb. Det är inte husägaren sak att flytta soporna till bilen det är bilen som ska till soporna. Vilket Bert Johansson skulle förespråkat istället för att lägga över ansvaret på husägaren. Sen vad beträffar bilar och husvagn på infarten så är dom inte där när sopbilen ska vända där. Sen står det även i lagen att inga privatpersoner får diskrimineras varken till fördel eller nackdel. Vilket Bert och suez nu uppmanar till att så blir fallet. Sen står det även i avtalet mellan suez och skurupskommun att suez får göra hur dom vill för att hämta hushållsavfallet hos varje enskild husägare om det så skulle innebära helikopter.

  2. Björn Breivik:
    30 september, 2020

    Bra jobbat av RSO:t

Lästips:

Transportarbetarens logga

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transportarbetarens logga

Sju av tio lastbilar hade bristande säkerhet

Åkeri. Polisen och Arbetsmiljöverket har de två senaste veckorna kontrollerat 340 lastbilar. Sammanlagt hittades 300 olika säkerhetsbrister och 40 fall av misstänkta brott mot utstationeringslagen.

Backande sopbild. Foto: Jan Lindkvist

Avtal klart för miljöarbetarna

Miljöarbete. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för landets renhållare. Uppgörelsen gäller i 29 månader och ger totalt 1 492 kronor i lönehöjning. Avtalspensionen förbättras också. I likhet med andra LO-grupper får miljöarbetarna ingen kompensation för de gångna sju månaderna då avtalen varit frysta.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.

Avtal 2020

Nya löner för flygteknikerna

Flyg. Lönerna är klara för landets omkring 800 flygtekniker. Uppgörelsen tecknades i fredags och ger 4,7 procent lönepåslag på 29 månader. Teknikerna har valt att avstå en större del av löneutrymmet än andra yrkesgrupper till en förbättrad avtalspension.

Avtal 2020
Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

Transport överväger strejkvarsel för taxiförarna

Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för taxichaufförerna har kört fast. – Vi är överens med arbetsgivarna om att taxibranschen har stora problem. Men vi står långt från varandra i synen på lönerna. Risken är stor att vi tvingas varsla för att förarna ska få samma lönelyft som andra fått i avtalsrörelsen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Bemanningskonflikten avblåst

Avtal 2020. Det blir ingen konflikt mellan LO och bemanningsföretagen. Oenigheten gällde avräkningen för den förbättrade avtalspension. I går antog båda parterna ett medlarbud. Facket ser resultatet som en seger.