Skyddsombud stoppar farlig sophämtning

Miljö. Förra husägaren drog ut sopkärlet till vägen, men den nya vägrar. Inför risken att backande miljöarbetare ska hamna i diket har Transports regionala skyddsombud stoppat hämtningen vid huset, utanför Skurup.

Det handlar om en fastighet på landsbygden, några kilometer från Skurups tätort. Och en vägsträcka på cirka 70 till 100 meter. Miljöbolaget Suez sköter hämtningen på kommunens uppdrag.

– Vägen är smal, bara 3.20 meter, och den har inte bärighet för en tung sopbil. Vi är rädda att vägkanten ska ge vika och att både sophämtare och bil hamnar i diket när miljöarbetarna tvingas backa in, förklarar Bert Johansson.

Han är regionalt skyddsombudet vid Transports Malmöavdelning och hissar, likt andra skyddsombud, varningsflagg för långa sträckor av backning. I synnerhet i dålig belysning när människor kan komma i vägen och skadas eller till och med dödas.

Arbetsmiljöverket har fått in fackets och företagets anmälan om att hämtningen riskerar arbetarnas liv och hälsa. Men myndigheten kommer inte att ingripa, med hänvisning till att arbetsgivaren Suez och Transport är ense om att stoppa hämtningen, förklarar Bert Johansson.

– Suez uppdragsgivare, Skurups kommun, vill inte heller att en olycka ska ske. Vi var ute och inspekterade platsen tillsammans och vi gjorde klart att vi skulle stoppa hämtningen om fastighetsägaren inte drog upp kärlet till vägen med bättre bärighet, säger Bert Johansson.

Detta skedde alltså inte och hämtningen uteblev.

– Husägaren vägrar, han och miljöarbetaren har hamnat i konflikt. Tyvärr har det gått prestige i detta.

Fastighetsägaren kanske har rörelse- eller funktionshinder?

– Nej, så är det inte. Då hade vi hanterat frågan på ett helt annat sätt, försäkrar Bert Johansson.

Han utesluter möjligheten att renhållaren ska parkera längre bort och dra sopkärlet till och från fastigheten.

– Underlaget är så dåligt och sträckan för lång. Det vore väl okej om det bara gällde det här hämtstället, men renhållarna har hundratals till med lång väg att dra kärl. Sammantaget blir det en stor ergonomisk belastning.

Transport föreslog att ett ackrediterat företag skulle mäta bärigheten på vägen. Men den kostnaden sa Suez nej till, uppger Bert Johansson.

– Allt hade kunnat lösas så enkelt om bara husägaren gått med på att dra upp sitt kärl, anser han.

Ägaren är i 50-årsåldern och hänvisar sopbilarna till en vändzon.

– Men där står både bilar och husvagnar i vägen och nu går vi in i den mörka årstiden då det är svårt att se var du har fordonet, säger Bert Johansson.

Summa summarum är läget låst och sophämtningen stoppad, tills vidare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ola Banstorp Lindell:
    9 oktober, 2020

    För det första så finns det väl backspeglar (5 eller 6 st) pluss backcamera på sopbilen? Kan man inte med dom hjälpmedelen backa på en väg som är 3.2 m bred. Skall man kanske omvärdera lämpligheten för tungkörkortsbehörighet. Sen vad gäller bärighet så finns det bevis på att tyngre fordon backat på vägen utan problem. Och är belysningen på bilen dålig måste det åligga fordons ägaren att utrusta med god belysning. Där bor 3 personer på vägen vilka aldrig är hemma på dagtid. Så risk för påbackning och dödsfall är trams. Enligt. Kommunallagen får INTE privat personer flytta hushållsavfall utanför tomtgränsen. Hela denna konflikt hade varit löst om bara sopbilsföraren gjort sitt jobb. Det är inte husägaren sak att flytta soporna till bilen det är bilen som ska till soporna. Vilket Bert Johansson skulle förespråkat istället för att lägga över ansvaret på husägaren. Sen vad beträffar bilar och husvagn på infarten så är dom inte där när sopbilen ska vända där. Sen står det även i lagen att inga privatpersoner får diskrimineras varken till fördel eller nackdel. Vilket Bert och suez nu uppmanar till att så blir fallet. Sen står det även i avtalet mellan suez och skurupskommun att suez får göra hur dom vill för att hämta hushållsavfallet hos varje enskild husägare om det så skulle innebära helikopter.

  2. Björn Breivik:
    30 september, 2020

    Bra jobbat av RSO:t

Lästips:

Olivera Pobra. Foto: Lilly Hallberg

Det ska inte vara valfritt att följa värdegrunden på arbetsplatsen

Arbetsmiljö. Olivera Pobra är regionalt skyddsombud på Stockholmsavdelningen. Hon kan tänka sig att arbeta med ett verktyg som Respekttrappan. Och tycker att det är självklart att alla ska delta i sådana aktiviteter om de erbjuds på jobbet.

Transportarbetarens logga

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.

Ukrainska flyktingar riskerar att utnyttjas på jobbet

A-krim. 90 procent av de ukrainska flyktingarna är kvinnor och barn. En grov uppskattning är att drygt hälften av de flyende är i arbetsför ålder och många vill jobba. Men det finns risker. – De befinner sig i en utsatt situation och riskerar att hamna i klorna på cyniska människohandlare, sa biträdande arbetsmarknadsminister Johan Danielsson vid en pressträff på morgonen fredagen den 1 april.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i veckan.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.

Schyst skifte

Sommardäck. I år satsar Euromaster på däckbyte i tält för drop in-kunder på sju orter runt om i landet. Till skillnad från andra kedjor med liknande verksamhet har Euromaster kollektivavtal och en särskild uppgörelse med Transport som möjliggör däckskifte även på fredagkvällar och helger – med schysta villkor för de anställda i tältet.